۰ نفر

گران‌ترین و ارزان‌ترین ارزهای جهان اعلام شدند

۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۲۶
کد خبر: 335876
گران‌ترین و ارزان‌ترین ارزهای جهان اعلام شدند

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد دلار چهارمین ارز جهانی است که قیمت فعلی‌اش بیش از ارزش ذاتی آن است و لیر ترکیه ارزان‌ترین ارز جهان معرفی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دویچه بانک آلمان در گزارشی با مدل‌سنجی ارزش ذاتی و بازار ارزهای معتبر جهانی با استفاده از شاخص قدرت خرید و ارزیابی‌های مبتنی بر سرمایه و مبتنی بر تجارت این ارزها اعلام کرد که بین جریانات سرمایه‌ای و حساب تجاری با ارزش معاملاتی ارزها رابطه معناداری وجود دارد.

بر این اساس، بات تایلند گران‌ترین ارز جهانی است و حباب قیمتی آن بیش از هر ارز دیگر مهم در جهان بالاست.

پس از بات، دلار نیوزلند و رئال برزیل به عنوان دومین و سومین ارزهای گران جهان معرفی شده‌اند و دلار آمریکا، کرون جمهوری چک، یوان چین، وون کره جنوبی، فرانک سوئیس و دلار استرالیا و سنگاپور به ترتیب در رده چهارم تا دهم گران‌ترین ارزهای جهان ایستاده‌اند.

لیر ترکیه ارزان‌ترین ارز جهان

از طرف دیگر، لیر ترکیه به عنوان ارزان‌ترین ارز جهان معرفی شده است و پزوی کلمبیا، کرون سوئد، رینگت مالزی، دلار کانادا، پزوی فیلیپین، پوند انگلیسف پزوی مکزیک، پزوی شیلی و کرون نروژ، در رده‌های دوم تا دهم ارزان‌ترین ارزهای جهان ایستاده‌اند.

سال گذشته و پس از تشدید مناسبات آمریکا و ترکیه به دنبال بازداشت یک کشیش آمریکایی که ترکیه وی را به جاسوسی متهم کرده بود، آمریکا تحریم‌هایی علیه دو وزیر ترک اعمال کرد که به دنبال این اتفاق، لیر ترکیه ۲۸ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ به منفی ۱.۱ درصد کاهش یافت.

در حال حاضر هر دلار آمریکا به ازای ۳۱.۴۱۴۱ بات، هر یورو به ازای ۳۵.۵۴۶۰ بات، هر پوند به ازای ۴۰.۵۸ بات و هر فرانک به ازای ۳۱.۳۸۷۲ بات معامله می‌شود.