۰ نفر

دلار زندانی بانک مرکزی است، به راحتی آزاد نمی‌شود

۲۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 346211
دلار زندانی بانک مرکزی است، به راحتی آزاد نمی‌شود

حالا یک سال از تصمیم ارزی بانک مرکزی یعنی تک نرخی کردن ارز و اعلام دلار۴۲۰۰ تومانی گذشته اما تلاش برخی دلالان برای ملتهب کردن بازار هنوز ادامه دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اگر این روزها در سبزه میدان و خیابان فردوسی قدم بزنید، با رفتار تازه دلالانی که همیشه با یک دسته پول خارجی و یک دسته پول ایرانی در پیاده رو فریاد می‌زدند روبرو می شوید، دیگر صدای فریاد آنها را نمی شنوید. نه دعوتتان می کنند به خرید ارز و نه قیمتی را بر زبان می رانند.

 پس از گذشت یک سال از اعلام ارز تک نرخی، این مشتری است که باید ریسک کند، جلو برود و سئوال کند، دلار داری؟ یورو داری؟  در اغلب موارد نیز به سرعت پاسخ نمی‌گیرید، باید  طمانینه داشته باشید تا در جستجو های فردی دلال به عنوان مشتری شناخته شوید نه مامور و البته خبرنگار .

 به سرعت شانه را بالا می اندازند که نه و در برابر اصرار می گوینذ: ماموری؟ خبرنگاری؟

این دو شغل ورد زبان همه کسانی است که در ظاهر بی هدف و در باطن هدف دار در محدوده ارزی تهران قدم می زنند اما اگر آزمون های اولیه را قبول شوید، داستان فرق می کند. اغلب دلالان می گویند من ارز ندارم اما رفیقم دارد، کسی را می شناسم که می تواند برایت جور کند و از این دست صحبت ها.   اگر تا یک سال قبل با گپ زدن می شد اطلاعاتی از وضعیت بازار ارز گرفت، حالا این کار دشوار شده چرا که کمتر کسی اطلاعات می دهد و باید حداقل نیمروزی این محدوده را بالا و پایین کنید تا بلکه بتوانید سر دربیاورید در اینجا چه می گذرد.

 دلار تا ۱۵ هزار تومان خواهد رفت؟

 حضور در نقش فروشنده مشکل را کمی آسان تر می‌کند. در قامت یک فروشنده ارز پرسیدم دلار گران تر می شود؟ بفروشم یانه؟

 اغلب دلالان شانه بالا می اندازند که بفروش . قیمت های پیشنهادی اما متفاوت است. یکی به شرط بالا بودن تعداد دلار رقم سیزده هزار و دویست تومان را پیشنهاد می دهد و یکی دیگر می‌گوید با انصاف تر است و حتی سیزده هزار و چهارصد تومان هم می خرد.

 در حالی این قیمت ها اعلام می شود که صرافی‌های بانکی در همان زمان هر اسکناس دلاری را ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خریدند اما دلالان توصیه می کردند، این کار را نکن، آنجا شناخته می شوی. ریسک نکن و به من بفروش.

وقتی از دلالها سراغ صرافی بانکی را می گرفتم پاسخ هایشان جالب بود. یکی رقمی معادل رقم خرید دلار صرافی ها را پیشنهاد می داد و دیگری می گفت، نمی فروشند، نمی خرند، همین جا بگو کارت را راه بیندازم.

در بر ابر ابراز تردیدم که ممکن است دلار گران شود، همه اما متفق القول می گفتند دلار زندانی بانک مرکزی است، به این راحتی آزادش نمی کند؛ بفروش.

 چرا دلار بالا رفت؟

قیمت دلار در دو روز گذشته، سه شنبه و چهارشنبه در بازار آزاد با افزایشی محسوس  روبرو شد.

 صرافان تحولات سیاسی را عامل افزایش قیمت ها می دانستند نه رشد تقاضا در بازار ارز و تحولات اقتصادی را. اعلام موضع جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران، به گفته برخی مهمترین دلیل رشد قیمت ها در بازار ارز بود اما برگشت قیمت ها نشان داد دلالان درست می گفتند، دلار به راحتی در بازار ایران بالا نمی‌رود.

 هر چند قیمت دلار در قیاس با سال گذشته رشدی بیش از سه برابر را تجربه کرده و حتی تا رقم ۱۸ هزار تومان نیز در دوره‌ای پیشروی کرده اما با این حالا مدتی است در محدوده ۱۳ هزار تومان جا خوش کرده و همتی، رییس کل بانک مرکزی می‌گوید احتمال برگشت از این قیمت ها بالاست و نرخ ها واقعی می شود.

قیمت ها دیروز نیز پس از افزایش محسوس و عبور از سد مقاومتی ۱۴ هزار تومان، از میانه روز کاهش یافت و به رقم ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.  

افزایش عرضه ارز و همچنین افزایش ساعت کار صرافی های بانکی مهمترین دلیل برگشت قیمت ارز از سوی صرافان اعلام شده است.

 حالا به نظر می رسد فشار روانی ناشی از تصمیمات تازه ترامپ علیه ایران در حال خروج از بازار ارز است و کمتر دلالی جهش قیمت را در این فضا به عنوان یک گزینه مطرح می کند.