۰ نفر

بحران بازار الماس شدت گرفت

۱۰ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۵۸
کد خبر: 370513
بحران بازار الماس شدت گرفت

بحرانی که صنعت الماس را گرفتار کرده، عمق بیش‌تری پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  "شرکت دوبیرز" که بزرگترین تولیدکننده الماس جهان است، پس از این که به مشتریانش اجازه داد خریدهای بیشتری را به اواخر امسال موکول کنند، با کاهش شدید فروش خود روبرو شد و فروش این شرکت به پایین‌ترین میزان از سال ۲۰۱۵ سقوط کرد.

شرکت‌های الماس که اکثراً خانوادگی اداره می‌شوند و به تراش و فروش سنگ‌های قیمتی می‌پردازند با افت تقاضا به دلیل مازاد سنگ‌های تراش داده شده، برای سودآوری به مشکل خورده‌اند. همچنین دسترسی به فاینانس برای این شرکت‌ها دشوار شده است.

شرکت "دوبیرز" در ۱۰ فروشی که سالانه در بوتسوانا برای گروه منتخبی از مشتریانش دارد، سنگ‌های قیمتی خود را به فروش می‌رساند. عضویت در این گروه زمانی برای هر کسی در صنعت الماس اتفاق خوبی بود اما اکنون خریداران به سختی سودآوری دارند زیرا "دوبیرز" قیمت‌ها را حتی اگر مجبور شود سنگ‌های کمتری بفروشد بالا نگه داشته است.

این شرکت که زیرمجموعه شرکت "آنگلوامریکن" است، مقررات خود را تسهیل کرده و به مشتریانش اجازه داده سهمیه خرید سالانه کمتری داشته باشند و خریدشان را به تعویق بیاندازند. همچنین ماه جاری برنامه‌های تولید خود را تعدیل کرده تا میزان عرضه را با تقاضای کمتر برای الماس‌های خام تنظیم کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جدیدترین گزارش مالی شرکت "دوبیرز" نشان داد این شرکت تنها ۲۵۰ میلیون دلار الماس خام فروخته که ۵۳ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته و پایین‌ترین میزان از زمان دهمین فروشش در سال ۲۰۱۵ بوده است.