۰ نفر

واکنش بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز به تخریب "بنیان دیزل"

۲۵ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۵۹
کد خبر: 176474
واکنش بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز به تخریب "بنیان دیزل"

بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با ابراز تاسف از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: سلام من را به مسئولان استان برسانید و بگویید ما جدی نیستیم در کارمان؛ اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، عاشقانه باید برای توسعه آذربایجان و ایران برنامه ریزی و کار کنیم و برای عبور از مشکلات و تنگناها از چیزی نترسیم و تلاش کنیم. اگر این طور باشد همه مشکلات حل می شود

مهندس تقی توکلی، بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با انتقاد از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: تغییر کاربری دادن و تخریب یک کارخانه در یک منطقه کاملا صنعتی برای ایجاد مجتمع تجاری کاری نادرست است و من برای این اتفاق متاسفم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نصر ، وی گفت: در این وضعیت، صنعت آذربایجان دارد از بین می رود و هر روز ضعیف تر می شود. هر کس آنجا را خریده است، بداند باید خط تولید بنیان دیزل را با همکاری شرکت های موفق آلمانی تغییر و توسعه می داد، چرا که بنیان دیزل یکی از پایه های صنعت خودروسازی تبریز بود.

* چرا به جای توسعه دادن تخریب می کنید؟

توکلی با تاکید بر اینکه منطقه صنعتی غرب تبریز قطب صنعت خودروسازی ایران است، گفت: مجموعه صنایع منطقه صنعتی غرب در صنعت خودروسازی می توانند قدم های بسیار بزرگی بردارند. در کرمان موتورز خط تولید خودرو ایجاد شده و موفق هم بوده است، چرا باید در تبریز که مادر صنعت خودروسازی کشور است، به جای توسعه صنایع خودروسازی شاهد تغییر کاربری و تخریب یک کارخانه مهم در صنعت خودروسازی باشیم؟

بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با انتقاد از تصمیم مسئولان استان در خصوص بنیان دیزل، گفت:  این کارخانه باید توسعه پیدا می کرد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، به رشد صنعت خودروسازی و صنایع پایین دست آن کمک می کرد.

* سلام من را به مسئولان استان برسانید

توکلی به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اصل 44 این بود که کارخانه ها واگذار شود به بخش خصوصی تا تبدیل به احسن شود یا سرنوشت این چنینی پیدا کند؟

وی به برخی بهانه جویی ها در خصوص زیان ده بودن این کارخانه اشاره کرد و گفت: کارخانه کبریت توکلی مگر از بین نرفته بود؟ مگر در سال هفتاد 380 میلیون تومان بدهی بانکی نداشت؟ ولی ما با این همه شرایط دوباره آن را راه اندازی کردیم و حالا هم کار می کند و سودده هم هست.

پدر صنعت نوین آذربایجان تصریح کرد: وقتی کسانی که عاشق کار هستند، مدیریت صنایع را در دست بگیرند، موفق خواهند شد. در سال هفتاد با دست خالی کارخانه کبریت را بدون اینکه از بانک ها پول بگیرم، دوباره احیا کردم و حالا 100 سال است که این کارخانه کار می کند.

کارخانه بنیان دیزل تبریز که در راستای اجرای سیاست های خصوصی سازی در سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شده بود، پس از دریافت حکم تغییر کاربری در بهمن ماه سال ۹۳، تعطیل و ساختمان های آن هفته گذشته تخریب شد.

شرکت بنیان دیزل تبریز در سال ۱۳۴۸ شمسی همزمان با شکل گیری صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز تحت لیسانس شرکت درمن انگلستان با هدف تولید موتورهای دیزلی تاسیس گردیده و در ادامه در سال ۱۳۵۵ مونتاژ موتورهای Volvo دیزلی نیز به تولیدات آن اضافه گردید.

بنیان دیزل در سال ۱۳۸۶ در جهت اجرای سیاست های خصوصی سازی در کشور به بخش خصوص واگذار شد، اما سهامدار جدید این شرکت از پس اداره و توسعه آن بر نیامد تا اینکه در مهر ماه سال ۹۱ این کارخانه تعطیل و حدود ۴۰۰ کارگر آن اخراج و یا به واحدهای دیگری انتقال داده شدند.