۰ نفر

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

ارز 4200تومانی سیاست شکست خورده است/ نرخ دلار باید سالانه 10درصد رشد کند

۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 341526
ارز 4200تومانی سیاست شکست خورده است/ نرخ دلار باید سالانه 10درصد رشد کند

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تخصیص ارز 4200تومانی را سیاست شکست خورده دانست و گفت: خوشبختانه دولت و بانک مرکزی در پایان سال به این نتیجه رسید که ارز 4200تومانی مثمر ثمر نبوده، گرچه بخش خصوصی از همان ابتدا مخالف این سیاست بود.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ عدنان موسی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین به افزایش رانت در پس سیاست ارز دولتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ارز 4200تومانی به جامعه هدف نرسید و تنها دلالان در این میان منتفع شدند.

وی ادامه این سیاست در سال آینده را اقدامی اشتباه دانست و اضافه کرد: اگر بتوانند بر روند تخصیص و توزیع کالا با این نرخ نظارت کنند که فشار از دوش اقشار ضعیف جامعه برداشته شود، سیاست خوبی است اما نظارت بر این موضوع بسیار مشکل است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با توجه به این که هیچ کالایی با این نرخ به دست مردم نرسیده، سال آینده نیز نباید این نرخ حتی به کالاهای اساسی اختصاص یابد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با بیان این که تعداد تصمیمات اشتباه در حوزه اقتصادی ضربه سنگینی به بخش‌های تولید و تجارت وارد کرده، خاطرنشان کرد: اگرچه این سیاست رسما برای کنترل بازار ارز و جلوگیری از جهش نرخ درنظر گرفته شده بود اما حتی به این مقصد نیز نرسید، بنابراین توصیه فعالان اقتصادی این است که دلار 4200تومانی در سال آینده حذف شود.

موسی‌پور با بیان این که نرخ دلار باید سالانه تا حدود 10درصد افزایش می‌یافت، اظهار کرد: زمانی که دلار 3800تومان بود، به وزیر اقتصاد پیشنهاد کردم که اجازه دهند نرخ به صورت مدیریت شده حدود 10درصد سالانه گران شود، با این حساب نرخ دلار سالانه تا 500تومان باید افزایش پیدا می‌کرد و آن زمان به حدود 4300 تومان می‌رسید اما متاسفانه دولت مانع از این روند طبیعی افزایش نرخ شد و در نتیجه شاهد دلار 19هزار تومانی شدیم.