۰ نفر

معاون وزیر صنعت: امور زیربنایی سنگان به طرح جامع نیاز دارد

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۹:۰۲
کد خبر: 172185
معاون وزیر صنعت: امور زیربنایی سنگان به طرح جامع نیاز دارد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امور زیربنایی طرح های توسعه سنگان (سنگ آهن)، با استفاده از مشاور داخلی- خارجی بازنگری و در قالب طرح جامع، تدوین می شود.

«مهدی کرباسیان» در نشست مشترک با سرمایه گذاران مجتمع سنگان و بخش زیربنایی آن افزود: تامین زیرساخت های ناحیه سنگان در خراسان رضوی توسعه اقتصادی و اجتماعی شرق کشور را رقم می زند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: برای توسعه این معدن با توجه به اهمیت و نقشی که در طرح جامع فولاد ایفا می کند، باید موضوع تامین آب، برق،‌ گاز،‌ مسیر انتقال مواد معدنی و توسعه اجتماعی منطقه‌ برای دوره بلندمدت مشخص شود. 

به گفته وی، آب مجتمع سنگان در دو دوره کوتاه و بلندمدت تامین می شود در بخش کوتاه مدت مشکل خاصی وجود ندارد و منابع مورد نیاز تعیین شده است اما در بلند مدت، به منابعی نیاز دارد که کارخانه های فرآوری را تغذیه کند. 

به اعتقاد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از راهکارها برای تامین بلندمدت آب این مجتمع، استفاده از تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی است تا دغدغه سرمایه گذاران در این زمینه برطرف شود. 

استفاده از آب دریاهای جنوب برای انتقال به سنگان و رفع نیازهای بلندمدت به عنوان یکی از گزینه های اصلی در این نشست مطرح شد. 

رییس هیات عامل ایمیدرو در این زمینه گفت: شماری از شرکت خارجی بتازگی با مدل های سرمایه گذاری «بی.او.او»* (قرارداد احداث، تملک، بهره برداری) و «بی.او.تی»** (قرارداد ساخت، تملک، بهره برداری و انتقال) پیشنهاد انتقال آب از سواحل جنوبی به سنگان را داده اند اما با توجه به اهمیت موضوع باید بررسی دقیقی روی آن انجام گیرد. 

در قرارداد بی.او.او، سرمایه گذار خصوصی نسبت به ساخت، تملک، راه اندازی و نگهداری همیشه طرح اقدام می کند. 

شیوه بی.او.تی برای قراردادهای تامین مالی نیز به ساخت، بهره برداری و انتقال طرح به دیگری که در بسیاری از موارد دولت است،‌ اختصاص دارد. 

گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نشان می دهد ذخایر کنونی سنگ آهن مجتمع سنگان یک میلیارد و 200 میلیون تن است که در پی اجرای برنامه توسعه برای تولید سالیانه 17 میلیون و 500 هزار تن کنسانتره سنگ آهن و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن ظرفیت سازی می شود. 

جمهوری اسلامی پنج میلیارد و 100 میلیون تن ذخایر شناخته شده سنگ آهن دارد که نزدیک به سه میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. 

قرار است براساس سند چشم انداز 1404 ظرفیت فولادسازی کشور از 27 میلیون تن کنونی به 55 میلیون تن برسد که بیش از 15 میلیون تن به صادرات اختصاص دارد. 

گزارش های سازمان ایمیدرو در زمینه فعالیت های اکتشاف ذخایر معدنی که از سه ماهه آخر 1393 اجرا شد، از کشف 550 میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن افزون بر میزان پیشین خبر می دهد.