۰ نفر

نوسان، ذات بازار ارز است

۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 328854
نوسان، ذات بازار ارز است

بازار ارز نسبت به روزهای پرنوسان ماه‌های پیش تفاوت بسیاری کرده است.خیابان فردوسی تا تقاطع خیابان منوچهری تهران که روزانه جمعیت زیادی را پذیرا بود، این روزها به حالت عادی خود بازگشته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به غیراز خلوتی، حضور کمرنگ دلالان در بازار یکی دیگر از ویژگی‌های این روزهای بازار ارز است. همین چند ماه پیش دلالانی که پاتوق خود را مقابل پاساژ افشار از دست داده بودند، در نزدیکی میدان فردوسی و مقابل شعبه بانک ملت جمع می‌شدند و انبوهی از خریداران و فروشندگان دور آنها می‌آمدند، این روزها کسب و کار در این خیابان عادی شده است. درمقابل تابلوی صرافی‌ها که انبوهی از مردم با ولع تغییرات لحظه‌ای نرخ ارز را دنبال می‌کردند، اکنون تنها رهگذران نیم نگاهی به این تابلوها می‌اندازند. یکی از صرافان خیابان فردوسی درباره حال و هوای این روزهای بازار ارز می‌گوید: همین طور که می‌بینید دیگر خبری از شلوغی نیست و تعداد کسانی که برای خرید و فروش به ما مراجعه می‌کنند خیلی کم شده است. به گفته این فعال بازار ارز، بیشتر معاملات ارز خرد است و زیر هزار دلار انجام می‌شود. صراف دیگری در بازار می‌گوید: امروز(شنبه) هر دلار را 11 هزار و 100 تومان می‌خریم 

و 11 هزار و 200 تومان می‌فروشیم. نرخ خرید یورو هم 13 هزار تومان و فروش آن 13 هزار و 100 است که مراجعه کننده چندانی هم نداریم. این صراف درپاسخ به این سؤال که به چه دلیلی نرخ ارز افزایش یافت می‌گوید: همواره افت و افزایش نرخ ارز دلایل روشنی دارد ولی هم‌اکنون هیچ اتفاقی در بازار نیفتاده است که رشد 200 تومانی نرخ دلار را به آن نسبت بدهیم.

بازار صرافی‌های بانکی داغ‌تر است

درحالی که صرافی‌های غیربانکی و مجاز از افت قابل توجه خرید و فروش ارز در روزهای اخیر خبر می‌دهند، بازار صرافی‌های بانکی که نرخ ارز درآنها کمتر از صرافی‌های غیربانکی است داغ‌تر است و تعداد مراجعه کنندگان به آنها هم بیشتر است. با وجودی که صرافی‌های غیربانکی هم به صورت محدود به متقاضیان ارز می‌فروشند، اما هم‌اکنون برخی از شعب پنج بانک کشور شامل ملی، پارسیان، ملت، سامان و تجارت ارز مسافرتی عرضه می‌کنند که این عرضه به‌طور معمول بین ساعت 11 که قیمت‌های روز مشخص می‌شود تا ساعت 15 انجام می‌شود. برهمین اساس روزگذشته بانک‌های توزیع کننده، ارز مسافرتی یورو را ۱۲ هزار و ۹۸۹ تومان و ۷ ریال، عرضه می‌کردند که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسید که نسبت به آخرین روز هفته گذشته ۱۶۷ تومان افزایش یافته است. البته این نرخ ممکن است درطول روز تغییر کند. براساس مقررات اعلام شده ارز مسافرتی از طریق صرافی‌های بانکی به ازای هر مسافر برای کشورهای نزدیک 500 یورو و برای کشورهای دور هزار دلار عرضه می‌شود. با وجود این سایر صرافی‌ها با دریافت مدارکی مانند کارت ملی، شماره تلفن همراه به نام شخص و کارت بانکی به نام خریدار تا سقف 2 هزار دلار به نرخ روز به فروش می‌رسانند. در ساعات ابتدایی فعالیت بازار درصرافی‌های بانک‌ها نیز قیمت فروش دلار با ۲۲۰ تومان افزایش نسبت به نرخ پنجشنبه، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ خرید آن ۱۱ هزار تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک‌ها ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

اما در میانه روز قیمت ارز اندکی افزایش یافت به‌طوری که قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و نرخ خرید آن به ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. پس از نوسانات شدید در بازار ارز، طی هفته‌های اخیر دلار در کانال 10 هزار تومانی جا خوش کرده بود و با نوسانات اندکی همراه بود. اما دیروز نرخ این ارز دوباره وارد کانال 11 هزار تومانی شد، اتفاقی که برخی آن را به شایعات اخیر درباره ورشکستگی بانک‌ها و هزینه بالای ثبات نرخ ارز برای بانک مرکزی نسبت می‌دهند.