۰ نفر

مهدی کرباسیان تشریح کرد:

۳۰ میلیارد یورو برای جلوگیری از خام‌فروشی

۷ شهریور ۱۳۹۵، ۸:۱۷
کد خبر: 142523
۳۰ میلیارد یورو برای جلوگیری از خام‌فروشی

بخش معدن در بهار سال جاری با رشد 41.4‌درصدی همراه بوده که این بخش سهم قابل توجهی در رشد 8.8‌درصدی اقتصاد داشته است و این درحالی است که معدن سهم 5.1‌ درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد.

 در عین حال ایران با 57 میلیارد تن ذخیره معدنی شناسایی شده رتبه 15جهانی را به خود اختصاص داده و از نظر تنوع ذخایر معدنی جایگاه دهم را دارد که می‌تواند در بحث سرمایه‌گذاری موثر باشد. با این اوصاف و با توجه به اهمیت بخش معدن، رییس هیات عامل سازمان توسعه نوسازی معادن و صنایع معدنی که وظیفه توسعه اکتشافی و استخراجی معادن ایران را برعهده دارد به مناسبت هفته دولت عملکرد سه ساله در این حوزه را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، مهدی کرباسیان در نشست خبری خود ضمن تشریح عملکرد این سازمان از «بهره‌برداری از 13طرح معدنی و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری 1.1میلیارد دلاری تا پایان سال»، «پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد یورویی در بخش معدن»، «پیشنهاد کاهش حقوق دولتی معادن در بودجه ۹۶» و «اعطای تسهیلات ۳۰۰میلیارد تومانی به معادن کوچک و متوسط» خبر داد. مهدی کرباسیان همچنین در این نشست خبری اعلام کرد با وجود برخی ادعاها او حقوق نجومی نمی‌گیرد. معاون وزیر صنعت بر این باور است که در اقتصاد مقاومتی، بخش معدن بسیار برجسته است و دولت موظف است که از آن حمایت کند اما متاسفانه در دولت قبل و در سال 91، 21 هزار میلیارد تومان از شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان به اسم رد دیون واگذار شده بود که بخش اعظمی از این واگذاری‌ها به افرادی بود که اهلیت لازم را نداشتند. همچنین تصمیماتی اتخاذ شده بود که باعث ضربه زدن به این سازمان شده بود. ازجمله منحل کردن شرکت فولاد یا واگذاری 41‌درصد از سهام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به بانک‌های مختلف که تمام اینها باعث کاهش کارایی این سازمان شده بود.

 کرباسیان با اشاره به متوقف ماندن طرح‌های مختلف معدنی در دولت قبل گفت: 7طرح تولیدی فولاد به طور کامل متوقف شده بود و برخی دیگر از این طرح‌ها اصلا شروع نشده بود. بر همین اساس ما اولویت خود را بر فعال کردن طرح‌های راکد و نیمه‌تمام با هدف جلوگیری از خام فروشی قرار دادیم. اکنون 38طرح نیز با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد و 300میلیون دلار نیز فعال شده و در دست اقدام قرار دارد و در پایان سال 96 تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد. وی اضافه کرد: علاوه بر این 22طرح با اعتبار سه میلیارد دلار نیز پیش‌بینی شده که اکنون با محدودیت بودجه مواجه است. کرباسیان خاطرنشان کرد: پیش از شروع به کار دولت یازدهم 240هزار میلیارد ریال طرح‌های نیمه‌تمام و راکد مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی وجود داشت. رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) افزود: برای برنامه ششم توسعه 30میلیارد یورو برای بخش معدن و صنایع معدنی پیش‌بینی شده تا مانع از خام فروشی در این بخش شود. به گفته وی، سه میلیارد یورو در قالب برنامه ششم توسعه از سوی ایمیدرو درخواست وام شده تا با سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی بتوانیم به میزان سه برابر این رقم نسبت به جذب سرمایه‌گذار خارجی اقدام کنیم. کرباسیان در ادامه ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته را 7.2میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: ارزش صادرات به دست آمده با توجه به شرایط دشوار پارسال در واقع دستیابی به یک رکورد است. وی ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی در چهار ماهه نخست امسال را بیش از 2.4میلیارد دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 33‌درصدی را نشان می‌دهد.

 رشد 77‌ درصدی صادرات فولاد

رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو از رشد صادرات فولاد در دوره چهار ماهه نخست امسال به میزان 77‌درصد خبر داد و افزود: چهار ماهه ابتدایی سال گذشته 1.1میلیون تن فولاد صادر شده بود که امسال این رقم به 2میلیون تن رسید.

سال 94 در مجموع 4.1میلیون تن فولاد خام صادر شده بود که دستاورد رکوردگونه‌یی در طول سال‌های انقلاب و پیش از آن به ثبت رسید. معاون وزیر صنعت گفت: هفت طرح فولاد استانی در زمان شروع به کار دولت یازدهم به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود اما با تلاش‌های انجام شده، امسال چهار طرح فولاد سپیددشت (چهارمحال و بختیاری)، میانه (آذربایجان شرقی)، نی‌ریز(فارس) و شادگان(خوزستان) به بهره‌برداری می‌رسد. فولاد سبزوار(خراسان رضوی)، بافت(کرمان) و قائنات (خراسان جنوبی) از دیگر واحدهای فولادسازی استانی محسوب می‌شوند که با ظرفیت 800 هزار تن تا یک میلیون تن پیش‌بینی شده‌اند. قرار است در سال 1404 ظرفیت فولادسازی کشور به رقم 55 میلیون تن برسد که حدود 15میلیون تن آن برای صادرات پیش‌بینی شده است.

