۰ نفر

رکود بازار پیچ و مهره‌فروشان

۲ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 396701
رکود بازار پیچ و مهره‌فروشان

قرار گرفتن در شرایط تحریم و ممنوعیت واردات اقلامی که در داخل کشور توان تولید آنها وجود دارد، اهمیت تولید داخلی پیچ و مهره را دوچندان کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با نورالدین مهری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پیچ و مهره، گفت‌وگو کرده‌ایم.

چه میزان از پیچ و مهره بازار وارداتی است؟

پیش از افزایش نرخ دلار در سال گذشته، 70درصد کالاهای موجود در بازار در حوزه پیچ و مهره، وارداتی و فقط 30درصد تولید داخلی بود. اما  اعمال تحریم‌ها و تنگناهای تامین ارز برای واردات این اقلام، موجب شده تا اکنون سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار افزایش یابد و به 50درصد برسد. این سهم همچنان در حال افزایش است و به‌احتمال زیاد تا یکی دو ‌ماه آینده تولیدات داخلی 60درصد نیاز بازار را تامین خواهند کرد.

علت افزایش قیمت پیچ و مهره چیست؟

عوامل مختلفی در رشد هزینه تمام‌شده تولید و واردات و افزایش قیمت انواع پیچ و مهره در بازار مصرف دخیل بوده است، اما مهم‌ترین عامل مؤثر در گرانی این محصول، افزایش چندبرابری نرخ دلار بوده که موجب افزایش قیمت انواع پیچ و مهره تولید داخل و وارداتی شده است. درواقع رشد قیمت دلار، هزینه تولید و تامین این اقلام را بالا برده و محصولات وارداتی بسیار گران تمام می‌شود. تعرفه‌های بالای گمرکی واردات این اقلام نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در گرانی پیچ و مهره بوده است. بر این اساس واردکنندگان باید علاوه بر هزینه‌های حمل‌ونقل، کشتیرانی و دموراژ (هزینه توقف کالا در گمرک)، 32درصد حقوق ورودی این محصولات را بپردازند که با این روند نرخ تمام‌شده پیچ و مهره برای واردکننده و مشتری بسیار گران تمام می‌شود. اما اکنون قیمت‌ها بسیار پایین آمده و پیچ‌های فولادی که پارسال 18هزار تومان قیمت داشت، امسال 13هزار تومان فروخته می‌شود.

شرایط تقاضای بازار چگونه است؟

متأسفانه شرایط بازار ما خوب نیست و تقاضا بسیار کم شده است. همانطور که می‌دانید پیچ و مهره، کالای واسطه‌ای- مصرفی است و به‌تنهایی نمی‌توان از پیچ و مهره استفاده کرد. محصولات این صنف، در لوازم خرد آشپزخانه داخل منازل مانند قابلمه تا صنایع خودروسازی، کشتی‌سازی و هواپیماسازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز و شرکت‌های خودروسازی موجب کاهش فروش محصولات این صنف شده است.