۰ نفر

تئوری‌های اولیه برای بازگشت نرخ دلار به کانال 12هزار تومانی

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 368168
تئوری‌های اولیه برای بازگشت نرخ دلار به کانال 12هزار تومانی

تحولات بازار ارز برای دومین روز متوالی در یک هفته با بازگشت نرخ دلار، به عنوان ارز پیشران بازار به کانال 12 هزار تومان همراه شده و حالا این سوال را نزد فعالان بازار غیررسمی مطرح کرده که آیا بازار ارز به روند معکوس خود بازگشته است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، تئوری اولیه فعالان بازار در یکی دو هفته گذشته که تنش‌های منطقه‌ای بالاتر گرفته است؛ این بود که نرخ دلار بی‌اعتنا به تحولات موجود که بعضا با جدل‌های لفظی دیپلماتیک نیز همراه است راه خود را برای تعدیل قیمتی و کاهش حباب موجود پیدا کرده است. این دسته از فعالان بازار اعتقاد دارند که نرخ ارز بازار غیررسمی با شرایط بازار موازی که از طرف بانک مرکزی راه‌اندازی شده، خود را هماهنگ کرده است. از این رو قیمت‌ها در سطح یکسانی باقی مانده و آرامش در بازار حاکم است. هر چند نوساناتی نیز به بازار ورود کند. اما حالا و با ورود دوباره نرخ ارز به کانال 12 هزار تومانی، بازار گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای برگشت منحنی صعودی به قیمت دلار، تقویت شده است. دلار آمریکا که نخستین نشانه‌های حرکت برگشتی خود از کانال 11 هزار تومانی را از سه یا چهار روز پیش آغاز کرده بود دیروز با ورود به کانال 12 هزار تومانی و عبور از قیمت 12300 برای هر دلار، شرایط تازه‌ای را برای فعالان بازار ارز رقم زد. با این همه فعالان بازار می‌گویند این افزایش قیمت ارتباطی با تنش‌های سیاسی موجود در منطقه ندارد و بیشتر به دو دلیل به وجود آمده است:

اول، حضور خریداران و معامله‌گران بزرگ ارز در بازار که به دلیل کاهش قیمت‌ها، حالا برای جمع‌آوری دلار به بازار آمده‌اند. این دسته از خریداران، به عنوان بازیگران بزرگ در بازار حضور پیدا کرده و دست به خرید می‌زنند. با افزایش حضور این معامله‌گران، طرف عرضه نیز دست از فروش کشیده و تناسب عرضه و تقاضا به هم می‌ریزد و قیمت‌ها به کانال‌های پیشین بازمی‌گردد. دلیل دوم نیز همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد به افزایش نرخ درهم برمی‌گردد که بانک مرکزی، به عنوان سیاستگذار پولی کشور از آن برای کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد استفاده می‌کند. بازار ارز در کشورهای خارجی در روزهای پایانی هفته قرار دارد و تعطیل است و عمدتا خرید و فروشی انجام نمی‌شود. بنابراین عرضه و تقاضا در این بخش نیز به هم خورده و ریتم تعیین‌کننده بازار آزاد ارز در ایران نیز تاثیر گرفته است.

عبدالناصر همتی، ‌رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته وعده داد که قیمت ارز دیگر به روال سابق با شوک‌های قیمتی مواجه نشود. بخشی از این وعده آقای رییس کل عملی شده و بانک مرکزی موفق به در دست گرفتن ابتکار عمل در بازار ارز شده است.

حالا و با تحولات جدید، به نظر می‌رسد که نگاه بسیاری از فعالانی که پیش از این به ارز و خرید و فروش دلار به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کردند، تغییر کرده است و این می‌تواند بهترین خبر برای سیاستگذار پولی باشد. با رویگردانی طرف عادی تقاضا که با سرمایه‌های خُرد وارد بازار شده، معامله‌گران بزرگ نیز به سمت و سوی بازارهایی سوق داده می‌شوند با ریسک‌های بیشتر و البته با سودهای بالاتری همراه است؛ رخدادی که در صورت تحقق می‌تواند آینده بازار ارز را پس از نزدیک به یک سال تنش و شوک‌های قیمتی با آرامش بیشتری همراه سازد.