۰ نفر

برگشت 529صنعت کوچک به چرخه تولید

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 408278
برگشت 529صنعت کوچک به چرخه تولید

529 واحد صنعتی کوچک که طی سال‌های گذشته غیر فعال شده بودند در نیمه اول امسال مجدداً راه‌اندازی و بواسطه این اتفاق 9 هزار و 979 نفر مشغول به کار شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام سعی دولت بر احیای واحدهای صنعتی است که طی سال‌های گذشته به علت مشکلات مختلف تعطیل شده‌اند. او ادامه داد: احیای واحدهای صنعتی و رشد تولیدات داخلی در شرایط حاضر کشور بسیار ضرورت دارد، ما باید سعی کنیم در وضعیت تحریم بیش از گذشته به سمت تولید داخل برویم.

صالحی‌نیا با بیان اینکه در نیمه دوم سال‌جاری تعداد زیادی واحد صنعتی به چرخه صنعت بازگشتند، خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال‌جاری بیش از 529 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی احیا شدند و درصدد هستیم تا این روند ادامه پیدا کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال 97 تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده غیرفعال که راه‌اندازی مجدد شد، بیش از هزار و 858 واحد صنعتی بود و این رقم در سال 96 حدود هزار و 371 واحد بود. بدین جهت با وجود گسترش تحریم‌ها مشکلاتی که بر سراه صنعت وجود دارد برگشت مجدد 529 واحد صنعتی اتفاق بزرگی است. او درباره میزان سرمایه‌گذاری واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک صنعتی طی شش ماهه سال‌جاری، گفت: میزان سرمایه‌گذاری در مدت یاد شده در قیاس با سال گذشته 20.76 درصد افزایش پیدا کرده است. طی شش ماهه سال‌جاری 1517406 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جذب شده است. صالحی‌نیا درباره ایجاد شرایط برای فعالیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی، افزود: یکی از برنامه‌هایی که وزارت صمت در جهت حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار خود قرار داده است، افزایش نواحی صنعتی و آماده کردن زیرساخت‌های تولید است، از این‌رو سال گذشته تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری 812 واحد بود و امسال تا پایان شهریورماه به 816 واحد رسید.

با توجه به آماری که سازمان صنایع کوچک در اختیار روزنامه ایران گذاشت تا پایان شهریورماه سال‌جاری تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال 2.73 درصد افزایش یافته و به 34 هزار و 52 واحد رسیده، این در حالی است که سال گذشته تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی 33 هزار و 145 واحد بوده است. در این میان تعداد اشتغال واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال هم طی نیمه اول سال‌جاری 2.04 درصد افزایش یافته است. طی این مدت 718 هزار و 944 نفر وارد حوزه صنعت شدند.

میثم زالی، دبیر ستاد تسهیل وزارت صنعت، معدن و تجارت هم  می‌گوید: از ابتدای سال‌جاری برای برگشت و احیای واحدهای صنعتی، ستاد تسهیل مصوبات متعددی داشته است و به‌صورت متناوب در حال پیگیری مشکلات هستیم.

او با بیان اینکه قوانین حوزه تولید نیازمند بازنگری است، اظهارداشت: اگر قوانین مربوط به تأمین اجتماعی و مالیات در بخش تولید بازنگری شود، خیلی از واحدهای صنعتی می‌توانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند و حتی آنهایی هم که تعطیل شدند می‌توانند دوباره به تولید برگردند.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نوشته است که سه مشکل کمبود نقدینگی، فقدان بازار و اختلاف شرکا به ترتیب بیشترین سهم را در توقف واحدهای تولیدی دارند.

آمارهای شش ماهه از عملکرد شهرک‌های صنعتی نشان می‌دهد که تا پایان شهریور ماه امسال ۱۰ هزار و ۳۸۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده، غیرفعال شدند که علت توقف تولید ۷۷ درصد آنها، یعنی ۸۰۱۲ واحد، کمبود نقدینگی بوده است.

عامل بعدی که باعث تعطیلی ۱۶۷۲ واحد (۱۶ درصد کل واحدهای تعطیل شده) شده، نبود بازار است. اختلاف شرکا، تأمین مواد اولیه و نقصان ماشین‌آلات نیز به ترتیب باعث تعطیلی ۳، ۳ و ۱ درصد کل واحدهای غیرفعال شده است.

طبق این آمار در نیمه اول سال‌جاری تولید ۱۱ واحد صنعتی متوقف شده و تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده غیرفعال تا پایان سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۰ هزار و ۳۰۱ و ۱۰ هزار ۳۶۹ واحد بوده است. تعداد اشتغال از دست رفته این واحدها نیز تا پایان شهریور ماه امسال ۱۷۸ هزار و ۶۲۸ نفر و تا پایان سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۷۷ هزار و ۶۶۶ نفر و ۱۷۸ هزار و ۴۸۲ نفر بوده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت در نیمه اول سال‌جاری ۱۴۶ شغل واحدهای به بهره‌برداری رسیده غیرفعال از دست رفته است. این در حالی است که تعداد کل واحدهای به بهره‌برداری رسیده فعال در شهرک‌های صنعتی تا پایان شهریور ماه امسال ۳۴ هزار و ۵۲ واحد است که ۷۱۸ هزار و ۹۴۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.