۰ نفر

بهره‌برداری فاز سه بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۶ میلیون یورو

۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۰۶
کد خبر: 251293
بهره‌برداری فاز سه بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۶ میلیون یورو

افتتاح ۱۹ پروژه‌ دریایی کشور در بندر شهید رجایی، ابلاغ قرارداد نهایی دو اپراتور و لایروبی دیوار ساحلی هرمز از دستاوردهای سفر آخوندی به استان هرمزگان است.

به‌ گزارش اقتصاد آلاین به نقل از ‌ایسنا، عباس آخوندی که صبح امروز (شنبه) به استان هرمزگان سفر کرده است در جریان این سفر با حضور در بنادر مهم این استان تعدادی از پروژه‌های اقتصادی این بنادر را بهره‌برداری خواهد کرد.

احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، پایانه لجستیک، نوسازی خطوط ریلی بندر شهید رجایی، روسازی مسیر دسترسی به سایت های قشم، طرح جامع اطفای حریق مجمتع‌های دریایی، خارج سازی شناورهای مغروقه در ورودی بندر بهمن جزیره قشم، احداث محوطه مامور در بندر هرمز و لایروبی بندر جاسک بخشی از این پروژه‌ ها خواهند بود که به وسیله وزیر راه به بهره‌برداری می‌رسد.

طبق اعلام سازمان بنادر و دریا نوردی این پروژه‌ ها که باعث اشتغالزایی بیش از ۶۰۰ نفر خواهد شد، حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار داشته است.

همچنین مرحله یک آغاز به کار  فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی نیز یکی از برنامه‌های وزیر راه خواهد بود که حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخمینی آن به شمار می‌رود.

آغاز لایروبی دیوار ساحلی هرمز

همچنین وزیر راه و شهرسازی در سفر به بندرعباس پیش از افتتاح پروژه‌های دهه فجر، با سفر به جزیره هرمز دستور آغاز لایروبی کانال دسترسی و احداث دیوار ساحلی بندر چند منظوره هرمز را صادر کرد.

بندر چند منظوره هرمز که در شمال غرب جزیره هرمز واقع شده و در حال حاضر گردشگری است، روزانه ۱۰ شناور با ظرفیت حمل هر یک ۵۰ الی ۲۰۰ نفر عملیات جابجایی مسافر در مسیر اسکله شهید حقانی به بندر هرمز را بر عهده دارد.

با توجه به روند افزایش پذیرش مسافر از اسکله شهید حقانی و قشم به بندر هرمز و مشکلات تردد شناورهای بزرگ به علت عدم کفایت آبخورحوضچه، کانال دسترسی طرح لایروبی و توسعه بندر چند منظوره هرمز در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار گرفت.

ایجاد شرایط ایمن برای ورود شناورهای مسافری و خدماتی موجود، افزایش ظرفیت بندرگاه برای پذیرش شناورهای باری و خدماتی تا ظرفیت ۱۵۰۰ تن، افزایش ضریب ایمنی عملیات بندری و مانورشناورها در محل ورودی و کانال دسترسی اهداف اصلی این طرح خواهد بود.

 

طبق اعلام سازمان بنادر برآورد هزینه‌های اجرایی پیمانکار در زمان مناقصه ۸۹ میلیارد ریال، برآورد هزینه تعدیل پروژه و کارهای پیش بینی نشده ۲۲ میلیارد ریال و برآورد هزینه های مدیریت، نظارت کارگاهی، اندازه گیری و کنترل کیفی ۱۳ میلیارد ریال است.

بهره‌برداری فاز سه بندر شهید رجایی با اعتبار ۵۶ میلیون یورو

وزیر راه و شهرسازی در جریان حضور خود در بندر شهید رجایی قرارداد نهایی دو اپراتور ترمینال‌های بندر شهید رجایی را ابلاغ کرد. در جریان امضای قراردادی که میان شرکت بتا و سازمان بنادر و دریا نوردی نهایی شد، اپراتوری پنج ساله ترمینال یک بندر شهید رجایی به این شرکت واگذار شد.

این ترمینال که مساحتی ۴۰۰ هکتاری داشته است و ۱۰۰۰ متر اسکله فعال دارد، سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار کانتینر و روزانه ۳۰ هزار کانتینر ظرفیت دارد، رسما در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت تا پنج سال آینده این شرکت اپراتوری آن را انجام دهد.

ترمینال دوم این بندر نیز ۹۰ هکتار اراضی داشته است و با اسکله ۸۵۰ متری ظرفیت کانتینری روزانه ۶۱ هزار و سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کانتینر را دار است که قرارداد آن با شرکت سینا نهایی شده است و اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین با حضور آخوندی بهره‌برداری از فاز سه طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی نیز نهایی شد که در جریان آن اعتباری ۵۶ میلیون یورویی هزینه شده است. شرکت‌های داخلی در شرایطی فعالیت خود را در این بندر ادامه‌ می‌دهند که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که از آنها خواسته شده در صورت نیاز از ظرفیت همکاری با طرف خارجی نیز استفاده کنند.