۰ نفر

رحمانی در نشست با تولیدکنندگان پوشاک:

رحمانی: اقلام مورد نیاز مردم باید با قیمت مناسب عرضه شود

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 315240
رحمانی: اقلام مورد نیاز مردم باید با قیمت مناسب عرضه شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر حمایت دولت از تامین مواد اولیه صنعت پوشاک و تولیدکنندگان این صنعت، گفت کالاهای مورد نیاز مردم نباید بی رویه صادر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رضا رحمانی در نشست مشترک با تولید کنندگان پوشاک در راستای حمایت از تولید داخلی، تامین مواد اولیه و تنظیم بازار، تشکیل تشکلی توسط فعالان صنوف پوشاک برای بهبود وضعیت تولید را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: این مدل باید توسط سایر فعالان بخش خصوصی انجام شود تا با همفکری و تعامل یکدیگر مشکلات پیش روی تولید تسهیل شود.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت به تشریح شرایط فعلی کشور و نقش بخش خصوصی در برون رفت از این شرایط پرداخت و گفت: برنامه ریزی برای توسعه صنعت پوشاک و پوشش بازار ۸۰ میلیونی ایران و کشورهای همسایه هدفگذاری بسیار حایز اهمیتی است و از هیچ کوششی برای تحقق این هدف فروگذار نخواهیم بود.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت با اشاره به مزیت سرمایه گذاری در این صنعت تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی ایران در تولید پوشاک فرصت مهمی برای توسعه تولید این صنعت در کشور فراهم است و ما باید از بسترهای موجود برای بهبود صنعت پوشاک بهره مند شویم.

به گفته رحمانی اگر تشکل ها در کنار وزارت صنعت قرار بگیرند صنعت پوشاک اعم از کیف ، کفش ، لباس و... را می توان در داخل کشور توسعه و علاوه بر پوشش بازار داخلی ، محصولات ایرانی را به کشورهای همسایه صادر نماییم.

رحمانی با اشاره به حمایت دولت در راستای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت گفت: ظرفیت های کوچک در تولید داخلی باید با کمک تشکل های تخصصی در کنارهم تجمیع شوند تا توسعه صنعت پوشاک شکل بگیرد.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت در ادامه خواستار تدوین برنامه ای مدون از وضعیت صنعت پوشاک در ایران اعم از کیف ،کفش و... با ترسیم افق آینده برای هربخش و برنامه ریزی برای توسعه این صنعت با لحاظ تمام ظرفیت ها و پتانسیل های مستتر در این صنعت شد.

هدفگذاری توسعه صادرات محصولات معدنی و صنایع دستی

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش نرخ ارز اشاره و خاطر نشان کرد: تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده می تواند فرصتی برای بهره مندی از توانمندی های موجود در کشور نظیر توسعه صادرات‌ صنایعی مانند فرآورده های معدنی ، فرش ،صنایع دستی و... باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت نقش کاتالیزور و تسریع کننده است، تاکید کرد: البته درشرایط کنونی نباید محصولات مورد نیاز مردم بی رویه از کشور خارج شود.

به گفته رحمانی کالاهای یارانه ای که ارز دولتی دریافت می کنند باید بدست مردم برسد و نباید صادر شود؛ البته برای صادرات کالاها با لحاظ عوارض گمرکی می توان فضایی ایجاد کرد که بازار صادراتی آن ها با مشکل روبه رو نشود.

رحمانی در ادامه توجه به توسعه صنایع هایتک(دارای تکنولوژی بالا) و دانش بنیان را از دیگر برنامه های وزارت صنعت برشمرد و گفت: توسعه صادرات این صنایع در کنار محصولات معدنی باید در اولویت قرار بگیرد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تسهیل فرآیند صادرات را از دیگر برنامه های این بخش برشمرد و گفت: با اجرای تمهیداتی صادرکنندگان می توانند با شرایط بهتر و سهل تری اقدام به صادرات کنند.

به گفته رحمانی واحدهایی که ارز دولتی می گیرند و یا از ارز نیمایی دریافت می کنند، از ظرفیت تولید ملی ، منابع داخلی و فرصت های کشور بهره مند شده اند به همین دلیل باید ارز حاصل از صادرات به کشور باز گردد.

وزیر صنعت ، معدن وتجارت ادامه داد: ۳میلیون واحد صنفی با ۷میلیون ظرفیت اشتغال و همچنین ۸هزار اتحادیه در کشور وجود دارد که اگر بخشی از این ظرفیت ها بکار گرفته شود تحول بزرگی در کشور رخ خواهد داد.

رحمانی افزود: صندوق توسعه ملی نیز اعتباراتی برای توسعه تولید در نظر گرفته که با همکاری تشکل ها می توانیم از این منابع برای توسعه صنایع و افزایش ظرفیت تولید استفاده نماییم.

رحمانی در ادامه به تامین و تنظیم بازارداخلی نیز اشاره و ایجاد تعادل و فراوانی در بازار را از دغدغه های دیگر رییس جمهوری عنوان کرد و گفت:مواد مورد نیاز مردم باید با قیمت مناسب و به وفور در بازار موجود باشد و تحقق این مهم با همکاری اصناف اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت بر بازار مصرف افزود: اصناف با نظارت مستمر بر بازار در کنار سازمان حمایت و سایر دستگاه های نظارتی می توانند آرامش را در بازار حفظ نمایند و مانع از کار شکنی عده ای اندک در بازار داخلی شوند.