۰ نفر

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد؛

نوردکاران میلگرد را به مردم گران و به خارجی ها ارزان فروختند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۴۴
کد خبر: 526339
نوردکاران میلگرد را به مردم گران و به خارجی ها ارزان فروختند

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: نوردکاران میلگرد را به مردم گران و به خارجی ها ارزان فروختند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد با بیان اینکه نوردکاران کماکان در حال مغلطه و ایجاد حواشی هستند گفت: وقتی سال گذشته و در روزهایی که نرخ شمش فولاد صادراتی ایران 570 دلار بود اما به دلیل اصرار وزارت صمت بر نرخ گذاری دستوری شمش و خرید ارزان نوردکاران، شرکت های این حوزه میلگرد را با نرخ 510 دلار صادر کردند که همین اتفاق باعث وضع تعرفه واردات تا 100 دلار از سوی برخی کشورها نظیر عراق و افغانستان بر محصولات فولادی ایران شد.

 در شرایطی که طی سال گذشته مدام شاهد گرانی قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد در بازار آزاد بودیم، اما نوردکاران با نرخ های ارزان میلگرد ایران را صادر کردند که همین موضوع باعث وضع عوارض واردات در کشورهای همسایه شد.

شهرستانی در این برنامه رادیویی گفت: فولاد یک کالایی است که قیمت آن براساس نرخ های بین المللی تعیین می شود و در داخل کشور به جهت آنکه تولید بالاتر از میزان مصرف است، مسلما باید درصدی ارزان تر از نرخ های صادراتی به فروش رسانده و به دست مردم برسد.

وی اظهار داشت: سال قبل که قیمت فولاد در بورس به صورت دستوری از سوی وزارت صمت تعیین می شد، نرخ ها حدود 100 دلار پایین تر از قیمت های صادراتی بود. در آن برهه نرخ شمش فولاد صادراتی ایران 570 دلار بود درحالی که میلگرد صادراتی در آن زمان از سوی نوردکاران به دلیل خرید شمش با نرخ دستوری و ارزان، با قیمت 510 دلار صادر شد.

شهرستانی خاطرنشان کرد: این امر سبب وضع تعرفه واردات تا 100 دلار از سوی برخی کشورها نظیر عراق و افغانستان بر محصولات فولادی ایران شد. اصولا اختلاف قیمت فولاد خام و محصولات نوردی باید 8 تا 10 درصد باشد نه 30 تا 35 درصد که ما شاهد آن بودیم. البته ناگفته نماند که در ایران این اختلاف از سوی سیاست گذار 11 درصد برای قیمت پایه تعیین شده و حتی در دوره آقای اسماعیلی معاون معدنی وقت وزیر صمت امکان رقابت تا 20 درصد هم برای آن در نظر گرفته شد.

مشکلی به نام ظرفیت های چند برابری

وی ادامه داد: متاسفانه ظرفیتی که در بخش نورد ایجاد شده 3 تا 4 برابر نیاز کشور است. حداکثر نیاز کشور در بخش میلگرد 8 میلیون تن است و با احتساب 2 میلیون تن توان صادراتی این محصول، این عدد به 10 میلیون تن می رسد در حالی که ظرفیت سازی صورت گرفته بیش از 30 میلیون تن است؛ از این رو شاهد هستیم که نوردکاران به جهت رقابت سنگینی که میان خودشان دارند هر روز برای رسیدن به سودهای بیشتر بر طبل خرید شمش ارزان قیمت می کوبند.

وی در پایان در خصوص اعلام خبر گم شدن 3 میلیون تن فولاد گفت: گم شدن 3 میلیون تن فولاد که از زبان بنده بیان شده شیطنت رسانه ای بود منظور از این صحبت آن است که مصرف ظاهری شمش بالای 14 میلیون تن بود درحالی که نیاز واقعی 11 میلیون تن بوده است و 3 میلیون تن باقیمانده مازاد نیاز کشور است.