۰ نفر

سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیاردی برای تامین ماشین آلات کشاورزی

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۴۰
کد خبر: 158319
سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیاردی برای تامین ماشین آلات کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت که دولت تدبیر و امید از سال 92 تاکنون بیش از 50 هزار میلیارد ریال برای تامین ماشین آلات کشاورزی سرمایه گذاری کرده است.

کامبیزعباسی شامگاه دوشنبه در آئین آغاز به کار نمایشگاه تخصصی کشاورزی، ماشین آلات و صنایع وابسته در قائمشهر افزود: این میزان سرمایه گذاری برای مکانیزه کردن بخش کشاورزی با فعالیت های سه دهه گذشته برابری می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی توضیح داد: درحالی که در آغاز فعالیت دولت یازدهم تنها 150 هزار هکتار از شالیزارهای کشور مکانیزه بود، با سرمایه گذاری های انجام شده هم اکنون به 350 هزار هکتار افزایش یافته است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت که نزدیک به 16 درصد از سرمایه گذاری های انجام شده دربخش برنج در دولت یازدهم انجام شده است.

نمایشگاه کشاورزی، برای کشاورزان

عباسی همچنین خواستار ایجاد تغییر در برگزاری نمایشگاههای کشاورزی شد و گفت که این نمایشگاهها باید به محلی برای آموزش کشاورزان و آشنائی آنان با فناوری ها و دستاوردهای نوین تبدیل شود.

وی افزود: این که در نمایشگاه های کشاورزی فقط مدیران و مسئولان بخش دولتی سخنرانی کنند، کارائی ندارد و باید فرصتی فراهم شود تا دست اندرکاران و کشاورزان بتوانند بیشتر فعال باشند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی هدف از برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی را ارائه اطلاعات جدید به کشاورزان از جمله آشنائی آنان با ماشین آلات کشاورزی برشمرد و گفت : باید شرایطی فراهم شود تا کشاورزان بیشتر به این سمت سوق پیدا کنند و از نزدیک کالاهای عرضه شده را ببینند چرا که در اینجا کسی بهتر از عرضه کننده کالا توانایی ارائه آموزش به آنان را ندارد.

 مکانیزه کردن شالیزارها

وی به کارگیری ماشین آلات در بخش برنجکاری کشور را هم ضروری خواند و از شالیکاران خواست تا با مکانیزه کردن کشت این محصول، در راه خودکفائی کشور گام بر دارند.

عباسی گفت : فضای سرمایه گذاری در حوزه کشت برنج کشور را خوب می بینیم و کشاورزان نگران نوسان بازار در حوزه ماشین آلات برنج نباشند.

وی افزود: قطعا با توجه به طول عمر کوتاه ماشین آلات برنج ، باید مدیریت درستی انجام شود تا ماشین هایی را که به سن پنج سالگی می رسند، جایگزین کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی یکی از سیاست این وزارتخانه را بهینه سازی کشت و کار و مزیت سنجی دانست و تاکید کرد که محور اصلی در این زمینه کاهش مصرف آب است.

وی یکی از راه های کاهش مصرف آب را مکانیزاسیون و بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی دانست وگفت که برای رسیدن به این هدف باید آبیاری تحت فشار و تغییر فصول کاشت از جمله برای برنج در دستور کار قرار گیرد.

عباسی افزود: با توجه به این که استان مازندران قطب اصلی صنعت برنج است، سرمایه گذاری برای مکانیزاسیون باید در همه زمینه های کاشت، داشت، برداشت و فراوری آن مورد توجه قرار گیرد.

وی سوق دادن برنجکاران به این سمت و سو را نیازمند فراهم کردن زمینه حضور موثر آنان در نمایشگاههای کشاورزی و ماشین آلات دانست و گفت که از این طریق اهداف مورد نظر زودتر محقق خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی همچنین از پرداخت تسهیلات برای بهینه سازی شالیکوبی ها، خشک کن ها و مکانیزاسیون کشت برنج بدون سقف خبر داد و گفت که کشاورزان با مراجعه به بانک کشاورزی می توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی افزود : برای مکانیزه کردن کشاورزی ازجمله کشت برنج و صنایع وابسته دولت تا 80 درصد اعتبارات مورد نیاز را به صورت تسهیلات پرداخت می کند و کشاورزان باید 20 درصد آورده داشته باشند.

عباسی با اشاره به اینکه کشت برنج در کشور به 2 استان مازندران و گیلان محدود شده است، گفت : به دلیل مشکل کم آبی در سایر استان ها، وزارت جهاد کشاورزی کشت برنج را در سایر مناطق ممنوع کرده است.

نخستین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، ماشین آلات و صنایع وابسته در دو سالن و در فضائی به مساحت چهار هزار متر مربع و با 60 غرفه در محل نمایشگاه بین المللی مازندران در قائمشهر برپا شده است.

در این نمایشگاه که تا 28 آبان ادامه دارد ، فعالان عرصه کشاورزی از استان های آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، تهران ، اصفهان ، فارس ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، مرکزی و یزد حضور دارند.