۰ نفر

صنعتگران علیه کرونا؛ نظارت بر بازار تقویت می‌شود

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 419640
صنعتگران علیه کرونا؛ نظارت بر بازار تقویت می‌شود

«نداریم»، «موجود نیست»، «هنوز توزیع نشده». این جملات را بارها از داروخانه‌ها و خانه‌های بهداشت مناطق مختلف شنیدیم. مردم برای خرید محلول‌های ضدعفونی کننده و ماسک به هر داروخانه‌ای که می‌روند با چنین جواب‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  همین امر دوندگی مردم را دوچندان کرده است. مسئولان وزارت صمت می‌گویند تولیدکنندگان هیچ زمان با این حجم از درخواست ماسک و محلول ضدعفونی کننده روبه‌رو نشده بودند، پس باید پذیرفت که رشد ناگهانی تقاضا باعث شده که شاهد افزایش تقاضای خرید ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده باشیم وگرنه؛ تولید مشکلی نداشته است.

این صحبت اگر برای سه هفته پیش بود اکثر خریداران ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده که این روزها جواب «نه» می‌شنوند، می‌پذیرفتند ولی از هفته‌های پیش هشدارها مبنی بر ورود کرونا به ایران داده شده بود. از این‌رو ،برخی از تحلیلگران براین باورند که کارخانه‌های تولیدکننده ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده و تولیدکنندگان لباس بیمارستانی باید در حالت آماده باش قرار می‌گرفتند که در صورت نیاز حجم تولید را بالا ببرند و نگرانی از نبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه نداشته باشند. با توجه به شرایط پیش آمده و دستورات پی در پی دولتمردان، روز گذشته مسئولان وزارت صمت از چند تولیدکننده ماسک در کشور بازدید کردند تا وضعیت تولید آنها را بررسی و مشکلات احتمالی را برطرف کنند. بازدید میدانی آنها گویای آن بود که تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند و هیچ تولیدکننده‌ای ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده را به واسطه‌ها نمی‌دهد.

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست امور صنایع وزارت صمت  گفت: تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید هستند و تمام سعی ما بر این است که تولیدکنندگان بدون مشکل در تأمین مواد اولیه و نقدینگی فعالیت کنند، در این راستا، وزارت صمت از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد. او ادامه داد: عمده مشکلات واحدهای تولیدکننده ماسک تأمین انرژی، مواد اولیه، اجزا و قطعات تولید و نیروی انسانی است. آنگونه که وزارت صمت گزارش داده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده تا همه امکانات واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی فیلتردار و ضدعفونی کننده‌ها با بسیج همه امکانات، تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا را به صورت شبانه روزی انجام دهند. وی اظهار کرد: تمهیدات لازم برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولیدی بهداشتی صورت گرفته و کمبودی از این نظر وجود ندارد. وی افزود: در جلسه اخیر وزیر صمت با معاونینش تصمیم گرفته شد تا واحد‌های تولیدی انواع ماسک بهداشتی (جراحی و پرستاری) فیلتردار و ضدعفونی کننده‌ها به صورت شبانه روزی فعالیت کنند و واحد‌هایی که به هر علت در مدار تولید نیستند با رفع مشکلات در اسرع وقت به مدار تولید برگشته و نیازمندی‌های کشور را تأمین کنند.

رحمانی ادامه داد: شرایط موجود کشور به گونه‌ای است که همه باید بدون در نظر گرفتن منافع شخصی به فکر سلامت خود و جامعه باشیم و قطعاً تولیدکنندگان مانند دوران مختلف این مهم را عملیاتی خواهند کرد. در این زمینه کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفته است: در تلاشیم تا امکانات و تسهیلات لازم را برای واحدهای تولیدی فعال در زمینه ماسک فراهم کنیم تا با همه قوا به تولید بپردازند.

گردان خاطرنشان‌ کرد: اکنون تولید در کارخانجات مختلف در جریان است و ما به دنبال تولید با حداکثر ظرفیت هستیم، اما توزیع ماسک‌ها بر عهده وزارت بهداشت است که اکنون از داروخانه‌ها گرفته شده و به خانه‌ها و مراکز بهداشت سپرده شده است.