۰ نفر

ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات گرمایشی

۱۴ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۲۶
کد خبر: 392479
ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات گرمایشی

سهم بازار محصولات گرمایشی تولید داخل طی 5سال گذشته از 30 به 90 تا 95درصد افزایش یافته و قیمت مصرف‌کننده این محصولات نسبت به سال گذشته 30درصد کاهش داشته است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛  با فرارسیدن فصول سرد سال و ضرورت تامین گرمایش واحدهای مسکونی و محیط کار، تقاضا برای خرید انواع محصولات گرمایشی در بازار نیز افزایش می‌یابد. اگر شما هنوز هم خاطره نه چندان خوشی از انتظار برای خرید برخی از این اقلام مانند پکیج‌های دیواری و شوفاژ با قیمت و کیفیت مناسب به‌دلیل مشکلات تولید و تامین این محصولات طی 5سال گذشته را دارید، مطلع باشید که حال و روز کنونی بازار این اقلام با گذشته بسیار متفاوت شده است. رشد تولید داخل انواع محصولات گرمایشی و رکود ساخت و ساز، موجب پیشی‌گرفتن عرضه این محصولات از تقاضای بازار و ریزش قیمت‌ها به کمتر از نرخ مصوب سازمان حمایت و تشکل‌های صنفی و رکود نسبی کسب و کار تولید‌کنندگان و فعالان شده است.

 تنوع و رشد عرضه انواع محصولات گرمایشی تولید داخل در بازار و افت نسبی تقاضا موجب شده تا شرکت‌های تولید‌کننده و فروشندگان این اقلام با برپایی جشنواره‌های فروش و ارائه تخفیف‌ و بهبود کیفیت خدمات پس از فروش محصولات مذکور، سعی در جذب مشتریان برای فروش اینگونه اقلام داشته باشند. گرچه به گفته دست‌اندرکاران، اکنون سهم بازار محصولات گرمایشی تولید داخل به 90 تا 95درصد رسیده است اما هنوز هم اقلام وارداتی برای تامین نیاز برخی مشتریان خارجی‌پسند، عرضه می‌شود اما اینگونه محصولات نه‌تنها مزیتی نسبت به محصولات گرمایشی تولید داخل نداشته بلکه به‌دلیل افزایش نرخ ارز و تعرفه واردات، قیمت مصرف‌کننده این اقلام نسبت به انواع داخلی آن بالاتر است.

 تنوع عرضه محصولات گرمایشی

اگر خواستار تامین گرمایش ساختمان هستید بدانید که باید برای خرید پکیچ شوفاژ دیواری از 2میلیون و 900هزار تومان تا حدود 6میلیون تومان بنابر مدل و اندازه این محصولات هزینه کنید. اما برای خرید نوع خارجی اینگونه اقلام باید هزینه حدود 8تا 9میلیون تومانی را متحمل شوید. این در حالی است که در بازار محصولات تهویه مطبوع به‌دلیل سهم بالای کالاهای وارداتی و مشکلات تولید‌کنندگان داخلی حتی برای مونتاژ اینگونه اقلام به‌دلیل نوسان نرخ ارز و واردات رسمی و قاچاق انواع اسپیلت‌های خارجی، شرایط متفاوت بوده و مشتریان برای تامین اینگونه اقلام باید از 4میلیون و 500هزارتا حدود 8میلیون تومان بنابر نوع برند و مشخصات محصولات خارجی تهویه مطبوع هزینه پرداخت کنند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع  از فراوانی کالا و قیمت‌های مناسب در بازار اینگونه اقلام خبر داده و اعلام کرد، به‌رغم رکود نسبی بازار هنوز هم کسانی که محصولات گرمایشی نیاز دارند نسبت به خرید اینگونه اقلام اقدام می‌کنند. محمدباقر معتمد تأکید می‌کند که رشد عرضه و افت تقاضا موجب ریزش قیمت مصرف‌کننده اینگونه اقلام به نرخ‌های کمتر از قیمت مصوب سازمان حمایت شده است و فروشندگان در بسیاری از کالاها به مشتریان اعلام می‌کنند که اگر محصول خریداری شده را سریع‌تر نصب کنند از تخفیف‌های ویژه برخوردار خواهند شد تا این کالاها به امید افزایش احتمالی قیمت‌ها در انبار یا فروشگاه‌ها نگهداری نشود. به گفته او در بخش محصولات گرمایشی، اکنون اکثر فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها از موجودی مناسب کالا برخوردارند چرا که حدود 90تا 95درصد این اقلام تولید داخل بوده و تنها حدود 5تا 10درصد محصولات گرمایشی وارداتی از کشورهای اروپایی، شرق آسیا و ترکیه تامین می‌شود که این اقلام از نظر قیمت نسبت به محصولات تولید داخل بالاتر بوده اما از نظر کیفیت مزیت چندانی نسبت به محصولات ساخت داخل ندارند ولی به هر حال عده‌ای می‌خواهند تا کالاهای خارجی بخرند.

