۰ نفر

مُهر فروشی در صنعت آسانسور

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۶:۴۶
کد خبر: 219398
مُهر فروشی در صنعت آسانسور

سازمان استاندارد به شهروندان تهرانی اعلام کرده است که می‌توانند با پیام دادن به یک سامانه پیامکی، از استاندارد بودن آسانسور خود مطلع شوند، ولی سوال اینجاست که استاندارد بودن آسانسورها برای چه کسی اهمیت دارد؟ و سوال دیگر اینکه مهر استانداردی که روی آسانسورها مشاهده می‌کنیم، چقدر می‌تواند به ما درباره ایمنی، اطمینان بدهد؟

 آنچه مسئولان صنفی این صنعت درباره ایمنی آسانسورها و مهر استانداردی که برخی از آسانسورها یدک می‌کشند، مطرح می‌کنند وضعیت چندان روشنی پیش چشم نمی‌گذارد. از سازمان استاندارد و وزارت صنعت انتظار می‌رود درباره ایمنی آسانسورها جدی‌تر باشند تا اعتبار مهری که روی آسانسورها درج می‌شود، اینگونه به حراج گذاشته نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار، مدیرکل استاندارد تهران از فراهم‌ شدن امکان استعلام پیامکی وضعیت گواهی ایمنی آسانسور خبر داده و گفته است: این اقدام از سوی سازمان ملی استاندارد ایران و در جهت استانداردسازی آسانسورها انجام‌ شده است. به گفته مسلم بیات، هر شهروندی می‌تواند تنها با ارسال پیامک حاوی شناسه ملی آسانسور به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷، از اطلاعاتی از قبیل نام شرکت نصاب، نام شرکت بازرسی‌کننده، تاریخ آخرین بازرسی و تاریخ انقضای بازرسی آسانسور، آگاهی پیدا کند. وی ادامه داد: نصب پلاک شناسه آسانسور در کابین آسانسورها، از ابتدای سال جاری اجباری است و تنها آسانسورهایی که در سامانه توانمند استاندارد آسانسور موفق به دریافت تاییدیه ایمنی و عملکرد شده‌اند، می‌توانند دارای شناسه از این سامانه باشند.

زیر سوال بودن فرایند بازرسی استاندارد آسانسور

یک کارشناس صنعت آسانسور با بیان اینکه استانداردهای وضع‌شده برای این صنعت در ایران کارایی خاصی ندارد، می‌گوید: در مقام یک کارشناس ایمنی و فعال صنعت آسانسور بارها برای من پیش آمده که ساختمان‌سازان به صراحت درخواست، می کنند از قطعات و وسایلی در ساخت آسانسور استفاده کنم که حداقل قیمت را داشته باشد و وقتی به آنها می‌گویم این قطعات کیفیت ندارد و احتمال وقوع حادثه را بالا می‌برد، می‌گویند:  بازرس استاندارد به کیفیت کاری ندارد و فقط چک‌لیست الزامات را تیک می‌کند. همین که رعایت ظاهر شود و فلان قطعه موجود باشد، کافی است. حتی بسیاری از بساز و بفروش‌ها، خط تلفنی که جزو آخرین استانداردهای آسانسور است و نصب آن در کابین الزامی شده را فقط وقتی بازرس برای بازدید اول می‌آید، نصب می‌کنند و بعد آن را برمی‌دارند. جالب اینجاست که خریدار ساختمان هم با آنها موافق است و می‌گوید: این خط تلفن اینجا باشد من هزینه‌اش را نمی‌دهم! وقتی مصرف‌کننده نهایی محصول ایمنی برایش مطرح نیست شما چه انتظاری از ساختمان‌سازان می‌توانید داشته باشید؟ به گفته این کارشناس، واگذاری فرایند استاندارددهی آسانسور به شرکت‌های بازرسی و مهندسی بخش خصوصی توسط سازمان استاندارد یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات این سازمان است. هاشمی تصریح می‌کند: بازرسانی که از طرف این شرکت‌ها برای بررسی استاندارد بودن قطعات و اجزا و تایید عملکرد کلی آسانسورها معرفی می‌شوند، اغلب فاقد تخصص و تجربه لازم هستند و با تحصیلات غیر مرتبط به این کار جذب شده‌اند، طبیعتا نتیجه کارشان هم استاندارد نبودن 90 درصد آسانسورهاست.

