۰ نفر

آیا زمان خرید طلا فرا رسیده است؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱:۰۷
کد خبر: 182448
آیا زمان خرید طلا فرا رسیده است؟

اونس طلا در اولین ساعات هفته سرنوشت‌ساز بازارها را تحت تاثیر نااطمینانی‌های سیاسی با رشد آغاز کرد.

گرچه در قیمت‌های بالاتر شاهد افزایش فروش شد. در حالی که سیاست پولی چند بانک مرکزی عمده در این هفته به روز می‌شود، روندهای انتظاری نیز دچار افت‌و‌خیز هستند. اونس طلا که هفته گذشته روی بهای 1204 دلار ایستاده بود، هفته جدید را با تعدیل قیمت‌ها شروع کرد تا در مقطعی از صبح روز گذشته بهای 1212 دلار را هم تجربه کند. با این همه، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا فشار را بر فلز زرد حفظ کرده است

. این هفته بانک‌های مرکزی ژاپن و بریتانیا نیز نشست‌هایی برای سیاست پولی برگزار می‌کنند؛ اما نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات‌متحده که سیاست پولی بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را در دست دارد، بیش از هر نشستی مورد توجه است. به گزارش دنیای اقتصاد، این نشست امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود و فردا شب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد. انتظار می‌رود فدرال رزرو در نشست مارس خود انقباض پولی را تشدید کند؛ موضوعی که به نفع دلار و ضرر طلاست. با وجود این، برخی معتقدند از آنجا که احتمال این امر زیاد بوده،‌ بازارها پیش‌تر آن را «پیشخور» کرده‌اند.

این هفته علاوه‌بر نشست‌های بانک‌های مرکزی انتخابات روز چهارشنبه هلند نیز به شدت مورد توجه است. در حالی که افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند، ولی از سوی دیگر نگرانی‌های سیاسی می‌تواند موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای این فلز گرانبها شود. پیروزی راست افراطی در انتخابات هلند می‌تواند آینده اروپای واحد را تهدید و خرید سرمایه‌های امن را تشدید کند. انتخابات پیش‌روی فرانسه نیز به‌دلیل مشابه در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد. انتخابات سراسری هلند برای انتخاب ۱۵۰ عضو پارلمان این کشور روز ۱۵ مارس ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. طبق نظرسنجی‌ها، گرت ویلدرس رهبر حزب راست‌گرای آزادی ممکن است پیروز این رقابت‌ها شود یا به جایگاه دوم دست یابد. وی به هوادارانش وعده داده است در صورت رسیدن به قدرت، مسجدها را در این کشور ببندد و ورود مهاجران مسلمان به هلند را محدود کند. با تاثیرگذاری نااطمینانی‌های سیاسی، اونس روز گذشته را با بهای 1206 دلار آغاز کرد؛ در ساعت 8 عصر به وقت تهران که این گزارش نهایی شد، بهای 5/ 1205 دلار برای اونس ثبت شده بود. البته هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری دومین هفته ماه مارس رقم خورده باشد.

تحلیل فنی «فیبوناچی» نشانگر آن است که قیمت جهانی طلا احتمالا در کوتاه‌مدت با سطح حمایتی 1193 دلاری روبه‌رو خواهد شد. سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1210 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت این فلز زرد تا 1218 دلار افزایش خواهد یافت. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «آر‌بی‌سی کاپیتال» بر این باورند که روند نزولی قیمت طلا در روزهای گذشته بهترین فرصت را برای ورود سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار طلا فراهم کرده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی ان بی سی»، کریستوفر لونی، تحلیلگر ارشد موسسه آر‌بی‌سی می‌گوید: «من فکر می‌کنم اکنون بهترین فرصت برای ورود و سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. قیمت جهانی طلا در ماه‌های اخیر با نوسانات زیادی روبه‌رو شده و از 1335 دلار در هر اونس در جولای 2016 به حدود 1200 دلار رسیده است. در حالی که به نظر می‌رسد فدرال رزرو آمریکا در نشست آتی خود نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت طلا با افت نسبی روبه‌رو شده و بعید به نظر می‌رسد که حتی پس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت این فلز زرد با کاهش شدیدی روبه‌رو شود. از سوی دیگر نگرانی‌های سیاسی در عرصه بین‌المللی می‌تواند به نفع قیمت جهانی طلا باشد. تنش‌های سیاسی در کشورهای مختلف و در پیش بودن انتخابات مهم در کشورهای اروپایی می‌تواند تقاضا برای طلا را با افزایش چشمگیری همراه کند.» دیوید سیبورگ تحلیلگر ارشد اقتصادی نیز به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه کرده است تا زمان انتشار گزارش واقعی فدرال رزرو درباره وضعیت اقتصادی آمریکا و سیاست‌های پولی و نرخ بهره، به خرید طلا ادامه دهند.