۰ نفر

ایران دیگر معدن مس با ابعاد جهانی نخواهد داشت

۲۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۰۲
کد خبر: 145691
ایران دیگر معدن مس با ابعاد جهانی نخواهد داشت

در حالی که با وجود سیاست های حوزه معدن درباره گسترش اکتشافات معدنی انتظار می رفت که بتوان به منابع معدنی بزرگ دسترسی پیدا کرد، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران می گوید که دیگر معدن بزرگ مس در کلاسی جهانی در ایران یافت نمی شود.

احمد مرادعلیزاده، با بیان این که صنعت مس در دنیا یک صنعت خیلی محدود است و سالی نهایتا ۲۵ میلیون تن تولید میشود گفت: قبل از رکود محصولات معدنی براورد شده بود که رشد تولید این محصول در سال ۲۰۱۸ به رقم ۲۹ میلیون تن برسد که در زمان رکود بخشی از توسعه آن متوقف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  وی درباره وضعیت مس در ایران ادامه داد: در ایران به واسطه معدن سرچشمه، معدن میگون و سنگون نسبت به صنایع دیگر شرایط بهتری دارد اما این تصوری که زمانی ایجاد کرده بودند که مس می تواند بخشی از درآمد نفت را برای ایران داشته باشد، بزرگ نمایی بوده و درست نیست.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی مس با اشاره به ظرفیت تولید مس در داخل تصریح کرد: آنچه در ایران امکان پذیر است تولید حدود ۴۰۰ یا ۴۵۰ هزار تن مس در سال است که در یک برنامه ۲۰ تا ۳۰ ساله می تواند استمرار داشته باشد.

دیگر معدن بزرگی در کلاسی جهانی در ایران یافت نمی شود

این مدیر یکی از بزرگ ترین شرکت های معدنی ایران، با اشاره به وضعیت اکتشافات و این که اکتشافات در ایران، هنوز جواب خاصی در خصوص کشف معادن جدید مس نداده است، اظهار کرد: اکتشافات خود شرکت مس حدود ۵۰ درصد اکتشافات کل کشور است، حالا با احتساب اکتشافات این شرکت در ۱۰-۱۲ سال اخیر و اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژی اتمی، سازمان نظام مهندسی معدن و ...، می شود گفت که دیگر معدن بزرگ مس در کلاسی جهانی در ایران یافت نمی شود.

وی با بیان این که همکاریهای بین‌المللی برای ادامه عملیات اکتشاف خواهیم داشت، عنوان کرد: در برنامه اکتشافات کارهای خوبی انجام شده و شرکتهایی از ژاپن و اروپا برای همکاری وارد شده اند تا پهنه‌هایی که در استان کرمان، آذربایجان و حوزه مرکزی ایران مد نظر داریم را به صورت مشارکتی جهت انتقال دانش فنی جدید تحت عملیات اکتشافی قرار دهیم.

 توسعه همکاری‌های خارجی و انتقال تکنولوژی

مرادعلیزاده با اشاره به گسترش همکاریهای مشارکتی با کشورهای صاحب فن در حوزه معدن و اکتشاف، گفت: همکاری با کشورهای دارای تکنولوژی در قالب مشارکت می تواند دانش فنی انتقال پیدا کند و نقشه همکاری ما با طرف‌های خارجی نیز در این قالب خواهد بود.

وی در همین باره افزود: این که چگونه می تواند انتقال تکنولوژی صورت بگیرد، سیاستی است که در اقتصاد مقاومتی هم به آن تاکید شده است و به شکل خاص در موضوع اکتشاف اگر طبق تکنولوژیهای روز پیش برویم و با انواع اکتشاف مانند اکتشافات افقی، اکتشافات مورب و روش هایی از این دست به عنوان دانش و تکنولوژی هایی که در سالهای مختلف به وجود آمده اقدام به فعالیت کنیم، حداقل مزیت آن کم شدن حجم حفاریهاست و نیاز است برای چنین انتقالی نیروهای خارجی و نیرو های ما در پروژ ه‌های مشترک با هم کار کنند.

همکاری شرکت مس با ۱۲ دانشگاه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به همکاری معدن و دانشگاه تصریح کرد: این شرکت در دو سطح با دانشگاه‌ها همکاری دارد، یکی پروژه های دانشجویی در حد کارشناسی ارشد و دکتراست که کار انفرادی بوده و بعد از در خواستهایی که برای پروژه می دهند و ما در تحقیقات به آنها کمک می کنیم تا در پایان نامه‌های آنها نقش داشته باشد و معمولا نیز دانشجویان پروژه هایی انتخاب می‌کنند که بتواند نقشی را در توسعه دانش داشته باشد.

وی ادامه داد: دیگر شکل همکاری با دانشگاه ها این است که ما پروژه های مورد نیاز مجموعه خود را در قالب واحدها و همکاریها در بخش های مختلف دانشگاهی تعریف کرده و همکاری به شکل حقوقی صورت میگیرد، به این معنی که دانشگاه های معتبر، با شرکت ملی صنایع مس برای پروژه های مختلف قرارداد می‌بندند که در این زمینه نیز با حدود ۱۲ دانشگاه معتبر ایران همکاری های مختلفی داریم.