۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌و گو با اقتصادآنلاین؛

اصرار دولت بر ادامه سیاست ارز 4200تومانی قابل درک نیست/ یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم

۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۹
کد خبر: 361809
اصرار دولت بر ادامه سیاست ارز 4200تومانی قابل درک نیست/ یک اشتباه را دوبار تکرار نکنیم

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: مسئله ارز 4200تومانی از ابتدا اشتباه بود اما همچنان بر ادامه یک سیاست اشتباه اصرار داریم و متاسفانه مقاومت دولت و بانک مرکزی در این زمینه قابل درک نیست.

اقتصادآنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ هفته گذشته دولت از سناریوهای خود در مورد آینده ارز 4200تومانی رونمایی کرد و قرار شد وضعیت ادامه و یا توقف این سیاست در روز پنجشنبه (30خرداد) بررسی شود، اما در نهایت دولت نتیجه این جلسه را به این صورت اعلام کرد که سیاست تخصیص ارز دولتی همچنان در حال بررسی است و هنوز تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکرده است.

در این زمینه فریال مستوفی به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: مسلما قیمت واقعی ارز 4200تومان نیست اما اگر دولت می‌خواهد به دهک‌های پایین یارانه دهد، این سیاست راه درستی نیست زیرا کالا‌هایی که با این ارز وارد می‌شود، با نرخ دولتی به دست مردم کم درآمد نمی‌رسد.

او درباره آثار منفی این سیاست بر اقتصاد توضیح داد: از بین رفتن منابع ارزی، قاچاق، رانت، عدم شفافیت و عدم دسترسی اقشار کم درآمد به کالاهایی با این نرخ، نتایج سیاست غلط اختصاص ارز دولتی است.

این عضو اتاق تهران تاکید کرد: از نظر بخش خصوصی روش پرداخت یارانه به شکل ارز دولتی باید تغییر کند و هر کالایی با قیمت واقعی عرضه شود و ارز نیز تک نرخی شود.

به گفته مستوفی، اگر در فروردین ماه سال گذشته فعالان بخش خصوصی گمان می‌کردند که ارز دولتی سیاست غلطی است، الان با آزمون و خطایی که داشته به طور حتم بر اشتباه بودن آن باور دارند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر ضرورت حذف ارز 4200تومانی گفت: دولت فکر می‌کند ارز 4200تومانی یک سیاست نوپا است که در نهایت تکمیل خواهد شد و باید این دوره گذار را طی کند، اما در واقع قصد دارد یک سیاست اشتباه را دو بار تکرار کند.