۰ نفر

دبیر کل خانه اقتصاد ایران پاسخ داد؛

دلار از صحنه مبادلات اقتصادی ایران حذف می‌شود؟/ ریسک داخلی در جایگزینی ارز محلی به جای دلار

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۰۰
کد خبر: 176195
دلار از صحنه مبادلات اقتصادی ایران حذف می‌شود؟/ ریسک داخلی در جایگزینی ارز محلی به جای دلار

دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: به منظور جایگزینی ارزهای محلی به جای دلار باید بانک مرکزی نسبت تغییر این ارزها را نسبت به دلار ثابت نگه دارد تا تعامل اقتصادی با این ارزها رونق یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بعد از اینکه دولت آمریکا به بانک های کشورهای اروپایی اعلام کرد تا برای تعامل با ایران از دلار استفاده نشود تا کنون چندین برنامه در داخل در این خصوص مطرح شده است. یکی از این برنامه ها جایگزینی ارزهای کشورهای اروپایی و ارزهای محلی کشورهای دیگری است که ایران با آنها در تعامل است.

مسعود دانشمند در خصوص جایگزینی ارزهای غیر دلاری در گشایش ال سی برای تعاملات اقتصادی به اقتصاد آنلاین گفت: در گشایش ال سی نوع ارز مهم نیست. فعالیت های اقتصادی در آینده نیاز دارد که چنین گشایش های اعتباری با شدت بیشتری صورت پذیرد.

وی افزود: اگر در گشایش های اعتباری در آینده از ارزهای اروپایی استفاده شود نسبت به دیگر ارزهای غیر دلاری مزیت های بیشتری دارد. اما در همین انتخاب یورو به جای دلار بازهم شاهد تحمیل نرخ تبدیل یورو به دلار خواهیم بود و این موضوع باید در انتخاب سایر ارزها هم مدنظر قرار گیرد.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تصریح کرد: بهتر است مسئولان کشور در این خصوص ارزهای کشورهای اروپایی، چین و کره را که ایران تعامل اقتصادی بیشتری با آنها دارد برگزینند تا حجم تعامل اقتصادی با این کشورها در مسیر رو به رشدی قرار گیرد.

دانشمند یکی از الزامات انتخاب ارزهای محلی برای گشایش ال سی های جدید را کنترل دقیق بانک مرکزی دانست و تاکید کرد: نسبت تغییر ارزهای محلی در مقایسه با دلار باید در این برنامه ریزی ثابت بماند تا تعامل اقتصادی تجار داخلی با سایر کشورها در خصوص نوسان دلار دچار خدشه نشود.

وی در خصوص اینکه آیا امکان دارد دلار به کل از صحنه مبادلات اقتصادی ایران حذف شود، این طور پاسخ داد: حذف دلار در برنامه ریزی هایی که مطرح می شود بر روی کاغذ امکان دارد، اما به کل عملی نیست. چرا که بسیاری از کالاهای مهم کشورها با دلار قیمت گذاری می شود و در این خصوص نمی توان به کشورها تبادل با ارز دیگر را تحمیل نمود.

دانشمند ادامه داد: اتحادیه اروپا یکبار تلاش نمود با طراحی پولی واحد (SDR) به مقابله با دلار برخیزد، اما این اتفاق صورت نگرفت و این واحد پولی به مرور از صحنه مبادلات خارج شد. در خصوص یورو هم نمی توان به طور قاطع گفت این پول توانسته جایگاه دلار را در جهان بگیرد.

دبیرکل خانه اقتصاد جایگزین شدن یک واحد پولی به جای دلار را نیازمند یک عزم جهانی دانست و اظهارداشت: به منظور جایگزین شدن یک واحد پولی در ابعاد دلار باید نهادهای پولی و مالی بزرگ دنیا مانند بانک جهانی دست به کار شوند و چنین اقداماتی از حیطه معدود کشورهایی خارج است.

دانشمند تصریح کرد: پیش از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران چند کشور آسیایی سعی کردند واحد پول مشترکی را در میان کشورهای آسیایی برقرار کنند اما این اقدام با کارشکنی چند کشور ناکام ماند و از طرفی هم ایران با ورود به دوران تحریم ها نتوانست از ثمرات این واحد پولی بهره ای کسب کند.

وی یکی از دلایل مشکلات بانکی ایران با بانک های کشورهای خارجی را در دوران پسابرجام، اجبار به تبدیل پول به دلار دانست و این طور گفت: در دوران پسابرجام با وجود رفع تحریم ها هر تعامل اقتصادی که ایران انجام می دهد منوط به تبدیل پول مورد معامله به دلار است. این درحالی است که آمریکا هم ایران را تحریم دلاری کرده است و به همین دلیل تعامل اقتصادی ایران به درستی پیش نمی رود. در حالی که می بایست در این خصوص به نحوی اقدام شود که ارزهای محلی نیاز به تبدیل به دلار نداشته باشد. در حال حاضر اگر از ارزهای محلی هم بخواهیم استفاده کنیم تحمیل این ریسک در داخل نمود خواهد یافت.