۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی چالش‌های اصلی بخش معدن/ کمبود ۳۸میلیون تن کمبود سنگ آهن برای دست‌یابی به افق۱۴۰۴

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۴
کد خبر: 382797
بررسی چالش‌های اصلی بخش معدن/ کمبود ۳۸میلیون تن کمبود سنگ آهن برای دست‌یابی به افق۱۴۰۴

نشست خبری هلدینگ سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات صبح امروز با حضور مدیرعامل این مجموعه و مدیران عامل برخی شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، عزیز الله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه این مجموعه در معدن و صنایع معدنی به سراغ حلقه‌های مفقوده رفته است، گفت: در نخستین بازدید از گل گهر حدود ۱۵هزار تن دپوی کنسانتره داشتیم که دلیل این دپو مشکل حمل و نقل بود لذا حمل و نقل ترکیبی را در این هلدینگ با همکاری شرکت‌ها آغاز کردیم و خوشبختانه موفق نیز بوده‌ایم.

وی با تاکید بر کمبود مواد اولیه به عنوان یکی از مشکلات بخش معدن، گفت: آنگونه که اعلام شده است ۳۸ میلیون تن کمبود سنگ آهن برای دست یابی به افق ۱۴۰۴ داریم و از این رو کنسرسیوم اکتشاف را برای رفع این کمبود تشکیل دادیم.

عصاری سومین حلقه مفقوده را پیوند بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد و ادامه داد: در این گروه ما موفق شدیم یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک پذیر تاسیس کنیم که بتوانند با سرمایه‌گذاری به صاحبان ایده کمک کنند زیرا تتها مشکل آن‌ها سرمایه‌گذاری است و حتی با مبلغ بسیار کم هم مشکلشان حل می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خاطرنشان کرد: محیطی که ما در آن هستیم با وجود شرایط تحریم نیازمند این است که به شهامت مدیریت لطمه وارد نشود. در حال حاضر در شرایطی هستیم که مدیر باید حتما احساس آرامش داشته باشد و بتواند تصمیمات ویژه بگیرد.

بخش خصوصی خواستار افزایش قیمت برق است

مهدی پورهاشم، مدیر شرکت پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه با بیان اینکه کشور در حال حاضر حدود ۸۱هزار مگاوات نیروگاه دارد؛ گفت: از این مقدار ۱۲هزارمگاوات آن مربوط به نیروگاه‌های برق آبی است که سیل عظیم امسال با وجود تاثیرات مخربی که داشت اما به ما کمک کرد که تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

وی افزود: ۱۰درصد نیروگاه های ما بالای ۴۰سال عمر دارند که با توجه به راندمان پایینشان اگر کار نکنند بسیار بهتر است. در سال حداقل ۵هزار مگاوات باید نیروگاه جدید ساخته شود و ۳هزار مگاوات قدیمی از دور خارج شوند که به معنی سرمایه گذاری سالانه ۸هزار مگاوات در این حوزه است که حدود ۴میلیارد یورو می‌شود.

پورهاشم در خصوص عملکرد این نیروگاه‌های فرسوده گفت: در هر ساعت ۵۰هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کنند و این در حالیست که 33 درصد آن تبدیل به برق می‌شود و مابقی با گرمای 550درجه از اگزوز خارج  شده و به هدر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال۹۶ دو نیروگاه شاهرود و سمنان را خریدیم که به زودی راه‌اندازی خواهند شد. نیروگاه سمنان زمانی که دولتی بود دارای مصوبه‌ای  ۲۴۵میلیون یورویی برای راه‌اندازی بخش بخار بود اما متاسفانه پس از خصوصی‌سازی آن را تنفیذ نمی‌کنند درحالی که حدود یک سال است این موضوع را دنبال می کنیم و باید بگویم که اگر بخش بخار نیروگاه شاهرود به بهره‌برداری برسد ۱۰۰ هزار متر مکعب گاز در ساعت صرفه‌جویی می‌شود.

اکتشاف؛ سخت‌ترین قسمت توسعه معادن

یزدانی، مدیرعامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در این نشست خبری با بیان اینکه این شرکت از زمانی که کرباسیان در ایمیدرو بود پایه گذاری شد، گفت: زحمت اجرایی کار به عهده شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود و قرار شد ۶۰هزارکیلیومتر پهنه‌‌های اکتشافی واگذار شود.

وی افزود: این شرکت متشکل از ۱۲شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری است و سه هفته پیش کارش را با  سرمایه اولیه ۱۲میلیارد تومان شروع کرد و چون سخت ترین قسمت توسعه معادن در همین قسمت اکتشافات است این تفاهم بین دولت و این شرکت‌ها شکل گرفت که در عرصه ملی سرمایه‌گذاری برای اکتشافات صورت بگیرد و با حفاری های عمیق و روش‌های نوین معادن بزرگی در کشور به وجود بیاید.

حمل و نقل ریلی بهترین روش برای جابجایی مواد معدنی

محمد جواد انتظاری، مدیرعامل شرکت جاده، ریل، دریا همراه با بیان اینکه بحث اسکله و پایانه و حمل و نقل ریلی یکی از چالش‌های پیش روی فعالیت ین مجموعه بوده است، گفت: از آنجایی که بهترین وسیله برای حمل و نقل مواد معدنی ریل است ما شرکت‌های زیادی را دعوت کردیم و در دی ماه۹۶ با سهامداری مساوی شرکت همراه تشکیل شد و تمرکزش را بر روی حمل و نقل این گروه قرار داد.

وی افزود: اولویت ما سرمایه‌گذاری اسکله و پایانه مواد معدنی بود که در اسفند۹۶ با سازمان بنادر و دریانوردی تفاهم نامه‌ آن را امضا کردیم و طراحی بندر را آغاز کردیم. در ابتدا قرار بود از شرکت های متخصص خارجی در این زمینه استفاده کنیم اما به دلیل تحریم ها تنها در حد مشاوره از این شرکت ها استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: ۱۸۰هزار هکتار زمین در غرب بندر شهید رجایی برای ما مشخص شده است. کشتی هایی که می توانند در این اسکله پهلو بگیرند در حال حاضر ۹۰هزار تنی است که ما طراحی پهلوگیری کشتی های ۱۵۰هزار تنی را نیز در نظر گرفتیم.

خروجی دانشگاهیان با واقعیات این صنعت همخوانی ندارد

امیر حاجی زاده، مدیرعامل شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با تاکید بر اینکه انجام طرح‌های تحقیق و توسعه کاری پر ریسک است و بسیاری از شرکت‌‌ها خیلی مایل نیستند وارد آن بشوند، گفت: متاسفانه هر سال تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم که آموخته‌های آن‌ها با واقعیت‌های میدانی سازگار نیست.

وی افزود: حدود یکسال قبل این شرکت با سرمایه ده میلیارد تومان ثبت رسمی شد و هدفش این است که گلوگاه‌ها زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی را شناسایی کند و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مشکلات حل شود.