۰ نفر

بررسی آخرین وضعیت ریل گذاری قزوین به رشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۲
کد خبر: 191607
بررسی آخرین وضعیت ریل گذاری قزوین به رشت

وزیر راه و شهرسازی گفت:به دنبال اجرای فاز نخست اتصال آستارا به ریل آذربایجان در مرز ایران و آذربایجان،مذاکره برای اتصال رشت به آستارا برای تامین مالی این پروژه باشرکت هایی از ایتالیا و آذربایجان در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، عباس آخوندی  در جریان بازدید از پیشرفت پروژه راه‌آهن قزوین به رشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال مذاکره برای تامین مالی توسعه مسیر رشت به آستارا  از سمت رشت به آستارا هستیم ،اظهارداشت:شرکت هایی از آذربایجان وایتالیا برای تامین مالی خط ریلی رشت به آستارا ابراز تمایل کردند و به زودی با یکی از تامین‌کنندگان مالی به نتیجه می‌رسیم.

او با اشاره به  میزان پیشرفت پروژه ریلی قزوین-رشت عنوان کرد: این پروژه یکی از اصلی‌ترین محورهای ریلی ایران است که برای اتصال کریدور جنوب به شمال نه فقط برای مردم ایران بلکه مورد توجه کشورهای همسایه است.

آخوندی گفت: طی سال‌های گذشته کشورهای مختلف تقاضای اجرا و تکمیل این محور را داشتند و به همین دلیل این پروژه را در اولویت تکمیل قرار دادیم.

آخرین وضعیت ریل قزوین به رشت

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: عملیات زیرسازی ریل قزوین به رشت ۹۱.۵ درصد رشد داشته است و طول این پروژه ۱۶۴ کیلومتر است.

وی اجرای این پروژه را به دلیل عبور از مناطق کوهستانی پیچیده و خاص اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در این پروژه ۲۵ کیلومتر تونل داریم و تعداد تونل‌ها به بیش از ۵۰ دستگاه می‌رسد، ۸.۷ کیلومتر نیز پل وجود دارد و اجرای تونل‌ها و پل‌ها پروژه را سخت و پیچیده‌تر کرده بود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هم‌اکنون این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند گفت: نکته مهم این است که ریل قزوین-رشت توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است و با توجه به اینکه در یکی از زیباترین مناطق قرار دارد تمام تلاش ما این بود که علاوه بر توجه فنی و ایمنی به معماری این مسیر نیز توجه کنیم .

او  ادامه داد: بنابراین برنامه ما این است که این مسیر را به مسیر ریلی توریستی تبدیل کنیم.

اتصال به آسیای میانه

آخوندی تاکید کرد: این پروژه ریلی جنوب را به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند و بنابراین اتصال دیگری بین ایران و اروپا با اجرای این پروژه استراتژیک انجام می‌شود.

به گفته وی به دلیل سرعت ۱۶۰ کیلومتری قطار مسافربری این مسیر در صورت بهره‌برداری امکان رقابت با هواپیما را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح شده است ،یادآورشد: برای اتمام باقی‌مانده کار به رقم‌های بیشتری نیازمند هستیم.

آخوندی همچنین به موضوع فراوانی ایستگاه‌های این خط ریلی اشاره کرد و متذکر شد: ۳۳ هزار مترمربع ایستگاه‌های در طول مسیر است. ایستگاهی که در گذشته طراحی شده بود در ۵ کیلومتری رشت قرار دارد که با توجه به ایده حمل ونقل درب به درب و شهرسازی ریل‌پایه ایستگاه جدیدی را در داخل شهر رشت طراحی کردیم که به زودی شروع به ساخت آن خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه به سمت بندر انزلی را گام بعدی این پروژه دانست و گفت: ایده ما این است که ایستگاه بندر در خود بندر انزلی باشد تا حمل ونقل ترکیبی بین دریا و ریل اجرایی شود و یکی از ایستگاه‌های مسافری در خود بندر تاسیس شود.

وی توضیح داد: به بخش فنی دستور داده‌ایم تا بعد از بهره‌برداری از این پروژه ریلی ایستگاه‌سازی در بندر در دستور کار قرار گیرد.

او  محور بعدی را تکمیل راه‌آهن رشت به آستارا اعلام کرد و گفت: تکمیل این محور هم مورد تقاضای کشورهای آسیای میانه است و هم برای خود ما مهم است و به دو فاز تقسیم می‌شود.