۰ نفر

میزان واردات فولاد آمریکا در سال۲۰۱۷ +نمودار

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۵۹
کد خبر: 256116
میزان واردات فولاد آمریکا در سال۲۰۱۷ +نمودار

در هفته گذشته دونالد ترامپ اعلام کرد که بر واردات فولاد ۲۵درصد و در واردات آلومینیوم ۱۰درصد تعرفه اعمال خواهد کرد.

 به گفته او این اقدام برای بالا بردن فعالیت تولیدکنندگان داخلی است. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان این تصمیم می‌تواند منجر به از بین رفتن بسیاری از مشاغل در امریکا شود. برخی نیز اعلام کرده‌اند که این اقدام ترامپ می‌تواند جنگ تجاری عظیمی به راه بیندازد. آن‌طور که گفته شده، بسیاری از شرکای تجاری امریکا پس از این تصمیم درصدد اقدامات تلافی‌جویانه علیه ترامپ هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، هرچند که در دستور کار ترامپ هنوز مشخص نشده که آیا شرکای تجاری اصلی مشمول این تعرفه‌ خواهند شد یا خیر؛ طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، اتحادیه اروپا و کانادا بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان فولاد امریکا هستند. تازه‌ترین آمار به دست آمده، نشان می‌دهد که در سال 2017 میزان واردات فولاد از کانادا به امریکا حدود 5.7 میلیون تن بوده است. بر این اساس از آنجا که کانادا بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد به امریکا شناخته می‌شود، تصمیم ترامپ در راستای اعمال تعرفه بر واردات فولاد می‌تواند آسیب‌های فراوانی به بازار فولاد کانادا وارد کند. آن‌طور که گفته شده، بعد از اعلام اعمال تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد، اتحادیه اروپا و کانادا هردو مخالفت خود را با تعرفه‌های جدید بیان کردند. همچنین فرانسوا فیلیپ شامپانی وزیر بازرگانی خارجی کانادا نیز درباره تصمیم دونالد ترامپ گفته که «هر گونه تعرفه یا سهمیه‌یی که بر صنعت فولاد و آلومینیوم کانادا تحمیل شود، پذیرفتنی نخواهد بود».

طبق آمار منتشر شده برزیل نیز پس از کانادا، دومین منبع بزرگ تامین‌کننده فولاد برای امریکاست. بر این اساس برزیل با ابراز نگرانی درباره افزایش تعرفه‌های پیشنهادی امریکا اعلام کرد که ممکن است، اقدام «یک‌جانبه یا چندجانبه» برای حفاظت از منافع خود انجام دهد. طبق آخرین آمار اعلام شده، در سال 2017 میزان صادرات فولاد از برزیل به امریکا حدود 4.7میلیون تن اعلام شده است. در ادامه این گزارش، کره‌جنوبی و مکزیک نیز در میان شرکای اصلی فولاد امریکا معرفی شده‌اند. آن‌طور که گفته شده، در سال 2017 میزان صادرات فولاد از کره‌جنوبی و مکزیک بیش از 3میلیون تن بوده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، کره‌جنوبی که پس از کانادا و برزیل سومین صادر‌کننده فولاد به امریکاست، اعلام کرده که در این زمینه با مقام‌های امریکایی گفت‌وگو می‌کند. دولت این کشور اعلام کرده که اگر میزان عوارض واردات فولاد به امریکا به ۲5درصد برسد، صادرات این کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

روسیه نیز در میان کشورهای تامین‌کننده فولاد برزیل قرار دارد. آن‌طور که گفته شده، صادرات فولاد از روسیه به امریکا در سال 2017 حدود 2.9 میلیون تن اعلام شده است. با توجه به میزان صادرات فولاد روسیه به امریکا پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه بر این تجارت، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین با ابراز «نگرانی» از تصمیم تازه امریکا در مورد افزایش شدید عوارض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم اعلام کرده که دولت روسیه با «دقت» و «احتیاط» روابط تجاری خود با امریکا را بررسی می‌کند.

آن‌طور که در ادامه این گزارش گفته شده، ترکیه، ژاپن، آلمان و تایوان نیز در سال 2017، بیش از یک‌میلیون تن فولاد به امریکا صادر کرده و بر این اساس در میان تامین‌کنندگان اصلی فولاد این کشور قرار گرفته‌اند. همان‌طور که گفته شد، تصمیم ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه‌ها بر واردات فولاد منجر به واکنش جهانی شده است. بر این اساس رییس انجمن فولاد «اشتال» آلمان نیز در بیانیه‌یی تصمیم رییس‌جمهوری امریکا را محکوم کرده و این اقدام را «مغایر با موازین سازمان تجارت جهانی» خواند.

طبق این گزارش هند، چین و ویتنام نیز در میان کشورهای صادرکننده فولاد به امریکا قرار گرفته‌اند. آن‌طور که گفته شده، در سال 2017 میزان صادرات فولاد از این کشورها به امریکا بین 750هزار تا 680‌هزار تن بوده است. بر اساس بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، امریکا تنها 2 درصد از فولاد مورد نیاز خود را از چین وارد می‌کند، اما قیمت پایین محصول چینی روی قیمت فولاد صادراتی سایر کشورها نیز تاثیر می‌گذارد. دولت چین از امریکا خواسته است تا سیاست حمایتی خود را متوقف کرده و به قوانین «تجارت چندجانبه» احترام بگذارد. تایلند نیز که از صادرکنندگان فولاد در آسیاست از تصمیم جدید رییس‌جمهوری امریکا ابراز نگرانی کرده است.

علاوه بر نگرانی‌ و واکنش‌های ایجاد شده از سوی کشورهای مختلف و شرکای تجاری امریکا، با اعلام این خبر از سوی ترامپ، شاخص سهام داوجونز در بازار بورس نیویورک کاهش یافت و گمانه‌زنی درباره افزایش ناگهانی بهره، وال‌استریت را ناآرام کرد.