۰ نفر

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور:

دولت برای طرح‌های تملک دارایی‌ سرمایه‌ای پول ندارد

۵ اسفند ۱۳۹۶، ۲۰:۴۹
کد خبر: 254378
دولت برای طرح‌های تملک دارایی‌ سرمایه‌ای پول ندارد

انصاری با بیان اینکه دولت امروز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و تملک دارایی‌ سرمایه‌ای، پول ندارد، عنوان کرد: برای اجرای طرح‌های نیمه‌تمام نیازمند شکسته شدن قفل لایحه مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) هستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، محمد رضا انصاری رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور امروز در سومین همایش سالانه نظام فنی و اجرایی کشور در سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت امروز با تمام گرفتاری‌ خود چاره‌ای جز مراجعه به بخش خصوصی و به‌کارگیری دیدگاه‌ها و نسخه‌های این بخش در تشکل‌های مختلف ندارد.

وی بابیان اینکه تاریخچه مهندسی در ایران به 5 هزار پیش بازمی‌گردد، عنوان کرد: ابتکارها، درک فنی و مهندسی که در کتاب مهندسی ایران منتشر شده برای هر ایرانی افتخارآمیز است.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور در ادامه با تأکید بر لزوم مشورت دولت با بخش خصوصی تصریح کرد: این موضوع از پایه قانونی ازجمله قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر نیز برخوردار است.

وی گفت: دولت همواره طی سال‌های اخیر از طریق شناسایی درآمدهای نفتی اقدام به تعریف پروژه می‌کرده و بخش خصوصی نیز از آنها منتفع می‌شده است و هر دو طرف از این فرآیند آسوده‌ خاطر بودند، اما امروز دولت پول ندارد و در نهایت اگر بتواند ممکن است، تنها 20 هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی سرمایه‌ای اختصاص بدهد. این در حالی است که دولت در دوره‌ای بیش از 60 هزار میلیارد تومان پول برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در اختیار داشت.

انصاری بابیان اینکه این موضوع می‌تواند یک نقطه عطف برای بخش خصوصی ایجاد کند، گفت: در موضوع توسعه دولت و جامعه همگی از منافع مشترک برخوردار هستند و نمی‌توانند خود را از یکدیگر جدا بدانند. فرآیند توسعه به معنای برخورداری از پول نیست، زیرا پول یکی از ابزارها برای توسعه است.

این مقام مسئول بابیان اینکه در حال حاضر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای انجام طرح‌های نیمه‌تمام اهمیت یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر 77 هزار پروژه و معادل 500 هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام وجود دارد که دولت از عهده اجرای آنها برنمی‌آید. این موضوع باعث شده تا 3 میلیون نفر بیکار از درون این طرح‌ها بیرون بزند و تبدیل به مقوله‌ای شده که هم‌اکنون 9 قانون و 4 مصوبه در مورد آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده 27 الحاق 2 که به موضوع طرح‌های نیمه‌تمام جریان داد، می‌توان طرح‌های نیمه‌تمام را با توان بخش خصوصی به اجرا گذاشت که بررسی‌ها نشان می‌دهد، یک‌چهارم از این عدد معادل 700 هزار شغل از سوی بخش خصوصی قابل اجراست.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در حال حاضر 17 گروه کارگزاری بر اساس آیین‌نامه‌ها تشکیل شده اما به دلیل قفل بودن فرآیند‌های دولتی، مانع از اجرای آنها شده که نیازمند یک عزم جمعی است.

انصاری افزود: پس از مدت‌های زیادی لایحه مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) در حالی اجرا شده که هم‌اکنون این لایحه از 7 ماه پیش تاکنون برای بررسی بر روی میز دولت باقی مانده است. موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند تقاضای آن سوی مرزها را به‌رایگان در اختیار قرار دهد.

وی گفت: باید اجازه داد این واحدهای بخش خصوصی در شرایط سالمی درآمدزا باشند، نه اینکه با رانت و سوءاستفاده زمینه مردن استعدادها را فراهم کردن سلامت جامعه و اقتصاد از رقابت به‌دست می‌آیند و این در حالی است که از پیمانکار درمانده نمی‌شود، کارآیی دریافت کرد.

انصاری تأکید کرد: باید در طرح‌های فنی و مهندسی بر انسان و ثروت انسانی تکیه کرد و نه پول؛ چراکه در این فرآیند اگر تنها به پول تکیه شود، شرکت‌های یک نسلی بعد از مدت زمانی با از بین رفتن سرمایه‌ انسانی مواجه خواهند شد.