۰ نفر

جابجایی حدود ۴ میلیون مسافر در فرودگاه‌های ایران

ایرلاین‌های دولتی همچنان رکورددار تاخیر

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲
کد خبر: 284254
ایرلاین‌های دولتی همچنان رکورددار تاخیر

شرکت فرودگاه‌ها جدیدترین آمار از وضعیت سفرهای هوایی در خردادماه سال جاری را اعلام کرده که بر این اساس در فرودگاه‌های ایران بیش از سه میلیون و ۸۶۰ هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق این آمار مسافران جابه‌جا شده از طریق حدود ۳۳ هزار و ۵۰۰ پرواز به سمت مقاصدشان حرکت کرده‌اند و همچنین در طول این مدت حدود ۳۷ میلیون کیلوگرم بار و بسته‌های پستی از این طریق جابه‌جا شده است.

در طول این مدت فرودگاه مهرآباد تا سقف بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ پرواز پرترددترین فرودگاه کشور بوده و نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است. پس از آن فرودگاه مشهد با ثبت بیش از ۵۰۰۰ پرواز و فرودگاه امام خمینی با ثبت بیش از ۴۰۰۰ پرواز در رتبه‌های بعدی فرودگاه‌های فعال ایران قرار گرفته‌اند.

در خرداد ۹۷ سهم پروازهای داخلی بیش از ۲۷۰۰۰ پرواز و جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر بوده که در این بین فرودگاه مهرآباد بالاترین درصد را به خود اختصاص داده و پس از آن فرودگاه‌های مشهد و شیراز قرار دارد.

در حوزه پروازهای خارجی نیز در این ماه بیش از ۵۶۰۰ پرواز به ثبت رسیده که فرودگاه امام خمینی بیشترین سهم و فرودگاه‌های مشهد و شیراز نیز رتبه‌های دوم و سوم این حوزه را به خود اختصاص دادند.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری آمار پروازهای فرودگاه مهرآباد در خرداد امسال را منتشر کرده که بر اساس آن شرکت هواپیمایی ایران ایر با انجام بیش از ۲۹۰ پرواز تاخیری بدترین آمار را داشته و پس از آن نیز شرکت‌های آسمان، آتا و زاگرس قرار دارند.

از نظر درصد پروازهای تاخیری شرایط ایرلاین‌های ایران بهبود قابل توجهی پیدا کرده و هیچ شرکتی بالای ۵۰ درصد از پروازهای خود را با تاخیر انجام نداده است. در این زمینه ایرلاین تازه تاسیس کارون با ۴۷ درصد تاخیر بدترین آمار را داشته و پس از آن شرکت آتا و سپس دو ایرلاین دولتی ایران ایر و آسمان قرار دارد.

در حوزه پروازهای به موقع نیز شرکت هواپیمایی ماهان توانسته پیشرفت قابل توجهی را به ثبت برساند و از ۶۲۵ پرواز خود ۵۳۱ پرواز معادل ۸۵ درصد را به موقع انجام دهد که از نظر پروازهای با تعداد بالا عملکردی مطلوب به شمار می‌رود. در کنار ماهان اما شرکت‌های دیگر نیز آمارهای بسیار مطلوبی داشته‌اند تا جایی که شرکت معراج با ۹۶، طاها با ۹۳ و پویا ایر با ۸۵ درصد پرواز به موقع جزو ایرلاین‌های خوش قول ایرانی به شمار می‌روند.

از نظر سهم ایرلاین‌ها در کل تاخیر به ثبت رسیده دو شرکت دولتی آسمان و ایران ایر همچنان صدرنشین هستند.

به گزارش ایسنا، در آمارهای ماه‌های گذشته نیز سهم شرکت‌های دولتی در تاخیرهای فرودگاهی بسیار بالا بود و شرکت‌هایی که تعداد پروازهایشان کمتر از ایرلاین‌های فعال بود، بهترین آمار را به خود اختصاص داده بودند.

با توجه به اعلام چند ایرلاین بین المللی مبنی بر کاهش پروازهای خود به ایران یا حتی توقف آنها پیش بینی می‌شود پروازهای خارجی کشور در آمارهای آینده روندی کاهشی به خود بگیرد. همان طور که در آمارهای قبلی منتشر شده در سال ۹۷ نیز این موضوع مشخص بود.

در کنار مشکلات سیاسی بالا رفتن قیمت ارز نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل احتمالی تاثیرگذار در کاهش پروازهای خارجی ایران مطرح شده است.