۰ نفر

در پی نخستین کاهش رشد ناخالص داخلی چین از1976؛

قیمت مس سقوط کرد/ کاهش 14درصدی رشد تولید صنعتی چین

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 425471
قیمت مس سقوط کرد/ کاهش 14درصدی رشد تولید صنعتی چین

روز گذشته قیمت مس در پی انتشار داده‌های اقتصادی از سوی اداره ملی آمار در چین، سقوط کرد؛ داده‌های منتشر شده از سوی اداره ملی آمار چین بیانگر آن است که بیشترین کاهش در رکورد تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های دارایی ثابت ایجاد شده است.

اقتصاد آنلاین اکرم شعبانی؛ بر این اساس قیمت مس روز دوشنبه در معاملات نیویورک کاهش بیش از 5 درصدی داشت و به قیمت 2.335 دلار در هر پوند (معادل 5 هزار و 110 دلار در هر تن) معامله شد و کمترین قیمت را از نوامبر سال 2016 تاکنون به ثبت رساند. گفتنی است که قیمت مس از بالاترین سطح خود در سال 2020 که در روزهای پایانی ماه ژانویه به ثبت رسیده بود، نزدیک به 19 درصد کاهش یافت.

رشد تولید صنعتی چین در دو ماه ژانویه و فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.5 درصد کاهش یافت این در حالی است که حتی در ماه دسامبر این رقم به صورت نرمال رشد 6.9 درصدی را به ثبت رساند اما حتی این رقم پایین‌تر نرخ رشد و ضعیف‌تر از میانگینی بوده که طی یک نظرسنجی از سوی اقتصاددانان بلومبرگ از چین انتظار می‌رفته است.

سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت در چین نیز در دو ماهه ژانویه و فوریه نسبت به سال گذشته 24.5 درصد کاهش یافته چرا که بخش ساخت و ساز جدید در این کشور و نیز نرخ تولید (نرخ ساخت و سازهای جدید 45 درصد و نرخ فروش 40 درصد کاهش داشته است) به میزان زیادی متوقف شده چرا که بیشتر کارگران مهاجران با توجه به شرایط ایجاد شده پس از شیوع کرونا تصمیم به بازگشت به شهرهای محل کار خود نداشته‌اند.

قیمت مس سقوط کرد

(قیمت مس در حال تغییر جهت به محدوده نزولی)

جولیان ایوانز پریچارد اقتصاددان ارشد چین در یک یادداشت در این باره عنوان کرد: همراه با ضعف بخش خدمات و ضریب اشتغال (5 میلیون شغل از دست رفته) «رشد رسمی تولید ناخالص داخلی در دو ماهه نخست سال 2020 به صورت میانگین 13 درصد کاهش داشته است.»

ثبت چنین ارقامی در تاریخ اقتصادی مدرن چین بی سابقه است آخرین باری که چنین ارقامی در اقتصاد چین به ثبت رسیده بود مربوط به بیش از 40 سال قبل و در سال 1976 بوده است.

ایوانز پریچارد همچنین تصریح می‌کند: این امکان وجود دارد که داده‌های کنونی در ماه‌های آتی حتی به وضعیتی بدتر دچار شوند، چرا که آمار منتشر شده نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی چین در ماه ژانویه اختلال محدودتری داشته اما با تداوم وضعیت در ماه‌های فوریه و مارس طبیعتا آمار و ارقام در ماه‌های آتی وضعیت بهتری نخواهند داشت.

با توجه کاربرد گسترده مس در کابل‌های برق، ساخت و ساز، حمل و نقل و در امور صنعتی می‌توان اذعان کرد که این فلز ارزشمند در شرایط فعلی اقتصادی در موقعیت آسیب پذیری قرار گرفته است.

در پایان گفتنی است که چین مصرف بیش از نیمی از مس تولید شده در جهان را در اختیار دارد.