۰ نفر

تاثیر خرید ATR بر اقتصادی شدن فرودگاه‌ها

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰:۵۰
کد خبر: 195458
تاثیر خرید ATR بر اقتصادی شدن فرودگاه‌ها

عباس آخوندی در سومین کارگروه لجستیک کشور با اشاره به نقش ساختار در لجستیک اظهار کرد: اگرچه زیربناهای ساختاری در ایران دارای نقایص بنیادین است اما در کنار بحث ساختارها، بحث فرآیند‌ها و سایر نهاد‌های موثر بازار نیز مهم است.

 وی با بیان اینکه رویکرد بازرگانی در وزارت راه و شهرسازی قدمتی حداقل ۱۰۰ ساله دارد و بهره‌برداری توسط سیستم‌ بوروکراتیک بدون توجه به مساله نرخ اقتصادی صورت می‌گیرد، گفت: وضعیت نرخ اقتصادی و میزان بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی به گونه‌ای است که در حدود ۱۳ میلیون مسافر در مسیر ریلی تهران-مشهد جابه‌جا می‌شوند، این در حالی است که سایر خطوط به این میزان فعالیت ندارند. وی با اشاره به خرید هواپیمای ATR از سوی 50فرودگاه تصریح کرد: آن ساختار با چنین ابزارهایی می‌تواند نرخ اقتصادی و بهره‌وری ایجاد کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آخوندی با توجه به اهمیت رویکرد بازرگانی در بحث ساختاری خاطرنشان کرد: برای ایجاد رویکرد بازرگانی نیازمند توسعه شبکه ریلی در سطح کل کشور هستیم؛ اما نکته مهم همان رویکرد بازرگانی و نوع آن است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حمل‌ونقل هوایی نیز بیش از ۶۰ فرودگاه ساخته‌شده است اما ۸۰ درصد پروازها از ۹ فرودگاه و ۲۰ درصد باقیمانده در ۵۱ فرودگاه دیگر انجام می‌شود. وزیر راه و شهرسازی نوع رویکرد بازرگانی را مهم دانست و گفت: وقتی به حمل‌ونقل ریلی نگاه می‌کنیم، دو کانون اصلی شامل معادن با ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن بار معدنی و دوم انتقال بار از بنادر به مقاصد مختلف داخل کشور و ترانزیت است که باید این اتصال از طریق ایجاد لجستیک پارک‌ها ایجاد شود. آخوندی تاکید کرد: باید این ایده با یک ایده بازرگانی تلفیق شود.

آخوندی در ادامه با تاکید بر مشخص شدن وضعیت لجستیک پارک‌ها افزود: ساختار حمل‌ونقل در کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد. وی با اشاره به اهداف اصلی این بازنگری بیان کرد: هدف از طرح این مساله انتقال بار به‌وسیله حمل‌و‌نقل ریلی از بنادر به لجستیک پارک‌ها و توزیع کالا به‌وسیله کامیون‌ به نقاط مختلف است که البته یک ساختار بین‌المللی و تجربه‌شده توسط تمام کشورهای توسعه‌یافته جهان محسوب می‌شود. وی با اشاره به مشکلات موجود در مسیر لجستیک کشور ابراز کرد: اساسا رویکرد بازرگانی در بحث لجستیک بسیار ضعیف است. به‌طور مثال تاکنون میلیاردها‌ تومان در راه‌آهن سرمایه‌گذاری شده است اما آیا در راه‌آهن از رویکرد بازرگانی برای استفاده از این میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری بهره اقتصادی گرفته می‌شود؟ این مساله به بحث جدی نیاز دارد زیرا این موضوع در ایران با گره مواجه شده است.

عضو کابینه دولت یازدهم درخصوص مبادی ورودی و خروجی تاکید کرد: حمل‌ونقل محلی، بین شهرهای مرزی و آن‌ سوی مرزها مغفول مانده است و اگر کمی فراتر گام برداشته شود درمی‌یابیم که نیازمند تسهیل ارتباط با کشورهای همسایه در حوزه بار و مسافر در پایانه‌های مرزی هستیم. آخوندی با بیان اینکه رویکرد اغلب متصدیان حمل‌ونقل مبدأ و مقصد و کشورهای چین، هند، روسیه و ترکیه است، گفت: درحالی‌که مساله اصلی پتانسیل‌های تجارت با کشورهای افغانستان، پاکستان و کشورهای CIS است، بنابراین اگر مطالعات انجام‌شده را با مطالعات حمل‌و‌نقل کشورهای همسایه تطبیق دهیم درمی‌یابیم که امنیت و توسعه متعادل ایران و توسعه پیرامون ایران از طریق تسهیل ارتباط گسترده با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بدانیم برای ارتباط با کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، حوزه CIS، ترکیه و عراق تا لاذقیه و مدیترانه باید استراتژی توسعه ارتباطات حمل‌ونقل با تمام کشورهای همسایه داشته باشیم. وی تاکید کرد: ازاین‌رو هم در ساختار باید تمام جاده‌ها و ریل کشورهای همسایه توسعه یابد و هم باید رابطه لجستیک پارک‌ها با وضعیت بار کشورهای همسایه برای نهاد‌ها و شبکه مشخص شود. در آن زمان رابطه درازمدت‌تر و امنیت پایدارتری در ایران تشکیل خواهد شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به مساله روادید میان ایران و کشورهای همسایه تاکید کرد: روادید در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز باید برای تسهیل تردد مردم مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین تبادل خدمات میان ایران و کشورهای همسایه را مهم دانست و گفت: این بزرگ‌ترین استراتژی است اما ارتباط این شبکه با حمل‌ونقل درون‌شهری نیز باید مشخص شود. وی با اشاره به ارتباط حمل‌ونقل درون و برون‌شهری اظهار کرد: به‌طور مثال با مشاهده نقشه شهر تبریز درمی‌یابیم که بیش از ۱۵ درصد شهر تبریز را انبارها و پایانه‌های بار تشکیل می‌دهند و این اماکن که زمانی در خارج از شهر قرار داشتند، امروزه به‌عنوان نقاط پر مزاحمت، آلاینده، ناقض امنیت شناخته می‌شوند. بنابر این لجستیک پارک‌هایی که برای تبریز تعریف می‌کنیم در واقع شهر تبریز نیست بلکه منطقه تبریز است، ازاین‌رو در زمان ایجاد ارتباط بین حمل‌ونقل برون و درون شهر باید برفرض مثال در محلی مانند بستان‌آباد در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر تبریز احداث شود.