۰ نفر

کاهش عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۰سال

۹ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 241158
کاهش عمر ناوگان هوایی کشور به ۲۰سال

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیوستن این دو فروند هواپیمای ای.تی.آر به ناوگان ایران ایر متوسط عمر ناوگان این شرکت به حدود 20 سال کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «فرزانه شرفبافی» روز شنبه در حاشیه مراسم ورود دو فروند هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) افزود: پیش از این عمر متوسط ناوگان ایران ایر 21 سال و یک ماه بود اما با تحویل این هواپیما عمر متوسط ناوگان ایران ایر کاهش یافت.

وی اظهارداشت: تا کنون 11 فروند هواپیمایی جدید وارد ناوگان ایران ایر شده است و این نشان می دهد ایران ایر با برنامه ریزی مناسب درصدد استفاده بهینه از این هواپیماها است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: طبق قراردادی که با شرکت ای. تی. آر منعقد شده ایران ایر باید 12 فروند دیگر تحویل بگیرد و حسب تقاضای ایران ایر این شرکت می تواند در آینده 20 فروند دیگر از این هواپیماها را خریداری کند.

شرف بافی با اشاره به مزیت های هواپیماهای ای. تی. آر افزود: این هواپیماها با برد کوتاه مزیت های خوبی در بازار رقابتی با سایر هواپیماها دارند زیرا با مصرف کم سوخت و آلایندگی ها در حفظ محیط زیست نیز تاثیرگذار هستند و با استفاده از این ناوگان فرودگاه های کم برخوردار کشور نیز در شهرهای مختلف فعال می شوند.

** سال 97 بین 8 تا 10 فروند هواپیمای جدید وارد ناوگان ایران می شود

شرفبافی همچنین از تحویل تعداد هواپیماهای ATR بیشتر در سال 2018 خبر داد و گفت: تحویل تعداد بیشتری هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ای .تی. آر در دستور کار ما است، اما تا پایان سال جاری هواپیمای جدیدی وارد ناوگان ایران ایر نخواهد شد، اما در سال 97 و یا 2018 شاهد ورود 8 تا 10 فروند هواپیمای دیگر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: صندوق بازنشستگی ایران ایر مشکلات زیادی دارد به طوری که برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود مجبور شدیم در یک ماه گذشته 20 میلیارد تومان از سازمان بنادر و دریانوردی استقراض کنیم.

وی با بیان اینکه هر چند که در شرایط موجود در تلاش هستیم منابع مالی خود را تقویت کنیم، گفت: با این حال درصدیم با ارائه خدمات مناسب به مسافران و قیمت گذاری مناسب بلیت به افزایش درآمدهای خود کمک کنیم.

شرفبافی گفت: ما در ایران ایر دارای بیش از 50 دهه تجربه هستیم و همواره منابع انسانی، بهترین تکنولوژی و همچنین بهترین امکانات در این مدت در اختیار ایران بوده و هم اکنون شرکت نیازمند بازسازی ناوگان، منابع انسانی و ساختارهای مالی خود است تا بتواند بار دیگر به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

وی بیان کرد: بدون شک افزایش پروازهای هوایی در یک شهر منجر به گسترش فعالیت‌های اقتصادی در آن منطقه می‌شود و این صنعت در مواقع ضروری به دلیل ایمنی بالایی که دارد می‌تواند بسیار کارساز باشد، به همین دلیل برای برقراری پرواز به شهرهای مختلف درخواست زیادی از سوی مسئولان وجود دارد.

به گفته مدیرعامل ایران ایر، هواپیماهای ATR نباید با هواپیماهای دور برد بزرگ مدیریت شوند، بلکه باید تلاش کنیم با ارتقا بهره‌وری و افزایش پروازهای هوایی سود بیشتری را برای شرکت کسب کنیم.

شرفبافی تاکید کرد: انتظار داریم با ورود هواپیماهای جدید شرایط لازم برای افزایش درآمد و چرخه اقتصادی ایران ایر فراهم شود تا بار دیگر هما به نقطه اوج گذشته برسد.

وی با اشاره به قرارداد ایران ایر با شرکت بوئینگ اظهارداشت: ما پایبند قرار داد خود با شرکت بوئینگ هستیم و تلاش می کنیم با تامین پیش پرداخت هواپیماهای سفارشی 777 خود، در سال 2018 نخستین فروند از هواپیماهای بوئینگ خود را تحویل بگیریم.

 دهمین و یازدهمین هواپیمای برجامی ( ای.تی.آر 72 سری 600 ) که شب گذشته از فرانسه عازم تهران شد، راس ساعت 9:51 صبح امروز ( شنبه ) در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

این دو فروند هواپیما پس از تحویل آن در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته فرودگاه تولوز را ترک کرد و در مسیر هوایی خود پس از سوختگیری در فرودگاه آتن عازم تهران شد.

با ورود دو فروند دیگر از این هواپیماها هم اکنون هشت فروند هواپیمای ای. تی. آر وارد ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شده و این شرکت حامل پرچم از این هواپیماها در مسیرهای کوتاه برد و فرودگاه های کم برخوردار استفاده می کند.

در پی توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم صنعت هوانوردی ایران ، قرارداد خرید 100 فروند هواپیما با ایرباس فرانسه، 80 فروند با بوئینگ آمریکا و 20 فروند با شرکت آ.تی.آر به امضا رسید که تاکنون 8 فروند ای. تی. آر و 3 فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران ایر شده است.

در مجموع با ورود 11 فروند هواپیمای جدید به ایران ایر بیش از 1350 صندلی به ظرفیت هواپیمایی جمهوری ایران در جابجایی هموطنان در مسیرهای مختلف اضافه شده است و قرار است نخستین سرویس این هواپیماها نیز همانند سنوات گذشته به مشهد مقدس انجام شود.