۰ نفر

معاون وزیر صنعت خبر داد:

9میلیارد دلار ارز آوری فولاد در سال96/ افزایش تولید فولاد خام به 35میلیون تن تا پایان سال

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۶
کد خبر: 291420
9میلیارد دلار ارز آوری فولاد در سال96/ افزایش تولید فولاد خام به 35میلیون تن تا پایان سال

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون ظرفیت تولید فولاد خام 32 میلیون تن است و تا پایان سال به 35 میلیون تن خواهد رسید.

مهدی کرباسیان امشب در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فولاد و متالورژی با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه اظهار کرد: سلامت جامعه و پیشرفت آن در گروی افزایش شفافیت است و اصحاب رسانه بدانند که با فعالیت خود در حوزه افزایش شفافیت، به توسعه کشور کمک می‌کنند. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، وی در ادامه افزود: حدود 60 درصد از تولید فولاد کشور در استان اصفهان صورت می‌گیرد و شروع توسعه صنعتی ایران از استان اصفهان و با احداث ذوب‌آهن رخ داده است.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در مراسم افتتاح یک شرکت فولادی آمریکایی تأکید کرد «توسعه اقتصادی یک کشور، بدون تولید فولاد ممکن نیست» و ما در ایران مفتخریم که این محور از توسعه اقتصادی را به طور کامل در اختیار داریم.

کرباسیان یادآور شد: در سال 96، تولید فولاد رکورد زد و افتخار می‌کنیم که در صادرات فولاد و صنایع معدنی، 9 میلیارد دلار ارزآوری داشته‌ایم که این عدد، 22 درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تأکید کرد: فولاد یکی از مهم‌ترین محورهای اقتصاد مقاومتی است و از سنگ‌آهن و گاز که نعمت‌های خداوند هستند، ارزش افزوده خلق می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فولاد را تقریباً خود اکتفا ارزیابی کرد و متذکر شد: اصلاحات ارزی پیشنهادی دولت در روز اول باعث اصلاح قیمت‌ها شده و باعث خرسندی است که رویه قبلی اصلاح شد و دولت، نقدهای موجود را پذیرفت.

کرباسیان با اشاره به اینکه این نکته مثبتی است که دولت اشتباهات خود را می‌پذیرد و نقدها را به کار می‌گیرد، مطرح کرد: قیمت ارز در بازار ثانویه به 8 هزار تومان کاهش یافته و با ورود ارزهای فولاد این اعداد مناسب‌تر نیز خواهد شد.

وی، جایگاه فولاد در توسعه کشور را مهم ارزیابی کرد و متذکر شد: در سال 92، عدم توازن شدیدی در زنجیره فولاد وجود داشت و گندله به کشور وارد می‌شد، اما در حال حاضر با رشد 120 درصدی تولید گندله، صادرکننده آن شده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در سال 92 که طرح جامع فولاد بازنگری می‌شد، افق 55 میلیون تنی به عنوان رویا تلقی می‌شد، اما ارقام فعلی حاکی از ممکن بودن تحقق این هدف حکایت دارند.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو تصریح کرد: اکنون ظرفیت تولید فولاد خام 32 میلیون تن است و تا پایان سال به 35 میلیون تن خواهد رسید.

وی به نگرانی‌های موجود در خصوص صنعت فولاد نیز اشاره‌ کرد و افزود: بازارهای صادراتی فعلی به سختی و با رقابت شدید با غولی چون چین به دست آمده و نباید این زحمات را به راحتی از دست داده و فراموش شوند.

کرباسیان بیان داشت: مصرف داخلی فولاد در حدود 17 میلیون تن است و ما بقی آن باید صادر شود؛ از این رو توسعه بازارهای صادراتی همچنان باید اولویت داشته باشد.

وی در پایان نگرانی دوم خود را این گونه بیان کرد: در سال‌های 63 و 64 و در اوج جنگ، دولت تصمیم گرفت 10 پروژه صنعتی کشور را با قدرت تکمیل کند، چراکه می‌دانست که پس از جنگ به اشتغال نیاز دارد و در حال حاضر نیز نباید فضای تحریم باعث شود که از توسعه صنعتی غافل شویم و مزیت‌های توسعه فولاد کنار گذاشته شوند.