۰ نفر

کوچ سرمایه‌داران به بهشت امن طلا

۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۲۵
کد خبر: 372480
کوچ سرمایه‌داران به بهشت امن طلا

تنش تجاری و کاهش نرخ بهره بانکی در امریکا سبب شد بسیاری از بازارها از جمله طلا و نفت رکوردهای تازه‌ای را در افزایش و کاهش قیمت‌ها به نام خود ثبت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در این راستا قیمت هر اونس طلا روز گذشته و در آخرین روز کاری بازارها به بیش از 1500 دلار رسید و تا زمان تدوین این گزارش یعنی ساعت 17 روز جمعه حدود 1502 دلار بود. این افزایش قیمت در حالی رقم خورد که بهترین عملکرد هفتگی از آوریل 2016 تا به امروز نیز بوده است. رد شدن نرخ طلا از سطح مقاومتی 1500 دلار از آوریل 2013 تاکنون رخ نداده بود. قیمت طلا در بازارهای مالی امریکا نیز روز جمعه با 0.6 درصد افزایش به 1519 دلار رسید.

افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و امریکا در حالی رقم خورد که قیمت هر بشکه نفت برنت روز گذشته با ۰.۳ درصد کاهش به 57 دلار و 20 سنت رسید. بعد از کاهش قیمت نفت عربستان سعودی در تلاش است، تولید نفت خود را تا پایان ماه آگوست و سپتامبر تا 7 میلیون بشکه نگه دارد تا قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد.

طلا در آستانه رکورد زدن

از اول سپتامبر قرار است، تعرفه‌های جدیدی روی کالای چینی وضع شود. در این شرایط ادامه یافتن مذاکرات و رسیدن به صلح تجاری تقریبا دور از ذهن خواهد بود. نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی و نوسان در بازار سهام‌، سرمایه‌گذاران را علاقه‌مند به حضور در بازارهایی می‌کند که در زمان جنگ تجاری امن‌تر خواهند بود. بازار طلا یکی از بازارهای امن برای سرمایه‌گذاران است. همین امر سبب شد، تقاضا در این بازار افزایش یافته و قیمت طلا برای اولین ‌بار بعد از سال 2013 به بیش از 1500 دلار برسد.

جمعه دو هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1457 بود که با توجه به رد شدن مرز 1500 دلار در هفته گذشته، در یک هفته و با تشدید تنش‌های تجاری و دیگر نشانه‌هایی که حاکی از بدتر شدن چشم‌انداز اقتصاد جهان است، طلا حدود 45 دلار افزایش داشته است. دانیل هاینس، تحلیلگر بازار طلا در موسسه «ای ان زد» در خصوص افزایش 45 دلاری قیمت طلا در یک هفته گفت:«تنش‌های تجاری پیش آمده عامل اصلی رشد قیمت فلز زرد در هفته جاری بوده که می‌تواند موجب افزایش سرمایه‌گذاری در بازار طلا شود».

پیش‌بینی تحلیلگران این است که روند افزایشی قیمت طلا ادامه‌دار خواهد بود. پیش‌بینی بانک گلدمن ساکس این است که اوایل سال آینده میلادی، قیمت هر اونس طلا با 100 دلار افزایش به بیش از 1600 دلار می‌رسد. دلیل اصلی این پیش‌بینی ابهام و نااطمینانی بیشتر در چشم‌انداز اقتصادی جهان است.

برخی از تحلیلگران این بانک معتقدند اگر نگرانی پیرامون رشد اقتصادی جهانی ادامه‌دار شود و هر روزنه‌ای در خصوص به نتیجه رسیدن چین و امریکا بر یک توافق تجاری از بین برود، احتمال دارد سرمایه‌های بیشتری وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاران تحت پشتوانه طلا شود.

با توجه به اینکه امریکا قصد دارد از سپتامبر تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را ۱۰ درصد افزایش دهد، امید هر گونه نتیجه‌گیری از مذاکرات آتی تقریبا از بین رفته است بنابراین افزایش قیمت طلا در روزها و ماه‌های آینده بعید نیست.

سیاست پولی تاثیرگذار بر بازار طلا

دلیل دیگر افزایش قیمت فلز زرد، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. چندی پیش فدرال رزرو در اقدامی نرخ بهره معیار خود را به میزان یک چهارم درصد کاهش داد. این اقدام اولین کاهش نرخ بهره از زمان بحران اقتصادی سال 2008 تاکنون بوده است. پس از کاهش نرخ بهره در امریکا بیشتر بانک‌های مرکزی در سراسر جهان از جمله در تایلند، هند و نیوزیلند به سوی یک سیاست پولی سازگارتر با نرخ بهره

فدرال رزرو‌ رفتند که باعث می‌شود، پول ارزان‌تری در اختیار بگیرند تا از رشد اقتصاد و صادرات‌شان در میانه جنگ اقتصادی حمایت کنند. کاهش نرخ بهره در امریکا و اتخاذ سیاست‌های پولی در برخی کشورهای جهان به دلیل نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی موجب شده که قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تا دیروز بیش از 18 درصد افزایش یابد.

برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند با کاهش نرخ بهره در امریکا، ذخایر فدرال رزرو در ماه سپتامبر دچار کاهش شود که این امر تا پایان دسامبر ادامه خواهد داشت. این امر سبب می‌شود، اقتصاد جهان خودش را آماده ورود به مرحله کاهش رشد اقتصادی کند و به همین دلیل سرمایه‌داران به سمت بازارهایی نظیر طلا و نقره خواهند رفت.

تنش بین چین و هنگ‌کنگ‌ اثرگذار بر قیمت طلا

برخی کارشناسان بازار طلا معتقدند سطح 1500 دلار، سطح روانی است و هر اتفاق سیاسی و تنش تجاری می‌تواند سطح قیمت‌ها را بسیار بالا ببرد. یکی از عوامل روانی، افزایش تنش در هنگ کنگ و بیم برخورد سختگیرانه با معترضان است. موسسه سرمایه‌گذاری

« اف سی استون» در تحلیل خود اقدامات سختگیرانه علیه معترضان هنگ‌کنگی را یکی از عوامل افزایش قیمت طلا در بازارها دانست.

اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ بر سر استرداد یک متهم به چین آغاز شد. اما به نظر می‌رسد، دخالت برخی کشورها مسیر اعتراض‌ها را تغییر داد چراکه هم‌اکنون معترضان خواسته خود را نه استرداد بلکه خودمختاری کامل و برکناری رییس اجرایی هنگ‌کنگ که منصوب چین است، اعلام کردند. پس از تغییر مواضع معترضان، دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ‌کنگ با انتشار بیانیه‌ای از امریکا خواست تا از گمراه کردن «جدایی‌طلبان خشونت‌گرا» خودداری کند.

افزایش تنش تجاری میان دو ابرقدرت اقتصادی و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو که باعث افت رشد اقتصادی می‌شود از یک سو و تظاهرات سیاسی و آشفتگی اجتماعی در هنگ‌کنگ از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش نا اطمینانی جهانی است. این دلایل باعث شده که سرمایه‌داران به سمت خرید طلا بروند و در هفته‌ها و ماه‌های آتی افزایش قیمت طلا بیشتر شود.

نفت برخلاف طلا سقوط کرد

تنش تجاری و آماده‌سازی بانک‌های مرکزی جهان برای مقابله با اثرات کاهش رشد و توسعه اقتصادی نه ‌تنها بر بازار طلا که بر بازار نفت نیز تاثیرگذار است. قیمت نفت خام در نخستین هفته ماه آگوست کاهشی 13 درصدی را نشان داد و به 57 دلار و 20 سنت رسید. این کاهش که به دلیل نگرانی از افت تقاضا و کاهش رشد اقتصادی جهان و افزایش عرضه نسبت به تقاضا‌ بوده، واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است.

عربستان سعودی‌ ناراضی از سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد 7 ماه گذشته‌، مشغول رایزنی با سایر تولیدکنندگان برای به تعادل رساندن قیمت و عرضه است. بلومبرگ در گزارشی از تلاش عربستان برای کاهش بیشتر از سقف تعیین شده در توافق اخیر اوپک خبر داد. یک منبع آگاه به این رسانه گفت عربستان اجازه نمی‌دهد که قیمت‌های نفت بیش از این کاهش یابد. به نظر می‌رسد عربستان با کاهش تولید سعی دارد روزانه 7 میلیون بشکه نفت تولید کند. تولید عربستان در ماه ژوییه 9 میلیون و 700 هزار بشکه بوده است.

هر چند برخی بر این عقیده هستند که کاهش قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا، نشات گرفته از بدبینی در خصوص آینده رشد اقتصادی در جهان است و تغییر در عرضه‌ بر قیمت‌ها تاثیر کمی خواهد داشت. در این راستا ادوارد مویا، تحلیلگر بازار نفت در موسسه «اوآندا»در نیویورک گفت: «ترمیم قیمت نفت ادامه‌دار نخواهد بود زیرا تنش در روابط تجاری امریکا و چین دلیلی برای خوش‌بین بودن به چشم‌انداز تقاضا باقی نمی‌گذارد».