۰ نفر

معاون امور معادن صمت خبر داد:

صادرات ۶میلیارد دلاری معادن ایران در سال گذشته/ معدن یورت تا اطلاع ثانوی تعطیل است

۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 199102
صادرات ۶میلیارد دلاری معادن ایران در سال گذشته/ معدن یورت تا اطلاع ثانوی تعطیل است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کل صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی کشور سال گذشته با رشد ۱۴درصدی به ۶.۵میلیارد دلار رسید، ادامه داد: تناژ صادرات هم ۳۰درصد افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در نشست خبری با بیان اینکه زمانی ٦٧ میلیون تن سیمان تولید می کردیم، گفت: اکنون میزان تولید ٥٧ میلیون تن است که دلیل این کاهش رکود بخش مسکن است. نیمی از معادن ما به لحاظ تعداد متعلق به بخش مصالح ساختمانی است و اکنون تولید شن و ماسه یک سوم شده است.

وی افزود: در بخش کانی‌های صنعتی میزان رشد نسبت به ٩١ حداقل ٣٠ درصد بوده است. من و همکارانم از ابتدا هم قسم شدیم که جلوی خام فروشی را بگیریم حداقل کاری که کردیم این بود که مشوق ها را برداشتیم.

سرقینی با تاکید بر اینکه هم اکنون معافیت مالیاتی خام فروشی لغو شده است، گفت: وقتی جلوی صادرات مواد خام را می گیریم می گویند کمونیست یا سوسیالیست است. سعی داریم پیشنهاد وضع عوارض برای صادرات  سنگ آهن را به شورای اقتصاد ارائه دهیم. زمانی که ما روی کار آمدیم عوارض سنگ آهن صفر، کنستانتره ٣٠ درصد و گندله ٣٥ درصد بود. که اکنون عوارض صادرات کنستانتره صفر درصد و گندله ١٥ درصد است.

وی همچنین افزود: مطمئنم تا قبل از شروع دولت بعد پیشنهاد وضع عوارض صادرات مواد معدنی مجددا توسط وزارت صمت به شورای اقتصاد ارائه خواهد شد. نعمت‌زاده در حاشیه یکی از نامه‌هایم بر این موضوع تاکید کرده تا کمیته ماده ۳۷ سریعا تشکیل شود.

سرقینی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۸ میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که حدود نیمی از آن مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود‌ه است، گفت:سال گذشته میزان تولید مواد معدنی در کشور با رشد ۶ درصدی به ۳۹۰ میلیون تن رسید.

به گفته او در سال گذشته در مجموع ۲۳ میلیون تن مواد معدنی به صورت خام و فراوری شده از کشور صادر شد.

وی با بیان اینکه واردات فولاد از ۳ میلیون تن در سال ۹۱ به نصف این رقم در سال ۹۵ رسید، خاطرنشان کرد: صادرات فولاد هم در این مدت از ۱.۲ به ۵ میلیون تن رسید.

سرقینی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دولت آینده حضور خواهید داشت؟ اظهار کرد: این سمت بعد از ۱۲ سال کار برایم بس است و انشالله در دولت بعد از خدمت معاف خواهم بود. در ۸ ساله دولت های نهم و دهم نیز از خدمت معاف بودم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت در ادامه درباره دلایل فاجعه معدن یورت، گفت:حادثه معدن یورت بسیار تلخ و بزرگ بود،ما وظایف حاکمیتی داریم و تابلوی ورود ممنوع هم می‌زنیم‌ اما نمی‌توانیم دائما داخل همه معادن باشیم.

وی با اشاره به اینکه همان روز انفجار از معدن بازدید شد البته قصد توجیه ندارم، اضافه کرد: کمیته حقیقت‌یاب هنوز نظر خود را در این زمینه مطرح نکرده است اما دو عامل ممکن است موجب بروز حادثه شده باشد، اولی باتری مشکوکی است  که برای روشن کردن اگزوز لکوموتیو بوده و دیگری لکوموتیوی که در حال کار بوده و خنک‌کن نداشته است اما فعلا منتظر نظر کمیته هستیم.

 سرقینی با بیان اینکه زحمات گروه امداد نادیده گرفته نشود، تاکید کرد: اگر گروه امداد اگر یک ساعت دیرتر می‌رسید، ۵۰ نفر به تعداد کشته‌ها اضافه می‌شد.

وی افزود: معدن یورت تا اطلاع ثانوی تعطیل است تا زمانی که وزارت صنعت و وزارت کار مجوز صادر کنند. آن دسته از کارگرانی که فعلا مشغول کار هستند، شرایط را برای کار کمیته حقیقت یاب فراهم می کنند.

سرقینی همچنین گفت: هنوز دیه حادثه معدن یورت پرداخت نشده، معدن دارای بیمه مسوولیت مدنی بوده وبیمه آسیا تعهد کرده که دیه را پرداخت کند، فعلا مراحل انحصار وراثت در حال انجام است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالف هستم، افزود: وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی بود کار راحت‌تر بود اما این مصوبه است و به آن احترام می گذاریم.

سرقینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت بازار آهن به هم ریخته و واحدهای صنفی نسبت به این موضوع گلایه دارند، گفت: قبل از اینکه صادرات فولاد را شروع کنیم یک و نیم میلیون تن فولاد کف کارخانه وجود داشت و تصمیم به صادرات گرفتیم و عده ای تصور می کردند قیمت فولاد در بازار به شدت افزایش می یابد اما چنین نشد.

وی با بیان اینکه سهم ما از بازارهای جهانی صادرات یک میلیون تن فولاد بود، اما سال گذشته ٥ میلیون تن صادر کردیم، اظهار کرد:میزان صادرات در سال جاری به ٨ میلیون تن می رسد این در حالی است که میزان تولید ٢٣ میلیون تن است.

سرقینی در ادامه پیش بینی کرد رونق ساخت و ساز در نیمه دوم سال رخ دهد و بازار آهن آلات از رکود خارج می شود.