۰ نفر

برنامه وزارت صنعت برای رونق تولید رونمایی شد

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۲۰
کد خبر: 360755
برنامه وزارت صنعت برای رونق تولید رونمایی شد

توسعه صادرات غیر نفتی یکی از ۷ محور تدوینی وزارت صمت در جهت تحقق رونق تولید و خود مشتمل بر ۳ برنامه راهبردی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق رونق تولید در سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است، اقدام به تدوین و اجرای 35 پروژه در 7 محور کرده است.

هدفگذاری 32 میلیارد دلاری صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه

توسعه صادرات غیر نفتی یکی از 7 محور تدوینی وزارت صمت در جهت تحقق رونق تولید و خود مشتمل بر 3 برنامه راهبردی است. افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه با هدف 32 میلیارد دلار صادرات با افزایش 31.6 درصد به 15 کشور هدف شامل عراق، امـارات متحده عربی، تـرکیه، افغانستان، پاکستان، عـمان، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان سعودی و همچنین 12 میلیارد دلار صادرات با افزایش 8.8 درصد به سایر کشورهای دارای اولویت شامل چین، هند و روسیه مهمترین این برنامه ها است.

در همین راستا توانمند سازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی با هدف افزایش صـادرات SMEها از طریق کنسرسیوم‌های صادراتی و 70 میلیون یورو صادرات غیر نفتی نیز در دستور کار به عنوان یکی دیگر از این سه برنامه قرار گرفته است.

همچنین گسترش قراردادهای تهاتری کالا – کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی با هدف گسترش قراردادهای تهاتری کالا- کالا نیز برنامه دیگر در چارچوب محور توسعه صادرات غیر نفتی است.

محور دیگر برنامه‌های تدوین شده وزارت صمت، توسعه معادن و صنایع معدنی است که خود مشتمل بر 5 برنامه است. در این راستا، اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی با هدف برنامه ریزی جهت شناخت مزیتها و پتانسیلهای معدن و صنایع معدنی و توسعه به منظور ارتقای بخش معدن به جهت دستیابی به اقتصاد غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی 27 پروژه در قالب 66 سیاست دنبال و پیگیری می‌شود.

فعالسازی 150 معدن کوچک مقیاس

اجرای پروژه توسعه فعالیت‌های اکتشافی، اجرای پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد 150 معدن با هدف فعالسازی معادن کوچک مقیاس، ایجاد اشتغال در بخش معدن و افزایش میزان استخراج مواد معدنی و تجهیز و نوسازی معادن کشور دیگر برنامه های تدوین شده در راستای این محور است.

همچنین اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم) با هدف تکمیل زنجیره ارزش فلزات در کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از معدن تا محصولات پایین دستی آن نیز در دستور کار است.

اما وزارت صمت توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری را مشتمل بر 4 برنامه مختلف ، نیز به عنوان محور دیگر تدوین و برنامه ریزی کرده است.

در راستای این محور برنامه ویژه اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با هدف طرح ملی تاپ و با هدف توانمند سازی، توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی ، معدنی وتجاری موجود و ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای 100 پروژه برای ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت

حمایت از رسوخ فناوری های ایجاد شده توسط شرکت های دانش بنیان به صنعت با همکاری تشکل های مرتبط (100 پروژه ) با هدف کاهش وابستگی به فناوری های خارجی در صنعت و ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم با هدف آماده سازی جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی نیز دو برنامه دیگر این محور است.

حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور (20 مورد) ارتقای توانمندی های فناورانه و نوآورانه صنایع کشور در راستای رقابت پذیری آنها و دستیابی به توسعه اقتصادی، سودآوری مالی و افزایش رفاه ملی نیز به عنوان دیگر برنامه ها در دستور کار است.

گفتنی است، امسال در هیات دولت، چگونگی تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه اجرای این برنامه ها در چارچوب محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل در کنار شش محور دیگر به صورت منظم و مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرد و گزارش های تکمیلی به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.