۰ نفر

جزئیات توسعه بندر شهیدرجایی با محوریت بنادر نسل سوم

۲۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۷:۲۶
کد خبر: 251063
جزئیات توسعه بندر شهیدرجایی با محوریت بنادر نسل سوم

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نصب ۶۹ دستگاه «گنتریکرین» و «ترانستینر» در بندر شهید رجایی، از ساخت ۳ پست اسکله نفتی ۱۰۰ هزار تنی در ۲۴ ماه در این بندر خبر داد و گفت: در حوزه ریلی آنچه خواسته‌ایم هنوز محقق نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، الله‌مراد عفیفی‌پور با بیان اینکه بنادر استان هرمزگان چندمنظوره است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بنادر وجود دارد، کاربردهای متفاوتی ایجاد شده است.

‌عفیفی‌پور ادامه داد: مزیت‌هایی ایجاد کرده‌ایم که موجب استقبال سرمایه‌گذاران در بنادر شده است، ضمن آنکه تلاش کردیم‌ ظرفیت‌های مناسب به سرمایه‌گذاران معرفی شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه‌ در حال حاضر 21 لاینر ‌به بندر شهید رجایی وارد می‌شوند، گفت: در حوزه‌ تجاری و اقتصادی، بندر شهید رجایی با ظرفیت 100 میلیون تن به عنوان دروازه طلایی کشور امروز به عنوان نقطه کانونی تجارت دریایی کانتینری ایران محسوب می‌شود، در همین راستا سرمایه‌گذاری‌های متعددی هم در اراضی پس‌کرانه به عنوان پشتیبانی عملیات کانتینری و هم در پیشانی به عنوان ظرفیت پذیرش کشتی‌ها و متناسب با پیشرفت و بزرگ‌تر شدن کشتی‌ها اتفاق افتاده است. 

وی گفت: اراضی 2400 هکتاری در بندر شهید رجایی داریم و در حال حرکت به سمت بنادر نسل سوم هستیم ؛ این بنادر نسل سوم فعالیت‌های ترافیک‌زا و رونق بار برای بندر ‌ایجاد کند‌ و صنایع جانبی مرتبط با کار دریا در این اراضی رونق می‌گیرد که آماده واگذاری این اراضی به سرمایه‌گذار هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: بخشی از این اراضی زیرساختی در حال آماده‌سازی است که به عنوان شهر لجستیکی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد‌ و میتواند رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کند و در راستای اقتصاد مقاومتی باشد. 

* اجرای مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل در راستای شفافیت جذابیت‌های سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم، موضوع آمایش سرزمین است، اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه فعالیت‌های زیادی را در قالب مطالعات مدیریت یکپارچه سواحل (ICZM) در استان هرمزگان انجام داده است.

عفیفی‌پور ادامه داد: این مطالعات در عمق 2 کیلومتری خشکی و پهنه دریا در حال رخ دادن است، اخیراً ‌طرح آمایش سرزمینی در حوزه سواحل در استان هرمزگان تهیه شده است که برای ما روشن می‌کند سواحل ما چه ظرفیت‌هایی دارد و اگر سرمایه‌گذار مراجعه کند، ظرفیت‌های ساحل قطعه به قطعه‌ و همچنین در خشکی مشخص و قابل ارائه است. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه این کار در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: این امر می‌تواند شکل و مسیر سرمایه‌گذاری را شفاف و مشخص کند تا سرمایه‌گذار با اطلاعات کافی ورود کند. 

* نصب 69 دستگاه گنتریکرین و ترانستینر در بندر شهید رجایی با محوریت تولید داخل

عفیفی‌پور بیان کرد: فازهای یک و دو بندر شهید رجایی ظرفیت 5.7 میلیون TEU به بندر داده است و در حال تکمیل تجهیزات آن هستیم و تا پایان امسال بخش زیادی از این تجهیزات وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. 

وی افزود: 12 دستگاه جرثقیل گنتریکرین و 57 دستگاه ترانستینر برای این بخش فعلاً درنظر گرفته شده است که در حال نصب است؛ بقیه تجهیزات نیز به تدریج وارد می‌شود؛ برای این تجهیزات حدود 180 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ‌انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: 70 میلیون یورو از این تجهیزات توسط شرکت داخلی تأمین می‌شود نظیر ساخت ترانستینرها و بخشی هم از آن نظر که تجهیزات استراتژیک است از بهترین برندهای بیرون (کشور آلمان) تهیه کردیم. 

* افزایش ظرفیت بندر شهید رجایی به 8 میلیون TEU

عفیفی‌پور ادامه داد: در اسکله فاز سوم بندر شهید رجایی 1400 متر طول دارد ‌که بیش از 400 متر آن ساخته شده است و از محل فاز 2 بوده است و مابقی نیز تا پایان سال‌ وارد فاز ساخت و ساز می‌شود که بدین ترتیب، ظرفیت بندر را به 8 میلیون TEU می‌رساند. 

* ساخت 3 پست اسکله نفتی 100 هزار تنی در 24 ماه

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: پروژه دیگری که در راستای توسعه بندر شهید رجایی درحال انجام است، ساخت اسکله‌های نفتی است، 3 پست اسکله نفتی 100 هزار تنی که جمعاً 34 میلیون تن ظرفیت به بندر شهید رجایی اضافه می‌کند، ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات ساخت این اسکله‌های نفتی آغاز شده است و ظرف 24 ماه تکمیل خواهد شد، اضافه کرد: ‌ ‌این اسکله‌ها تولیدات صادراتی پالایشگاه‌های کشور را پشتیبانی می‌کنند که در این باره می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد. 

* رشد‌ تناژ عملکرد ریلی در بندر شهید رجایی کمتر از 10 درصد‌

عفیفی‌پور درباره خطوط ریلی بندری اظهار داشت: در راستای توسعه ‌اقتصاد مقاومتی، استفاده از ریل در حمل و نقل بسیار مهم است، ‌توسعه ریلی‌بندری امری ضروری است و تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های ایجاد شده بیشتر بهره‌برداری شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در حال حاضر بسیاری از ترمینال لجستیکی ما به ریل وصل است، همچنین شانگیاردهای کانتینری که 700 هزار TEU ظرفیت دارد به ریل وصل است، البته ضرورت دارد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران در این حوزه به ما کمک کنند، همچنین باید تغییرات و اصلاحاتی در روند بهره‌برداری از این ظرفیت ایجاد شود. 

عفیفی‌پور ادامه داد: اگر همه ارگان‌ها با هم ترکیب شوند، می‌توان از ظرفیت ریلی بهره برد، اما آنچه از نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نیاز است، در بندر ایجاد شده است و امروز تعامل سایر دستگاه‌ها در این حوزه ضروری است تا صاحب کالا متقاعد شود بار خود را از طریق ریل جابه‌جا کند و این گلوگاه ماست؛ صاحب کالا باید بارنامه سراسری از مبدأ خرید داشته باشد و کشتیرانی پای اسکله با بارنامه ریلی تحویل دهد و مستقیم در ترمینال ریلی تخلیه شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: رشد عملیات تناژ عملکرد ریلی در بندر کمتر از 10 درصد بوده است و هنوز آنچه که می‌خواهیم نیست، اگر دستگاه‌های دیگر کمک کنند که عمدتاً کمک نرم‌افزاری خواهد بود، این ظرفیت 100 درصد زیر بار می‌رود و مزیت‌های رییلیی نمایان خواهد شد.