۰ نفر

معاون اول رئیس‌جمهور در شورای اداری خراسان شمالی:

پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهرماه

۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۰
کد خبر: 149800
پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهرماه

معاون اول رئیس‌جمهور به تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران اشاره کرد و گفت: مصوب شده ‌که ۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات گندم کاران تأمین شود و تا آخر مهرماه تمام پول گندم کارن پرداخت می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری بعدازظهر امروز در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار داشت: امسال 11.5 میلیون تن گندم خریداری‌ شده و این رقم قابل پیش‌بینی نبود و تأمین اعتبار 14 هزار میلیارد تومانی در این زمینه با محدودیت روبه‌رو شد.

معاون اول رئیس‌ جمهور گفت: سال 92، 6 میلیون تن واردات گندم داشتیم و ذخایر گندم در کشور اندک بود اما امروز یکی از دغدغه‌ها این است که این گندم‌ها را چه کنیم زیرا سیلوها پر شد و قیمت ارزان‌تر از آن است که بشود این محصول را صادر کرد.

جهانگیری اظهار داشت: مرزی بودن خراسان شمالی، یکی از مزیت‌های اقتصادی این استان است که نباید از آن کوتاه آمد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: خراسان شمالی با داشتن مرز با کشور خارجی فرصت‌های مناسبی برای مبادله خارجی دارد و باید کاری کنیم که مبادلات مرزی در این استان برقرارشده و مرز فعال شود.

جهانگیری بابیان اینکه برخی مرزها با رویکرد واردات فعال هستند افزود: مرز خراسان شمالی از ابتدا باید صادرات محور فعال شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: باید همت کنیم تا بخش خصوصی به سمت این استان بیاید و موانع حضور و فعالیت بخش خصوصی را برسی کنیم.

وی با اشاره به نقش زیرساخت‌ها در توسعه اقتصادی گفت: زیرساخت‌ها همچون راه‌آهن باید رفع شود و در این زمینه پروژه ریلی راه‌آهن بجنورد ـ مشهد ـ گرگان در لایحه بودجه مدنظر بود و امید می‌رود با پیگیری‌های استاندار به راهکار واقعی برای اجرای این طرح برسیم.

جهانگیری درباره اجرای طرح توسعه پتروشیمی نیز گفت: قولی که رئیس‌جمهور داده اصل است و رئیس‌جمهور قولی نمی‌دهد مگر اینکه حتماً عملیاتی می‌شود و تلاش داریم تا دست‌کم در حد قول‌های داده‌شده، به توسعه استان کمک شود.

معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه خراسان شمالی واحدهای بزرگ خوبی از صنایع دارد اظهار داشت: چراغ‌های نخستین صنعت در استان خوب روشن‌شده و پراکندگی مناسبی هم دارد.

وی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه امروز ایران به نقطه‌ای رسیده که دوست و دشمن اعتراف دارند قدرت ایران در نقاط خارج از مرز ایران است گفت: امروز همه اذعان دارند که بدون ایران قادر نیستند مسائل منطقه را حل کنند و حل مسائل منطقه در گرو این است که ایران مشارکت داشته باشد.

جهانگیری اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی، جهت‌گیری اصلی ماست و البته دراین‌باره مخاطب اقتصاد مقاومتی، دولت و دولتمردان نیستند بلکه مخاطبان، همه علما، ائمه جمعه و سرای سه قوه و مردم هستند و این سیاست‌ها، حرکت و راه را برای رسیدن به توسعه مشخص کرده است و نقشه راه درحرکت‌های اقتصادی است.

معاون اول رئیس‌ جمهور افزود: یکی از دلیل‌ها که اقتصاد مقاومتی مطرح شد این بود که انسجام هماهنگی بین تمام ذی‌نفعان اقتصاد و کسانی که سرنوشتشان به اقتصاد گره‌ خورده ‌ایجاد شود.

وی بابیان اینکه اقتصاد، اولویت اول کشور است و هر کس کاری انجام می‌دهد باید بر این موضوع توجه و دقت داشته باشد تأکید کرد: هر کس دلسوز این نظام است بداند که نباید مسائلی را اصل کند که مانع پرداختن به موضوع اقتصاد شود.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امسال علاوه بر این‌که بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توجه شده، باید تحقق شعار سال هم موردعنایت قرار گیرد.

وی افزود: بخشی از اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم دیده‌ایم و در اصل برنامه ششم برنامه اقتصاد مقاومتی محور است البته باید در برنامه هفتم هم اقتصاد مقاومتی دیده شود.

وی درباره برنامه‌های امسال برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: امسال 120 طرح مهم مشخص شدند که برای اجرا اولویت‌ دارند و این طرح‌ها در وزارتخانه‌های مختلف در دستور کار قرار می‌گیرند که اگر به نتیجه برسند یک تحول در کشور ایجاد می‌شود.

معاون اول رئیس‌ جمهور افزود: دو مشکل در ابتدای سال ما را درگیر خود کرد، یکی رکود و دیگری شوک کاهش قیمت نفت از 100 دلار به 35 و 40 دلار بود و بر این اساس برای به حرکت درآوردن اقتصاد تدابیری اندیشه شد.

جهانگیری با تأکید بر همراهی بانک‌ها با اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی گفت: در این زمینه بانک‌ها مکلف هستند به واحدهایی که حیاتشان منوط به وام بوده و پس از وام قادر به ادامه حیات باشد کمک کنند و بانک‌ها حق ندارند جایی که بعد وام، واحد صنعتی فعال نمی‌شود پول تزریق کنند.

وی تصریح کرد: البته نظام بانک خوب پای‌کار آمده است اما عددی که در استان برای کمک بانک به واحدهای صنعتی برای خروج از رکود اعلام‌شده، قابل‌قبول نیست و بانک‌ها باید پاسخ دهند.

معاون اول رئیس‌جمهور بار دیگر تکرار کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوع جدی است و در این مسئله باکسی شوخی نداریم هر کس نمی‌تواند همراهی کند مصلحت بر این است که خود به کنار رود.

وی با تأکید بر اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات و مدیریت واردات رویکرد اساسی است گفت: امسال تراز تجاری صادرات غیرنفتی بیش از دو میلیارد دلار بوده است و یک شاه‌کلید سیاست اقتصاد مقاومتی این است که اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفت از بین برود و در این زمینه استان‌های مرزی باید نقش کلیدی داشته باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امسال رشد اقتصادی بالای 5 درصد می‌رسد و اقتصاد رونق می‌گیرد افزود: امسال مبارزه با قاچاق به جد موردتوجه است و اولویت امسال است و در این زمینه مبارزه با قاچاق به معنای بر هم زدن اوضاع آرام بازار نیست بلکه قاچاق، مبارزه با مافیایی است که بازار و اقتصاد را تهدید می‌کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: بازاریان بدانند کالای شناسنامه‌داری عرضه کنند که از طریق رسمی واردشده است.

معاون اول رئیس‌جمهور درباره دغدغه بیکاری در خراسان شمالی گفت: دغده بیکاری دغدغه کشور است و راهکار دراین‌باره ایجاد صنایع کوچک است.

جهانگیری گفت: بودجه امسال وضعیت خیلی خوب و مناسبی ندارد و توصیه می‌شود کم‌هزینه کنید و صرفه‌جویی پیشه کنید.