تخلف زیر پوست صنعت آسانسور

 یک کارشناس صنعت آسانسور دور زدن استانداردهای صنعت آسانسور را مختص سازندگان ساختمان ندانست و مسئولان را هم در این زمینه مقصر دانست. وی با بیان اینکه تشکل‌هایی که باید استاندارد 6303 را حفاظت کنند با برخوردهای غیر مسئولانه و منفعت‌جویانه این استانداردها را لوث می‌کنند، افزود: فرایند اخذ استاندارد برای آسانسور یک ساختمان به این صورت است که سازنده ساختمان باید به شرکت آسانسوری دارای مجوز از سندیکای آسانسور، مراجعه کند و از این شرکت محصول بخرد. تخلف از همین جا آغاز می‌شود. یعنی سازنده ساختمان برای اینکه هزینه کمتری بدهد، به سراغ شرکت‌های بدون مجوز می‌رود و آنها هم قول می‌دهند که آسانسور ارزان برایش بسازند و موقع بازرسی هم مهر یک شرکت مجوزدار را روی فاکتورشان بزنند. شرکت‌های مجوزدار زیرگوش سندیکا و اتحادیه و سازمان استاندارد و وزارت صنعت و همه نهادهای نظارتی عریض و طویل کشور، با دریافت مبلغی که اسمی جز رشوه ندارد، مهر خود را پای فاکتور شرکت‌های فاقد مجوز می‌زنند. در واقع یک فساد مهرفروشی زیر پوست صنعت آسانسور وجود دارد که همه دست‌اندرکاران هم از آن مطلع هستند. ایلخانی، رئیس اتحادیه صنف آسانسور و بالابر در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه اتحادیه درباره تخلفاتی که در حوزه استاندارد و ایمنی آسانسور و به‌ویژه مهرفروشی توسط شرکت‌های مجوز‌دار به شرکت‌های بی‌مجوز، انجام می‌شود چه نظری دارد و چرا تاکنون در این باره اقدام بازدارنده‌ای انجام نداده است، گفت: متاسفانه این مشکلات وجود دارد و باید توسط سازمان استاندارد و وزارت صنعت از آن جلوگیری شود، چراکه شرکت‌هایی که محصولات آنها توسط سازمان استاندارد تایید می‌شود باید پروانه ساخت و مونتاژ خود را از امور صنایع وزارت صنعت بگیرند و آنها هستند که دارند تخلف می‌کنند. درست است که شرکت‌هایی که مهرفروشی می‌کنند بعضا جزو اتحادیه هم هستند و ما سعی می‌کنیم جلوی آنها را بگیریم و مقداری هم این تخلفات کم شده است، اما ما نمی‌توانیم همه بازار آسانسور را کنترل کنیم. بعضی شرکت‌ها متاسفانه بدون اینکه مجوز داشته باشند، قرارداد می‌بندند و آسانسور می‌سازند و برای درست بودن ظاهر قضیه، از شرکتی که پروانه ساخت و مونتاژ از وزارت صنعت دارد، مهر را می‌خرند و آن شرکت هم پولی می‌گیرد و مهر را پای قرارداد آنها می‌زند. قیمت این مهرها هم از 3 تا 5 میلیون تومان است و در کرج بعضا 7 تا 10 میلیون تومان هم گزارشاتی به ما رسیده که مهرفروشی می‌شود. این یک تخلف واضح است و وزارت صنعت باید بررسی و با شرکت‌های متخلف برخورد کند.