۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

دولت امسال در پی افزایش تولید فولاد به 28میلیون تن است/ طرح ویژه‌ برای فعال‌سازی معادن کوچک

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳
کد خبر: 350616
دولت امسال در پی افزایش تولید فولاد به 28میلیون تن است/ طرح ویژه‌ برای فعال‌سازی معادن کوچک

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود اینکه افزایش تولید فولاد دنیا در سال گذشته حدود پنج درصد بود، تولید ایران 10 درصد رشد داشت و امسال هم برنامه ما افزایش تولید فولاد به 28 میلیون تن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا رحمانی افزود: ما تا 6 سال قبل رتبه پانزدهم جهان در تولید فولاد را داشتیم که سال گذشته با افزایش تولید به 25 میلیون تن به رتبه دهم صعود کردیم و کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه را پشت سر گذاشتیم.

رحمانی با بیان اینکه خام فروشی در حوزه صنعتی سال به سال کمتر می شود، گفت: 6 سال قبل 20 میلیون تن کنستانتره صادر می‌کردیم که امروز به حدود هشت میلیون تن رسیده و آنچه صادر نشده در صنایع داخلی به ارزش افزوده تبدیل شده است.

وی مهمترین اقدام دولت در سال‌های اخیر را «ایجاد توازن در تولید فولاد» عنوان و اضافه کرد: هم از خام فروشی جلوگیری شده و هم ساخت داخل رونق و عمق بیشتری گرفته است.

**طرح ویژه‌ای برای فعال‌سازی معادن کوچک داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت که «امسال طرح ویژه‌ای برای فعال‌سازی معادن کوچک داریم و طرح توازن و طرح زنجیره ارزش فلزات اساسی شامل فولاد، آلومینیوم و مس نیز امسال با قوت بیشتری ادامه می‌یابد.»

او تاکید کرد: سال 98 در حوزه معادن و صنایع معدنی نیز حرکت جدی و چشمگیری رخ می‌دهد.

**صنعت فولاد در ایران بومی شده است

رحمانی که عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح کارخانه ذوب آهن بیستون با حضور رییس جمهوری با ایرنا گفت وگو می کرد، اظهار داشت: پیش از افتتاح این کارخانه، 2 واحد دیگر هم در مجموعه جهان فولاد غرب راه‌اندازی شده و ذوب آهن واحد آن است که در مجموع هزار و 400 نفر در آنها مشغول به کار شده‌اند.

به گفته وزیر صنعت، «طرح توسعه این مجموعه صنعتی هم سال آینده تکمیل می‌شود و اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم آن به 2 هزار نفر افزایش می‌یابد که قابل توجه است.»

وی با بیان اینکه می‌توانیم ادعا کنیم صنعت فولاد در ایران بومی شده است، گفت: نمونه آن همین واحدی است که امروز در شهرستان هرسین افتتاح کردیم که بسیاری از تجهیزات آن را خودشان تولید یا از داخل کشور تهیه کرده‌اند.

مرحله اول کارخانه ذوب آهن بیستون شامل ذوب و ریخته‌گری است که ظرفیت آن 250 هزار تن در سال است و برای آن 6 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

این طرح در هفت کیلومتری شهر هرسین و در جنوب شرقی کرمانشاه و در درون مجتمع جهان فولاد غرب قرار دارد.