۰ نفر

فقط یک میلیون تومان سهم هرواحد صنعتی

سهم هر واحد صنعتی از ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری چقدر است؟

۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 317298
سهم هر واحد صنعتی از ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری چقدر است؟

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به سرمایه ناچیز این صندوق برای صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای واحدهای صنفی تولیدی و کوچک صنعتی، اظهار کرد: اگر ۶۸۰ هزار واحد مربوطه خواستار صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری باشند، به هر واحد، سهم ناچیز یک میلیون تومانی تعلق می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسین مقیسه ، با اشاره به میزان سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و استانداردهایی که در خصوص میزان سرمایه صندوق‌های ضمانت برای پوشش ریسک واحدهای صنعتی وجود دارد، گفت: اصولا صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری زمانی‌که می‌خواهند در فضای کسب‌وکار اقدام به فعالیت و قبول ریسک کنند، براساس استانداردها در شرایط عادی اقتصادی بین پنج تا شش برابر میزان سرمایه خود، ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صادر می‌کنند و در زمانی‌که شرایط اقتصادی یک کشور از توسعه‌یافتگی برخوردار باشد، این میزان به هشت تا ۹ برابر افزایش می‌یابد و اگر شرایط و فضای کسب‌وکار در یک کشور نامساعد باشد، میزان ضمانت سرمایه‌گذاری به سه تا چهار برابر سرمایه صندوق کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر عدم بازپرداخت تسهیلات در سررسید از سوی واحدهای صنعتی رخ دهد، طبیعتا نظام بانکی وجه ضمانت‌نامه را از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری طلب می‌کند بنابراین باید نسبت کفایت سرمایه توسط صندوق ضمانت لحاظ شود تا بتوان میزان منابع و خسارات را مدیریت کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با اشاره به وضعیت کشورهای توسعه‌یافته و عقب‌مانده از لحاظ اقتصادی در بخش صدور ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری، بیان کرد: در فضایی که کشورها با توسعه‌یافتگی اقتصادی مواجه هستند، احتمال عدم بازپرداخت تسهیلات کاهش می‌یابد و ریسک‌ها پایین است و صندوق‌های ضمانت با ریسک‌های پایین‌تری ضمانت‌نامه صادر می‌کنند و طبیعتا باید نسبتا کفایت سرمایه را به میزان بالاتری لحاظ کنند.

مقیسه با اشاره به این‌که ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی و ۸۰ هزار واحد کوچک صنعتی می‌توانند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بهره‌مند شوند، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ سرمایه پرداخت شده به این صندوق معادل ۳۵ میلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۴ این رقم به ۱۱۰ میلیارد افزایش یافت، اما در سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ این رقم ثابت مانده است.

وی افزود: در حال حاضر می‌توان برای ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی و ۸۰ هزار واحد کوچک صنعتی ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صادر کرد و این در حالی است که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک می‌تواند ۶۶۰ میلیارد تومان را به این امر اختصاص دهد که در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه در سال جاری برای ۴۰۰ واحد صنعتی صادر شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با تصریح این‌که اگر تمام ۶۸۰ هزار واحد صنفی تولیدی و کوچک صنعتی بخواهند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بهره‌ ببرند رقمی حدود یک میلیون تومان به هر واحد اختصاص می‌یابد، تاکید کرد: متاسفانه این رقم بسیار ناچیز است و اگر صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بخواهد به شکل شایسته‌ای فعالیت کند، عملکرد مناسب با این ارقام امکان‌پذیر نخواهد بود. هرچند که امسال نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای ۴۰۰ واحد صنعتی صادر شده است، اما در حال حاضر سقف صدور ضمانت‌نامه پر شده و عملا اگر بخواهیم برای واحدهای متقاضی، ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری صادر کنیم، باید در مورد برخی واحدها زمان تسویه سررسید شود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های سرمایه‌ای امکان صدور ضمانت‌نامه در طرح‌های ملی پوشاک و طرح توسعه پایدار مناطق روستایی برای فعالیت واحدهای کوچک صنعتی و صنفی تولیدی وجود ندارد و پیشنهاد ما این است که در بودجه سال ۱۳۹۸، رقم ۵۰۰ میلیارد تومانی برای صندوق اختصاص یابد تا بتوان حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای واحدهای صنفی تولیدی و واحدهای کوچک صنعتی صادر کرد.

مقیسه به سرمایه صندوق‌های ضمانت‌ سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و نیز میزان ضمانت‌نامه‌های صادر شده در کره جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین صندوق‌ ضمانت‌ سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در کره جنوبی که صرفا ۵۰ درصد بازار این کشور را در اختیار دارد، دارای پنج میلیارد دلار سرمایه است. علاوه براین دو صندوق دیگر نیز در کره جنوبی فعالیت می‌کنند که سرمایه آنها رقمی معادل پنج میلیارد دلار می شود؛ بنابراین مجموعه سه صندوق‌ ضمانت‌ سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در کره جنوبی سرمایه‌ای معادل ۱۰ میلیارد دلار دارند و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ضمانت‌نامه صادر می‌کنند،‌ در حالی‌که این سرمایه در ایران معادل ۱۱۰ میلیارد تومان است.