۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت مس و ویروس کرونا/ بحران سیاهی متفاوت از همه بحران‌ها!

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۶
کد خبر: 414738
قیمت مس و ویروس کرونا/ بحران سیاهی متفاوت از همه بحران‌ها!

با توجه به اینکه حداقل 50درصد از مس جهان در چین به مصرف می‌رسد و به دلیل توقف طولانی مدت معاملات در چین همزمان با شیوع ویروس کرونا، در نخستین روز بازگشایی معاملات، قیمت مس روز گذشته بار دیگر کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ معاملات مس در نیویورک که سیزده روز متوالی برای تحویل در ماه مارس روند کاهشی به خود گرفته بود با 14درصد کاهش قیمت صورت می‌گرفت. آخرین معاملات مس در نیویورک با معامله هر پوند مس به قیمت 2.4875 دلار معادل 5485دلار در هر تن در بازار کومکس Comex market انجام گرفت.

اگرچه حجم خرید و فروش‌ها قابل توجه بود و تا میانه بعدازظهر روز دوشنبه 3.1میلیارد پوند مس (معادل 1.4میلیون تن) معامله شده بود. در شرایطی که روند فعلی کاهش قیمت ادامه پیدا کند و معاملات با کمتر از 2.50دلار بسته شود، این کمترین قیمتی خواهد بود که از سال2017 تاکنون در معاملات مس دیده شده است.

جان لونسکی اقتصاددان ارشد بخش تحقیقات بازار مودی، در یادداشتی آورده است که بیماری همه گیر (و شیوع قریب‌الوقوع آن) در شرایط فعلی در بازار معاملات همچون بحران سیاهی عمل می‌کند که شبیه به هیچ بحران دیگری نیست.

شیوع این بیماری که بیشتر به یک «بحران سیاه» شباهت دارد حتی از بحران مالی جهانی و رکود بزرگ در سال‌های 2008- 2009 عملکرد منفی‌تری بر جای خواهد گذاشت.

بر خلاف کاهش قابل توجه وام مسکن در ایالات متحده، هیچ کدام از دیدگاه‌ها نسبت به آغاز سال2020 با رکود ناشی از این بیماری همه گیر و ویرانگر همراه نبوده است. همچنین بر خلاف بحران‌های مالی، سیاست گذاران اقتصادی و نیز بهداشت و درمان عمومی ممکن است در توانایی‌های خود در اصلاح یا جبران خسارت‌های وارده متفاوت عمل کنند.

در تحلیل مودی همچنین آمده است با توجه به نقش بزرگ چین در فعالیت‌های صنعتی جهان و روند آهسته پیشروی مجموعه فلزات پایه تاثیر این ویروس همه گیر در همه جوانب قابل توجه خواهد بود.

03

(تاثیر شیوع ویروس همه گیر کرونا بر روند قیمتی کامودیتی‌ها در سال 2020)

قیمت مس در ژانویه سال 2016 به 1.94 دلار در هر پوند رسید اما میانگین قیمتی آن در پایان سال 2.21 دلار در هر پوند بود که بر این اساس کمترین میانگین قیمت سالانه از 2005 به بعد را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد پیشروی هر چه بیشتر کرونا در شرایط کنونی قیمت‌ها را هر چه بیشتر به قیمت‌های سال 2016 نزدیک می‌کند.