۰ نفر

کمین آجرپزی‌ها تعطیل می‌شود

۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۹:۰۷
کد خبر: 449622
کمین آجرپزی‌ها تعطیل می‌شود

رئیس اتحادیه صنف فخاران استان تهران از قطع سهمیه مازوت این صنف و عرضه آن در بورس خبر داد که موجب افزایش بیش از ۱۰برابری قیمت مازوت شده و هشدار داد در صورت ادامه این روند احتمال تعطیل شدن بخشی از واحدهای آجرپزی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مرتضی منبع‌چی، با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد تولیدی آجر در تهران، تصریح کرد: یک سوم این واحدها نیمه فعال هستند و در کل این واحدها ۳۰۰۰ نفر اشتغال دارند.

همچنین به گفته وی در کل کشور حدود ۷۰۰۰ واحد تولیدی آجر وجود دارد که حدود یک میلیون نفر در آن‌ها شاغل هستند. این واحدها در زمان اوج رونق بازار مسکن به صورت فول تایم فعالیت می‌کردند، اما در پی رکود صنعت ساختمان فعالیت آنها کمتر شده است.

منبع‌چی با بیان نسبت واحدهای غیرفعال کشور هم که تقریباً مشابه تهران است، تصریح کرد: دلایل مختلفی برای رکود واحدهای تولید آجر در استان‌های مختلف وجود دارد. برای مثال برخی از کارخانه‌ها برای تامین خاک مشکل دارند. به ویژه واحدهای تولیدی آجرهای نما که به جای خاک رس از نوعی خاک کوهی استفاده می‌کنند ممکن است برای پیدا کردن خاک با رنگ دلخواه خود مجبور شوند به شهرهای دیگر مراجعه کنند که هزینه های حمل و نقل آن‌ها را افزایش می‌دهد. در مواردی هم افزایش قیمت خاک برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده، برای مثال برخی از بخش‌های دولتی عرضه‌کننده خاک قیمت خود را نسبت به قبل از عید دو برابر کردند.

رئیس اتحادیه صنف فخاران در ادامه از مشکل تامین مازوت برای این صنف خبر داد و تصریح کرد: کارخانه‌های آجرپزی طی ۲۰ سال گذشته به صورت سهمیه‌ای مازوت (سوخت نفت کوره) دریافت می‌کردند، اما از سال جاری طبق مصوبه هیات وزیران ایران مازوت در بورس عرضه شده و سهمیه کارخانجات قطع شده است و در پی آن، حدود یک هفته پس از اجرای تصمیم هیئت وزیران قیمت مازوت بیش از ۷ برابر شد و در حال حاضر نیز تا ۱۱ برابر رسیده است، به‌طوری که قیمت هر لیتر مازوت قبل از عید حدود ۳۵۰ تومان بود، اما حالا در بازار آزاد به ۳۶۰۰ تومان رسیده است.

مازوت سوخت تولید آجر نیست، برای روانکاری استفاده می‌شود

منبع‌چی با بیان اینکه مجموع نیاز ماهانه کارخانجات حدود ۵۰۰ هزار لیتر مازوت است، از برگزاری جلساتی در وزارت نفت و صنعت برای بازنگری در این تصمیم خبر داد و گفت: واحدهای تولید آجر از مازوت برای روانکاری در دستگاه‌های تولید خشت استفاده می‌کنند نه به عنوان سوخت و در حال حاضر سوخت اکثر این واحدها گاز است، بنابراین آلوه کننده محیط زیست هم نیستند. به عبارت دیگر برای این که خشت تولیدی ضایعات نداشته باشد یا تکه تکه نشود از مازوت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه ادامه اجرای این تصمیم ممکن است منجر به تعطیلی بخشی از کارخانه‌های تولید آجر  شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال جاری هنوز تعداد زیادی از واحدها به دلیل مشکل تامین مازوت نتوانستند آجر تولید کنند هنوز نرخ آن تغییر نکرده است.

به گفته این مقام صنفی در استان تهران در شرایط عادی روزانه حدود دو میلیون تن آجر تولید می‌شود. همچنین برخی از شهرهای مرزی بیشتر در بخش آجر نما به کشورهای همسایه صادرات دارند که البته در سال‌های اخیر به دلیل شرایط داخلی نابسامان این کشورها و همچنین مشکلات حمل و نقلی و نبود سیاست‌گذاری این صادرات کاهش یافته است.

کودکی در آجرپزی کار نمی‌کند!

منبع‌چی در پایان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کار کودکان در واحدهای تولیدی آجر این مسئله را به کلی تکذیب کرد و گفت: طبق قانون کار، به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال ممنوع است. ممکن است کارگری در اطراف واحد تولید آجر ساکن باشد و کودک او برایش چای بیاورد، اما اجازه فعالیت کودکان در این واحدها داده نمی‌شود. اخبار منتشر شده در این زمینه سیاه‌نمایی برخی رسانه‌ها است که حتی در مواردی کودکی را از مناطق اطراف میاوند، به صورت او نفت کوره میزنند و در کنار خشت‌ها می‌نشانند و از آن‌ها عکس می‌گیرند. ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، اما اسناد و مدارک ما نشان می‌دهد در اکثر واحدها کودکان زیر ۱۵ سال شاغل نیستند. در مواردی این گزارش‌ها بخاطر مقاصد شخصی انجام می‌شود تا خواسته‌هایشان را از وزارت کار بگیرند یا به منافع صنفی‌شان برسند.

وی همچنین به رسانه‌ها پیشنهاد کرد که به جای حضور در کارخانه‌ها و عکس‌برداری از کودکان به اتحادیه مراجعه کنند تا مدارکی به آن‌ها نشان داده شود مبنی بر اینکه کار کودکان در واحدهای تولید آجر وجود ندارد، چراکه کارفرما هم از کار کودکان رضایت ندارد و می‌داند که در صورت حضور بازرس اداره کار در کارخانه برای به کارگیری کودکان باید خسارت پرداخت کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که بارها گزارش‌هایی از کار کودکان در آجرپزی‌ها منتشر شده و حتی یکی از جدیدترین آن‌ها گزارش ایسنا از کار کودکان دو تا ۱۱ ساله در یک کوره آجرپزی در استان قزوین است.