۰ نفر

راه مقابله با تحریم صادرات مواد معدنی چیست؟

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبر: 352257
راه مقابله با تحریم صادرات مواد معدنی چیست؟

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: برای مقابله با تحریم مواد معدنی باید به فکر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا برای جایگزینی صادرات باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آرمان خالقی درمورد تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر محدود کردن صادرات فولاد، آهن، آلومینیوم و مس از ایران اظهار داشت: ترامپ تحریم صنایعی را مد نظر قرار داده که می‌تواند اقتصاد ما را تقویت کند. تاکنون تحریم نفت،‌جابجایی پولی و بانکی، خودرو و حمل و نقل مطرح شده بود و حالا این تصمیم درمورد محصولات معدنی گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از جایگزین‌های نفت در اقتصاد کشور به حساب می‌آید گفت: می‌توانیم مواد معدنی را از طریق فرآوری و تبدیل به محصولات دیگر به عاملی برای ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنیم و از پتانسیل صادراتی در این بخش بهره‌مند شویم. 

خالقی با بیان اینکه نباید منکر شویم که تحریم صادرات کالاها به اقتصاد کشور لطمه‌ وارد می‌کند، تصریح کرد: ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم که می‌توانیم از مشکل صادرات محصولات در جهت تعمیق صنعت و افزایش ارزش افزوده استفاده کنیم. 

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران توضیح داد: اگر تاکنون نسبت به صادرات مواد معدنی خام مانند مس اقدام می‌کردیم حالا باید به فکر صادرات مصنوعات مسی، کابل مسی و همچنین تولیدات با ارزش افزوده بیشتر باشیم. 

وی با اشاره به اینکه ممکن است در این جنگ اقتصادی، مصنوعات تولیدی کشور نیز مورد تحریم قرار گیرند، گفت: باید از این فرصت‌ها در جهت به حداکثر رساندن ارزش افزوده تولیدات استفاده کنیم و به فکر جایگزین‌هایی برای ارز‌آوری کشور باشیم. 

خالقی ادامه داد: باید در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی کار ویژه‌ای شود و همچنین می‌توانیم در بحث‌های تجارت کالا و تبدیل شدن ایران به مرکزی برای صادرات مجدد کالا اقدامات موثری انجام دهیم. 

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران با تاکید بر لزوم تقویت حوزه بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: ایران می‌تواند به طور واسطه برای صادرات کالا در جهان نقش‌آفرینی کند. 

وی با بیان اینکه ممکن است تحریم‌ها درمورد تامین مواد اولیه صنایع نیز اعمال شود، گفت: به عنوان مثال اگر آلومینیوم تحریم شود ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم که می‌توانیم با افزایش بهره‌وری و بازبینی مجدد نحوه استفاده از مواد معدنی در این بخش مانع از ایجاد مشکل شویم. به طوری که با تقویت بهره‌وری و بازبینی در مصرف مواد معدنی، اقتصاد کشور را تقویت کنیم. 

خالقی همچنین با بیان اینکه باید به دنبال ایجاد سازوکاری برای مبادله غیرفیزیکی با کشورهای همسایه باشیم گفت: باید در کشورهای همسایه و همچنین کشورهای دیگر نسبت به ایجاد شرکت‌های صادراتی اقدام کنیم تا مشتریان قدیمی صنایع را از دست ندهیم. 

به گفته خالقی حفظ بازارهای صادراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت خروج صنعتگران ایرانی از بازارهای جهانی، رقبا به سرعت جایگزین آنها خواهند شد. 

وی افزود: باید ترفندهای تجاری مناسبی را داشته باشیم تا مشتریان قدیمی را حتی با صادرات مجدد نیز تست کنیم.