۰ نفر

حمایت ویژه برای توسعه کشت کلزا در فارس

۱۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۴۸
کد خبر: 144830
حمایت ویژه برای توسعه کشت کلزا در فارس

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس از پیش‌بینی و اعمال سیاست‌های ویژه حمایتی برای توسعه کشت کلزا در این استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، «محمدمهدی قاسمی» گفت: در سال زراعی 96-95، تأمین بذرهای خارجی و یارانه‌دار، کارنده‌های مخصوص کلزا با 50 در صد یارانه و سایر ادوات تخصصی داشت و برداشت با تسهیلات 15 درصدی، تسهیلات بانکی سلف به مبلغ 25 میلیون ریال برای هر هکتار با سود 12 درصدی و پرداخت سهم حق بیمه کشاورزان، برای کل سطح زیر کشت کلزای کشور در نظر گرفته شده است.

او که در جلسه ستاد کلزای استان فارس سخن می‌گفت، اضافه کرد: استفاده از کارشناسان خارجی و مشاورین با تجربه داخلی برای مدیریت مزارع، ضدعفونی بذور کلزای مناطق آلوده به کک هم‌زمان با پروسس و بسته‌بندی بذر، استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و تعاونی از دیگر سیاست‌های مد نظر در این رابطه است.

قاسمی با اشاره به این‌که بیش از 90 درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است که سالانه 4 میلیارد دلار ارز بابت آن از کشور خارج می‌شود، گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، برای توسعه کشت کلزا و حرکت به سمت خودکفایی در تولید روغن هم‌چنین با هدف پایداری کشت گندم، توسعه کشت دانه‌های روغنی با محوریت کلزا در دستور کار قرار دارد.

او با بیان این‌که کشت متناوب کلزا و گندم، افزایش تولید یک تا 2 تن گندم در هکتار را به‌دنبال دارد،‌ افزود: امسال علی‌رغم بدهی دولت به کشاورزان گندمکار، جوکار و چغندرکار، تنها محصولی که بهای آن کاملاً پرداخت شد کلزا بود.

قاسمی اضافه کرد: در سال زراعی 96-95 بذر با حداقل 70 درصد یارانه دولتی تحویل کشاورزان کلزاکار می‌شود و این قیمت نسبت به سال گذشته 50 هزار ریال ارزان‌تر است.

او هم‌چنین یادآور شد: در سال زراعی گذشته طرح‌های مختلفی در زمینه افزایش تولید این محصول استراتژیک انجام شد که اجرای طرح‌های پایلوت ارقام فرانسوی در سطح 150 هکتار، pvs مقایسه ارقام، انتقال دانش فنی و تکنولوژی، آزمایش سموم اختصاصی مبارزه با علف‌های هرز هم خانواده کلزا و امید، از طرح‌های اجرا شده در فارس بود.