افزایش ۲۳ درصدی صادرات 

رشد تولید و افت تقاضای بازار، سبب ریزش قیمت و افزایش صادرات محصولات سرمایشی و گرمایشی به‌خصوص بعد از افزایش نرخ ارز شده است. با این شرایط وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 23درصدی صادرات، کاهش ۱۰درصدی واردات و داخلی‌سازی‌ ۲۰۰ میلیون دلاری صنایع سرمایشی و گرمایشی تا سال ۱۴۰۰خبر داده و اعلام کرد: با افزایش ساخت داخل از سال گذشته تاکنون بیش از ۸۰ میلیون دلار امکان داخلی‌سازی‌ در صنایع گرمایشی و سرمایشی فراهم شده است و در آینده نزدیک نیز میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنایع سرمایشی و گرمایشی با ظرفیت بیش از 20میلیون دلار امکان کاهش ارزبری برگزار خواهد شد. رضا رحمانی با بیان اینکه صنعت سرمایشی و گرمایشی کشور رو به رشد بوده و توان داخلی‌سازی‌ و ارتقای کیفیت آن بالاست، تأکید کرد: خوشبختانه در صنایع سرمایشی و گرمایشی برند‌های خوبی در سطح کشور شکل گرفته‌اند و با توجه به کیفیت بالای بسیاری از تولیدات داخلی کشورمان، این واحدها در آستانه تبدیل شدن به برندهایی معتبر در سطح دنیا هستند.

شکست قیمت مصرف‌کننده گرمایشی‌ها 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع با بیان اینکه پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضای این اقلام موجب شده تا قیمت مصرف‌کننده محصولات گرمایشی به زیرقیمت مصوب ابلاغ‌شده سازمان حمایت به شرکت‌های تولید‌کننده برسد، تأکید کرد: اکنون قیمت مصرف‌کننده محصولات گرمایشی به‌طور میانگین حدود 5درصد زیرقیمت مصوب سازمان حمایت است. به گفته معتمد، قیمت مصرف‌کننده محصولات گرمایشی نسبت به سال گذشته حدود 30درصد به‌دلیل برپایی جشنواره و شیوه‌های دیگر ارائه تخفیف فروش کاهش داشته است. به گفته او، رکود بازار مسکن، کاهش قدرت خرید مردم، ثبات نرخ ارز، تولید بیش از نیاز بازار و وفور کالا موجب به‌هم‌خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است. در واقع رسوب کالا در واحدهای صنفی، بیانگر پیشی گرفتن عرضه از تقاضاست این در حالی است که قبلا مشتریان برای خرید پکیچ شوفاژ دیواری باید حدود 15روز تا یک‌ماه منتظر می‌ماندند.

سهم 75درصدی واردات از بازار تهویه مطبوع

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم شوفاژ و تهویه مطبوع با بیان اینکه شرایط بازار وسایل تهویه مطبوع با محصولات گرمایشی متفاوت است، اعلام کرد: اکثر محصولات تهویه مطبوع وارداتی بوده و از سایر کشورها به شکل واردات رسمی یا قاچاق تامین می‌شود. معتمد با بیان اینکه در سال‌های گذشته برخی تولید‌کنندگان برای مونتاژ اینگونه اقلام سرمایه‌گذاری کردند که به‌دلیل افزایش نرخ ارز و واردات اسپیلت‌های ارزان‌قیمت چینی و تایوانی متوقف شد، افزود: با ثبات نرخ ارز، اکنون برخی کارخانه‌ها در حال مونتاژ محصولات تهویه مطبوع مانند انواع اسپیلت هستند اما هنوز هم حدود 75درصد نیاز بازار به محصولات تهویه مطبوع از طریق واردات تامین می‌شود. او تأکید کرد: هم‌اکنون تولید‌کنندگان داخلی در حال انتقال تجهیزات و فناوری برای مونتاژ اسپیلت هستند. معتمد تصریح کرد که صنایع گرمایشی نیز قبلا مونتاژ می‌شده و با گذشت چند سال به ساخت داخل 90درصدی رسیده است و احتمالا در صنایع تهویه مطبوع هم طی 2سال آینده سهم بازار محصولات تولید داخل به بیش از 90درصد خواهد رسید.

نبض بازار

اگر خواستار تامین گرمایش ساختمان هستید، بدانید که باید برای خرید پکیچ شوفاژ دیواری از 2میلیون و 900هزار تومان تا حدود 6میلیون تومان بنابر مدل و سایز این محصولات هزینه کنید. اما برای خرید نوع خارجی اینگونه اقلام باید هزینه حدود 8تا 9میلیون تومانی را متحمل شوید

شکست نرخ مصوب

 سهم 90 تا 95درصدی محصولات گرمایشی تولید داخل موجب پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا و کاهش 5درصدی قیمت مصرف‌کننده این محصولات نسبت به قیمت مصوب شده است