۰ نفر

جاده اعتماد دولت و بخش خصوصی دوطرفه شود

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 310904
جاده اعتماد دولت و بخش خصوصی دوطرفه شود

رئیس خانه معدن ایران گفت: جاده اعتماد در کشور دوطرفه است، بخش خصوصی به دولت اعتماد کرده و انتظار دارد دولت نیز بتواند از این اعتماد بهره گیری کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا بهرامن» روز یکشنبه در نشست خبری در پاسخ به ایرنا افزود: انتظار می رود مسئولان در تصمیم گیری های اقتصادی از مشورت و تخصص بخش خصوصی برای پیشبرد امور استفاده کنند.

وی خواستار روانسازی فضای کسب و کار در کشور شد و گفت: اگر محیط کسب و کار کشور پیشرو نباشد، تصمیم ها می تواند برای بخش های اقتصادی بازدارنده باشد.

بهرامن بطور نمونه به بخشنامه های بانک مرکزی در هفت ماه گذشته اشاره کرد که مشکلاتی را در بخش گمرک به وجود آورد و افزود: همین مساله سبب شد تا نتوانیم برخی تجهیرات و ماشین آلات را به موقع وارد کشور کنیم اما در 45 روز اخیر بسیاری مشکلات کاهش یافت.

وی تاکید کرد: در بخشی از اتفاق های ایجاد شده به دولت حق می دهیم و باید مسائلی نظیر ورود غیر اصولی برخی کالاها یا خروج ارز از کشور مدیریت می شد، اما از آنجایی که تشکل های بخشی خصوصی شناسنامه دار هستند، انتظار داریم از توان و تخصص آنها نیز برای پیشبرد بهتر امور مشورت گرفته شود.

** حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ارز

رییس خانه معدن ایران در ادامه این نشست خبری به نرخ ارز اشاره کرد و گفت: نرخ واقعی ارز در کشور 3800 تومان نبود و امروز که این نرخ به واقعی شدن نزدیک شده، نگرانی ها برای خروج بسیاری از کالاها از کشور برطرف شده است.

وی ادامه داد: همچنین حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ارز سبب شده تا ارتقای کیفیت محصولات داخلی اتفاق بیفتد که در این صورت می توان انتظار داشت صادرات به سایر کشورها رونق بیشتری بگیرد.

بهرامن به صادرات گچ و سیمان در بین محصولات معدنی اشاره کرد که در دست تولیدکنندگان داخلی مانده بود، اما وقتی نرخ ارز به نرخ واقعی نزدیک شد، بهبود وضعیت تولید و صادرات آنها در حال شکل گرفتن است.

وی یادآور شد: مشکلی که وجود داشت، تولیدکنندگان داخلی به دلیل سرمایه گذاری نکردن در بازارهای هدف، عجولانه اقدام کردند، اما اگر دولت در بازارهای هدف شریک بخش خصوصی باشد، تصمیم های بهتری اخذ خواهد شد.

** نمایشگاه ایران کانمین 2018

رییس خانه معدن ایران همچنین گفت: نمایشگاه چهار روزه بین المللی ایران کانمین 2018 از روز جمعه یازدهم آبان ماه جاری با حضور شرکت های خارجی از 35 کشور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر می شود.

وی گفت: هرچند حضور شرکت های خارجی متاثر از بحث تحریم های آمریکا نسبت به سال های گذشته اندکی کمرنگ شده، اما بیشتر شرکت های خارجی که برای حضور اعلام آمادگی کرده اند، از بنگاه های کوچک و متوسط (SME) خواهند بود.

بهرامن خاطرنشان کرد: یک شرکت آلمانی که هدایت کننده بسیاری بنگاه های کوچک و متوسط اروپایی است، خواستار مشارکت با ایرانی ها بویژه در مباحث آموزشی، انتقال فناوری و انتقال دانشجو شده است و در این نمایشگاه حضور پر رنگ خواهد داشت.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای بین یک شرکت معدنی استرالیایی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) خبر داد که بیشتر در مباحث زیست محیطی معادن و همچنین فلزات سنگین مایل به همکاری با ایران است.

رییس خانه معدن ایران بیان داشت: همزمان با این دوره از نمایشگاه، هفتمین همایش مهندسی معدن و پنجمین همایش بین المللی معدن و صنایع معدنی نیز در محل نمایشگاه برگزار خواهد شد که مباحثی نظیر استارتاپ ها، اکتشاف، سرمایه گذاری و محیط زیست در آنها مورد توجه ویژه قرار خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: 15 استان معدنی کشور نیز به صورت فعال در نمایشگاه امسال حضور و مشارکت خواهند داشت.

به گفته این مسئول، نمایشگاه ایران کانمین 2018 با تمرکز بر بنگاه های کوچک و متوسط برگزار می شود که می تواند در راهی برای کاهش فشارهای اقتصادی در شرایط کنونی تحریم ها باشد.

عملکرد پنج ماه نخست امسال در بخش معدن و صنایع معدنی نشان می دهد ارزش صادرات آن به بیش از چهار میلیارد و 418 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه پارسال، رشد 12 درصدی را نشان می دهد.