۰ نفر

خبرهای خوش درباره طلا و آلومینیوم

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۸
کد خبر: 304619
خبرهای خوش درباره طلا و آلومینیوم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم صنایع معدنی در بورس را ۲۳ درصد اعلام کرد و از آغاز پروژه‌های جدید در حوزه آلومینیوم و طلا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان - رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - امروز (سه‌شنبه) در همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته به آن، گفت: با توجه به اینکه ایران کشوری معدنی است، سهم صنایع معدنی در بورس می‌تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور مربوط به مواد معدنی است، اظهار کرد: کم‌توجهی به صادرات مواد معدنی می‌تواند این بخش را دچار رکود و مشکلات جدی کند.

به گفته کرباسیان، ۵۰ درصد مواد معدنی در چین تولید می‌شود؛ بنابراین با اتخاذ تصمیمات منطقی می‌توان اثر تحریم‌ها را در این بخش کاهش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از آغاز فعالیت معدن مهدی‌آباد در حوزه روی خبر داد و اعلام کرد: معدن انگوران توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین از آغاز به کار واحد تولید سرب در نخلک که یک معدن ۲۰۰۰ ساله است، خبر داد که با همکاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و بخش خصوصی به سرانجام رسیده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تولید آلومینیوم مثل تهیه پودر آلومینیوم و آند به ویژه در ماه‌های اخیر وجود داشته است، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش آلومینیوم به نتیجه رسیده و آلومینیوم جنوب (سالکو) تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و ایران از جایگاه ۱۸ در تولید آلومینیوم در دنیا به جایگاه ۱۲ می‌رسد.

به گفته کرباسیان، کارخانه تولید پودر آلومینیوم با مشارکت بخش خصوصی و همکاری ایمیدرو تاسیس شده و در حال حاضر ۹ شرکت بین‌المللی برای شرکت در مناقصه بهره‌برداری از معدن گینه رقابت می‌کنند.

آغاز عملیات فاز ۲ معدن طلای زرشوران

وی همچنین درباره وضعیت طلا اعلام کرد که تا دو هفته آینده عملیات اجرایی فاز دوم معدن طلای زرشوران انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه جنگ تجاری آمریکا با چین، روسیه و اروپا به طور مستقیم در حوزه فلزات غیر آهنی موثر است، گفت: باید تاثیر تعرفه‌ جنگ‌های تجاری کشورها بر بازار صادرات و ارزش افزوده مواد معدنی کشور بررسی شود.

کرباسیان با اشاره به وجود زیرساخت‌ها، نیروی انسانی و جایگاه ژئوپلتیک کشور تصریح کرد: ایران از لحاظ اقتصادی می‌تواند جهش کند، اما ابتدا باید سیاست از حوزه اقتصادی کشور کمرنگ شود.

در ادامه این همایش برخی چالش‌های این حوزه مطرح شد و رئیس دانشگاه تهران از اجرای طرحی در سال جاری خبر داد که طبق آن موسسات مالی سود ده موظف هستند  ۴۰ درصد از بودجه‌شان را صرف تحقیق و پژوهش در حوزه فعالیت‌های خود کنند و این پول را در قالب پرداخت هزینه‌ برای دانشجویان دکتری پرداخت کنند.