۰ نفر

عضو اتاق تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

نظام تک نرخی مطلوب‌ترین نظام ارزی اقتصاد ایران/ پایداری قوانین در دستور کار دولت قرار گیرد

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۵۳
کد خبر: 343626
نظام تک نرخی مطلوب‌ترین نظام ارزی اقتصاد ایران/ پایداری قوانین در دستور کار دولت قرار گیرد

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نظام تک نرخی را مطلوب‌ترین نظام ارزی برای اقتصاد ایران دانست و گفت: اولین اقدام دولت در سال 98 باید حذف نرخ‌های مختلف ارزی باشد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ رضا پدیدار در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با تاکید بر لزوم کناره‌گیری دولت از دخالت در اقتصاد اظهار کرد: دخالت‌های مداوم دولت برای ساماندهی بازار ارز و صدور دستورالعمل‌های سلیقه‌ای متناقض با هم منجر به ایجاد عارضه‌های بسیاری در سال 97شد.

وی ادامه داد: این که دولت بخاطر عده‌ای سوءاستفاده‌گر جلوی فعالیت صرافی‌ها را می‌گیرد و یا با صدور مداوم بخشنامه‌های ارزی فعالیت تجار را محدود می‌کند به معنای مداخله مستقیم در اقتصاد است نه نظارت.

به گفته این فعال بخش خصوصی پروبال دادن دولت به مسائل ارزی و جو دادن برخی رسانه‌ها به نوسانات نرخ ارز، منجر به جذابیت بیش از حد این بازار برای مردم عادی و جهش‌های پی در پی قیمت در سال گذشته شد، این در حالی است که 90درصد جامعه تا سال‌های گذشته با ارز سروکار نداشتند.

پدیدار با تاکید بر این که پایداری قوانین و مقررات باید در دستور کار دولت در سال 98 قرار بگیرد، افزود: اگر شرایط ملتهب فعلی ادامه دار شود هیچ بازاری قابلیت ریسک‌پذیری برای جذب سرمایه‌گذاری نخواهد داشت بنابراین ضروری است تا دولت، ثبات شرایط و پایداری مقررات را در اولویت برنامه‌های سال 98 قرار دهد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران همچین درباره بهترین روش تعیین نرخ ارز توضیح داد: قیمت ارز باید در محل تلاقی بین عرضه و تقاضا مشخص شود، همانطور که در دهه 80 نرخ به واسطه همین نظام تعیین می‌شد و در آن زمان شاهد کمترین نوسان قیمت ارز بودیم؛ اما در شرایط فعلی که اقتصاد ایران به حالت معلق درآمده تعیین نرخ مناسب برای ارز ممکن نیست.