کرباسیان همچنین از افزوده شدن 3.2میلیون تن به ظرفیت آهن اسفنجی کشور به عنوان گامی در مسیر سند چشم‌انداز یاد کرد و افزود: قرار است تا پایان امسال 15میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره در مناطق سنگان(خراسان رضوی)، کرمان و بندرعباس افزوده شود؛ علاوه بر این با واحدهای مختلف گندله‌سازی پیش‌بینی شده تا پایان 95 در مجموع 20میلیون تن به ظرفیت این بخش اضافه خواهد شد. رییس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: سال 1393 دو پروژه کنسانتره مس سونگون(آذربایجان شرقی) و سرچشمه(کرمان) افتتاح شد و امسال پالایشگاه خاتون آباد(کرمان) با ظرفیت 200هزار تن مس کاتد در سه ماهه سوم به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته وی، واحد 280هزار تنی ذوب سرچشمه (کرمان) نیز برای تولید‌ امسال تکمیل و بهره‌برداری می‌شود. کرباسیان گفت: به ازای هر 40تن خاک معدن مس، یک تن کنسانتره مس به دست می‌آید و از هر چهار تن کنسانتره، یک تن کاتد حاصل می‌شود؛ به این ترتیب ضمن به دست آوردن ارزش‌افزوده، اشتغال را نیز به دنبال دارد.

 تمرکز بر اکتشاف ضامن پیشرفت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالیت‌های اکتشافی در بخش معادن در دولت یازدهم روند رو به رشدی یافته و پارسال برای انجام 80هزار متر حفاری، یک هزار و 300میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد. وی طرح اکتشاف مواد معدنی در محدوده 250هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را اقدامی بی‌سابقه دانست که باید سهم قابل توجهی به ذخایر معدنی کشور بیفزاید. کرباسیان، طرح آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد(فارس) که در مرحله نخست با ظرفیت 300هزار تن برنامه‌ریزی شده است را یکی از برنامه مهم این حوزه دانست که تلاش می‌شود زودتر از 30ماه زمان پیش‌بینی شده، تکمیل شود. وی تمدید قرارداد بهره‌برداری از معدن بوکسیت گینه کوناکری برای یک دوره 25ساله را از دیگر طرح‌های ایمیدرو بیان کرد که با یک شرکت مشاور اروپایی طرح بهره‌برداری نهایی شده و انتظار می‌رود تا مهر ماه امسال برای مناقصه بین‌المللی ارائه شود. رییس هیات عامل ایمیدرو موضوع قرارداد ساخت کارخانه بوکسیت با هند در منطقه چابهار(سیستان و بلوچستان) را از دیگر سرفصل‌های پیش‌بینی شده برای این بخش برشمرد و گفت: انتظار می‌رود این قرارداد در 20روز آینده در تهران یا دهلی نو نهایی شود. وی موضوع مذاکره با شرکت‌های استرالیایی و برزیلی با هدف تولید پودر آلومینا را به عنوان گامی مهم در این مسیر دانست که منجر به اجرای قراردادهای بلندمدت شود.

مدیرعامل ایمیدرو درخصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه گفت: شرکت مشترک ایران و ایتالیا معدن سنگ آهن یزد را تحویل گرفتند و کارهای مطالعاتی آن را انجام می‌دهند و امیدواریم طرح 400میلیون تنی فولاد را در این منطقه فعال کنیم. وی ادامه داد: در سفر رییس‌جمهور به ایتالیا چندین یادداشت تفاهم امضا شد که برخی از آ‌نها درحال رسیدن به نتیجه است به طور مثال نورد گرم فولاد مبارکه در مهر ماه آغاز خواهد شد و سرمایه‌گذاری آن توسط بانک‌های ایتالیایی فاینانس خواهد شد. در مورد نفالین سینت نیز بانک‌های روسی تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در آن اعلام کرده‌اند.

 تسهیلات به معادن کوچک و متوسط

رییس هیات عامل ایمیدرو، رشد سرمایه این صندوق را از 100 به یک هزار و 100میلیارد ریال یادآور شد و گفت: بیش از هفت ماه رایزنی با بانک ملت برای فعال کردن این صندوق به طول انجامید و به تازگی بانک یاد شده پذیرفت با جذب یک هزار میلیارد ریال منابع صندوق نسبت به تخصیص سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به بهره‌برداران معادن کوچک و متوسط بخش خصوصی اقدام کند. کرباسیان درخصوص بازنگری در حقوق دولتی معادن در شرایط تحریم نیز گفت: پیشنهاد ما به وزارت صنعت این بوده که در شرایط رکود برای حمایت از معدنکاران در زمینه دریافت حقوق دولتی تجدید نظر شود و میزان حقوق دولتی دریافتی از معدنکاران کاهش یابد.

 وی توضیح داد: این درخواست را از مجلس نیز داشته‌ایم و خواستیم تا حقوق دولتی در بودجه ۹۶ از رقم هزار و ۲۰۰میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد برسد که امیدواریم در شورای عالی معادن نیز مورد توجه قرار گیرد.رییس سازمان توسعه معادن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود نام شما در فهرست گیرندگان حقوق‌های نجومی قرار دارد، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: خیر، اینطور نیست. در فهرست مربوطه نام هیچ کدام از کارکنان ایمیدرو نبوده است. وی افزود: ما الزامات مربوطه را رعایت کرده‌ایم و هیچ پرداخت غیرمعمولی نداشته‌ایم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حتی قرار بود حقوق    ۵۰‌درصد از پرسنل ایمیدرو ۲۲هزار تومان افزایش یابد که من گفتم این افزایش نیز اعمال نشود.