۰ نفر

همکاری در حوزه صنایع معدنی با افغانستان

۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 220513
همکاری در حوزه صنایع معدنی با افغانستان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ملاقاتهای خوبی با مسئولان افغانستان به ویژه مشاوران رئیس جمهور و وزرا داشته ایم و هم اکنون همکاری ها در حوزه صنایع معدنی با این کشور در دستور کار دولت است.

 مهدی کرباسیان چهارشنبه شب در نشست شورای راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان که در سراوان در جنوب شرق این استان برگزار شد اظهار داشت: اتاق بازرگانی می تواند نقش مهمی در توسعه روابط تجاری بین ایران، افغانستان و پاکستان داشته باشد و نیازهای این کشورها را تامین کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی بیان کرد: با توجه به بازارهای خوبی که در افغانستان و پاکستان وجود دارد اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان می تواند در بخش صادرات انواع کالاهای تجاری پیشتاز باشد و تمام بازارهای این 2 کشور را در اختیار خودش بگیرد.

وی ادامه داد: حمایت از سرمایه گذاران و تجار از مهمترین سیاست های دولت تدبیر و امید است تا بخش خصوصی در سرمایه گذاری پیشتاز باشد.

وی تاکید کرد: اگر زمینه های سرمایه گذاری فراهم باشد ما به عنوان سازمان ایمیدرو آماده هستیم تا 49 درصد در طرح های مشخص شده سرمایه گذاری کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ظرفیت های چابهار گفت: با اتصال راه آهن چابهار - میلک - سرخس و گازرسانی، این شهرستان آینده بسیار روشنی خواهد داشت.

کرباسیان اظهار داشت: سرمایه گذاری شرکت های معتبر اروپایی و هندی در چابهار سبب رونق و توسعه این منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توسعه بندر چابهار جنوب شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان متحول خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت های معدنی سیستان و بلوچستان گفت: در این استان به 143 محدوده اکتشافی امید بخش در حوزه معدنی از جمله طلا، مس، کرومیت، سنگ آهن و آنتی موان رسیده ایم.

وی تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده این است که اگر کار اکتشاف یک یا 2 معدن به اتمام برسد ثروت و توسعه به سیستان و بلوچستان سرازیر می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید به این نتیجه رسیدیم که به معادن توجه بیشتری باید شود.

کرباسیان اظهار داشت: در منطقه سنگان سیستان و بلوچستان و خواف خراسان رضوی به دلیل وجود معادن بیش از چهار هزار نفر به طور مستقیم در بخش ایمیدرو مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: بیش از 250 هزار کیلومتراکتشاف در بخش معادن در سطح کشور انجام شده که یک چهارم آن مربوط به سیستان و بلوچستان است.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: از 143 پهنه امید بخش معدنی در این استان انتظار داریم حداقل سه پهنه معدنی به مرحله بهره برداری برسد.

علی اوسط هاشمی اظهار داشت: شرکت های ایمیدرو و شستا نخستین بار در منطقه ویژه اقتصادی رامشار واقع در شمال سیستان و بلوچستان چند واحد تولیدی راه اندازی خواهد کرد که قابل تقدیر است.

وی بیان کرد: اراده دولت تدبیر و امید برون رفت استان سیستان و بلوچستان از شرایط سختی است که در گذشته به دلیل نداشتن زیر ساخت های مناسب همچون آب، برق، گاز و بندر نتوانسته با وجود چند واحد بزرگ تولیدی به یک استان صنعتی تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اراده دولت بر احیای حق است و به همین منظور رئیس سازمان ایمیدرو به این منطقه سفر کردند.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان مبادلات تجاری با افغانستان گفت: از مجموع 2میلیارد و 400 میلیون دلار حجم مبادله تجاری با این کشور انتظار داریم سازمان ایمیدرو پایه گذار تشکیل کنسرسیوم مشترک باشد.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور شرکت در جشنواره هامین و نشست شورای راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان دیروز/چهارشنبه/ به شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق این استان سفر کرد.

شهرستان سراوان در 347 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد.