۰ نفر

یک فعال بازار ارز در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

بازار متشکل ارزی در مرحله آزمایش قرار دارد/ مشکل صرافان در خرید ارز صادراتی

۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸
کد خبر: 375502
بازار متشکل ارزی در مرحله آزمایش قرار دارد/ مشکل صرافان در خرید ارز صادراتی

یک فعال بازار ارز درباره وضعیت بازار متشکل ارزی گفت: این بازار فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ یک فعال بازار ارز که نخواست نامش ذکر شود، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار متشکل ارزی توضیح داد: این بازار فعلا در مرحله آزمایش قرار دارد و پس از پایان تمام بررسی‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

وی از تایید مدارک 63صراف برای ورود به بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: از بین 533صرافی که مجوز بانک مرکزی دارند، 79صراف برای ورود به بازار متشکل ارزی ثبت‌نام کرده‌اند که تا کنون مدارک 63صرافی مورد تایید قرار گرفته است که رقم بسیار کمی است و و قریب به اکثر ‌صرافی های بانکی اقدام به ورود به بازار متشکل ننموده اند.

او همچنین با اشاره به مشکل صرافان برای خرید ارز صادراتی تجار بیان کرد: صرافی‌ها نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات تجار و اشخاص که به صورت حواله هستند را در سامانه سنا به واردکنندگان بفروشند و از همین رو در خرید این ارز با صادرکنندگان مشکل دارند.

این فعال بازار ارز گفت: بنابر قوانین بانک مرکزی برخی از صرافی‌ها نمی‌توانند در سامانه نیما ارز صادرکنندگان را بخرند و به واردکنندگان  با مدارک‌قانونی به صورت سنایی بفروشند و تنها صادرکنندگان و وارد کنندگان مجاز به خرید و فروش در سامانه جامع تجارت هستند که دلیل آن مشخص نیست.

به گفته وی، صرافان در صورت نبودن محدودیت با اکثر توان قادرند ارز اشخاص و حاصل از صادرات را در چهار چوب قوانین معامله، خریده و گره گشای محدودیت‌های تحریمی باشند.