۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

نرخ دلار در بازه 13هزار تومان طبیعی است/ لزوم احتیاط بیشتر دولت برای کنترل نرخ دلار در سال98

۲۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۱۵
کد خبر: 347004
نرخ دلار در بازه 13هزار تومان طبیعی است/ لزوم احتیاط بیشتر دولت برای کنترل نرخ دلار در سال98

​به گفته یک عضو اتاق بازرگانی متوسط نرخ ارز در سال گذشته حدود ده هزار و 500تومان بوده که اگر تورم را نیز تقریبا 30درصد در نظر بگیریم، قیمت دلار در بازه 13 تا 14 هزار تومان طبیعی است.

اقتصادآنلاین- رعنا بصیرت پور؛ مجیدرضا حریری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر این که نوسانات بازار ارز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت است، تصریح کرد: اصل بازار دست کسی است که بیشترین ارز را تزریق می‌کند و با توجه به این که 80درصد ارز‌هایی که در کشور استحصال می‌شود چه از راه فروش نفت و یا صادرات غیر نفتی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اختیار دولت قرار دارد، بنابراین بازیگر اصلی بازار دولت و نماینده‌اش برای کنترل نرخ، بانک مرکزی است.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که بالا و پایین بودن نرخ ارز در کشور نتیجه عملکرد دولت یعنی میزان تزریق ارز به کشور است، خاطرنشان کرد: اما در کنار این اصل، یکسری اتفاقات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی رخ می‌دهد که تاثیر روانی کوتاه مدت بر نرخ ارز دارند، مانند مسئله هفته گذشته که سپاه از طرف آمریکا در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفت و تاثیر آن را در نرخ ارز با عبور از کانال 14هزار تومان شاهد بودیم.

حریری اضافه کرد: در این شرایط همه چیز به بانک مرکزی و عکس‌العمل سریع یا کند آن بستگی دارد که البته این موضوع با ورود سریع بانک مرکزی به بازار کنترل شد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به نسبت تورم و نرخ ارز در سال گذشته، نوسان قیمت دلار در بازه 13 هزار تومان طبیعی دانست و گفت: با توجه به این که بازار ارز ایران یک روند طبیعی ندارد و بر اساس و فرمول و تکنیک تغییر نمی‌کند، تحت تاثیر شرایط مختلف امکان فراز و فرود نرخ وجود دارد بنابراین با توجه به این که دولت در سال گذشته روزهای سرد و گرم بسیاری چشیده در سال جاری باید با احتیاط بیشتری عمل کند.