۰ نفر

راهکار کنترل نرخ ارز در سال98

۲۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 346551
راهکار کنترل نرخ ارز در سال98

رشد نرخ ارز آن هم در آستانه سال نو و به واسطه تقاضای انتظاری مردم امری طبیعی بود اما به طور کل رشد نرخ ارز که از سال گذشته در کشور ما اتفاق افتاده، تبعات و آثار مخربی بر تمامی بخش های اقتصادی کشور از جمله تولید و صنعت و نیز کاهش ارزش پول ملی برجای گذاشته است.

تا کنون نیز به دلیل اینکه برای حل این مشکل در کشور چاره اندیشی درستی صورت نگرفته، شاهد ادامه افزایش و نوسانات نرخ ارز هستیم اما با توجه به این که سال گذشته برای بسیاری از تصمیمات سال آزمون و خطا بود، در سال 98باید خطا‌ها به حداقل برسد.

در این بین فعالان اقتصادی یک راهکار برای کنترل قیمت ارز در کشور پیشنهاد می کنند؛ آنها معتقدند اگر امکان واردات کالا بدون انتقال ارز به کشور فراهم شود، حداقل از این طریق کالا وارد کشور شده و به فروش می رسد و در این حالت الزامی هم وجود ندارد که نقدینگی از داخل کشور خارج شود.

در حالیکه از فروردین ماه سال جاری طبق بخشنامه ای که از سوی دولت صادر شد، مقرر شد هر فردی که قصد واردات کالا به داخل کشور را دارد، باید از طریق سایت نیما و واریز ریال معادل با ارز آن به حساب بانک مرکزی، اقدام به این کار کند. به بیان ساده طبق این بخشنامه دولت اعلام کرد که هر فردی می خواهد کالایی را از خارج وارد کند، ارز لازم را باید از دولت خریداری کند و در غیر این صورت اجازه ترخیص کالاهای وارداتی داده نخواهد شد.

اما قبل از هر چیز باید ببینیم دلیل بالا بودن قیمت ارز در کشور چیست. امروزه یکی از دلایلی که موجب شده تا نرخ ارز در کشو ما به سمت بالا سوق پیدا کند، همین ممانعت از واردات است در حالی که تجار ایرانی می توانند بدون اینکه ارز را از بانک مرکزی بگیرند، کالا وارد کشور کنند و بفروشند و سپس با نرخ ارز آزاد از طریق صرافی پرداخت کنند اما بانک مرکزی با بستن راه واردات کالا بدون انتقال ارز، این مشکلات را در کشور ایجاد کرده است.

دوم این که بالا بودن قیمت ارز در کشور ما ناشی از این سیاست اشتباه بانک مرکزی است که می خواهد با این سیاست، ارزهای خود را با نرخ های 13 تا 15 هزار تومان بفروشد که البته طبق قانون بودجه یک عدد پایین تر است و از این طریق درصدد آن است تا کسری بودجه خود را از این طریق جبران کند؛ در حالیکه بارها همه اقتصاددانان نیز اعلام کرده‌اند که نرخ دلار باید در بازار و توسط عرضه و تقاضا تعیین شود نه به واسطه دستور دولت.

اما کنترل و کاهش اساسی و پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولی تک نرخی کردن قیمت ارز نیازمند فاکتورهای اساسی است تا نتایج مثبتی در بر داشته باشد که عمده ترین آن‌ها شامل ثبات و امنیت سیاسی و اقتصادی کشور، ذخایر ارزی کافی بانک مرکزی، تمرکز بر بخش صادرات به عنوان یکی از ارکان اساسی تاثیرگذار بر کنترل نرخ و همچنین کنترل نقدینگی ریالی در جامعه است.

در نهایت باید دید در سال جدید چه اتفاقی رخ می‌دهد، از آن جایی که شرایط مشخص نیست نمی توان برآورد درستی از نرخ دلار در آینده داشت، با این حال انتظار می رود دولت بازار را در دست گرفته تا نرخ واقعی ارز اعمال شود.

*فعال بخش خصوصی