۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فملی در یک نگاه/ رشد ۹۰درصدی فروش فملی در سال ۹۹

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 525091
فملی در یک نگاه/ رشد ۹۰درصدی فروش فملی در سال ۹۹

افزایش ۳۵ هزار میلیارد تومانی دارایی‌های شرکت ملی صنایع مس که نشان از ذخایر اکتشافی جدید این شرکت دارد، از دیدگاه کارشناسان معدنی، بیانگر مسیر رو به پیشرفت و توسعه بزرگترین شرکت مس در ایران است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مسیر رو به رشد شرکت ملی مس از سال ۹۸ آغاز شد که ۵۲۳ میلیون تن ذخیره جدید به ذخایر این شرکت افزوده شد، بر همین اساس اردشیر سعدمحمدی چندی پیش در نشستی با اصحاب رسانه خبر از عبور ذخایر شرکت مس در سال ۹۹ از مرز ۸ میلیارد تن داد و تاکید کرد که "این افتخار بزرگی برای بخش معدن است."

افزون بر افزایش ذخایر ملی مس می‌توان نگاهی به عملکرد درخشان این شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، فروش و... شد، که به گفته مدیرعامل این شرکت، هر کدام رکوردی جدید در سال ۹۹ به ثبت رساند. از جمله عملکرد قابل توجه این شرکت در سال ۹۹ می‌توان به حفاری عمومی و حوزه اکتشاف اشاره کرد، شرکت ملی مس توانست در سال گذشته ۱۰۱ هزار متر حفاری عمومی برای شناخت پتانسیل‌های جدید در کشور انجام دهد که نتیجه این اکتشافات، یک میلیارد تن ذخیره جدید با عیار ۰.۵ درصد بوده است.

با در نظر گرفتن این مساله که ذخایر کشور ما، پیش از این اکتشاف ۳۶.۵ میلیون تن بود، امروزه با اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۷.۵ میلیون تن به این ذخایر افزوده شده و به بیش از ۴۰ میلیون تن مس خالص رسیده است، اکنون انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته برای سال جدید، رتبه ایران در تولید مس جهان به جایگاه ششم برسد.

نگاهی به عملکرد سال گذشته شرکت مس در بخش تولید بیانگر آن است که این شرکت توانسته رکورد تولید ۲۸۰ هزار و ۳۰۰ تن کاتد مس را به ثبت برساند، رکوردی که برای نخستین بار در تاریخ شرکت به ثبت رسیده است. به گفته اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل ملی مس، در واقع این رکورد با ۱۲ درصد رشد نسبت به رکورد قبلی در سال ۹۸ به ثبت رسیده است.

شرکت مس در تولید آند نیز با ۱۶.۸ درصد رشد رکورد جدیدی نسبت به سال ۱۳۹۸ به ثبت رساند. در سال گذشته ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن آند تولید شد که این نیز رکوردی قابل توجه است. فملی در تولید کنسانتره نیز با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن موفق به ثبت رکورد شدیم. این رقم در سال ۹۸ به میزان یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن بود.

به گفته سعد محمدی، بیش از ۱۸۴ میلیون تن عملیات معدنی در این شرکت مس رقم بی‌نظیری است. با توجه به اینکه شرکت، فروش ۷ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی مس را در اسفند ماه به ثبت رسانده، این موضوع بیانگر فروش ۴۱ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با رشدی بیش از ۹۰ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل فملی همچنین درباره عوامل اثرگذار بر رشد فروش شرکت تاکید دارد که در سال ۹۹ این شرکت موفق به فروش ۲۷۲ هزار و ۴۰۰ تن کاتد شده که این رکورد در طول تاریخ شرکت مس بی‌نظیر است. این رقم در مدت مشابه سال ۹۸، ۲۴۸ هزار تن بود. در نتیجه قسمتی از افزایش فروش مربوط به عملکرد شرکت مس و بخشی دیگر مربوط به جهش نرخ ارز بوده است.

بررسی عملکرد فملی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که این شرکت در بورس ۲۰۲ هزار تن مس عرضه و ۱۵۰ هزار تن فروش بر روی تابلو داشته است، این بدان معناست که عرضه کافی مانع از ایجاد فضای رقابتی برای خریداران شده است، در واقع به زعم مدیرعامل فملی، فضا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کنترل شده و افزایش قیمت تنها ناشی از رشد جهانی قیمت مس بوده است.

بر اساس برنامه‌های اعلام شده برای سال ۱۴۰۰، محور اقدامات بر روی توسعه متمرکز شده و قرار است ۳ طرح بسیار مهم در سال جاری در این شرکت افتتاح شود.

به گفته سعدمحمدی معدن و کارخانه کنسانتره دره آلو، معدن و کارخانه کنسانتره دره زار و کارخانه فلوتاسیون حاصل از سرباره‌های سرچشمه ۳ طرح مهمی هستند که در سال جاری قرار است به بهره‌برداری برسد.

بنا بر اعلام مدیرعامل، افتتاح این طرح‌ها بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید کنسانتره شرکت ملی مس را خواهد افزود. راه‌اندازی این ۳ کارخانه، حداقل ۸۰۰ میلیون دلار به درآمدهای شرکت خواهد افزود و تاثیر به سزایی در درآمد، تامین سود و تامین سرمایه لازم برای طرح‌های توسعه‌ای آتی خواهد داشت.

بر اساس برنامه ارائه شده از سوی فملی، طرح‌های این شرکت در قالب ۲۹ پروژه، ۲.۴ میلیارد یورو یا ۳۰ هزار میلیارد تومان تعریف شده است. ظرفیت کنونی کارخانه‌های کنسانتره یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای این رقم در ۴ سال آینده به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

ظرفیت جدید ذوب پالایش در سونگون به اضافه ظرفیت‌های ایجاد شده در سرچشمه و خاتون‌آباد، ظرفیت تولید کاتد در کشور را به ۶۰۰ هزار تن که ۵۵۰ هزار تن حاصل ذوب است، می‌رساند. انتظار می‌رود با اجرای این طرح‌ها وضعیت فعلی که حدود ۲ میلیارد دلار ارزش درآمدی شرکت است در ۴ سال آینده به ۴.۵ میلیارد دلار برسد و فملی در لیست ۱۰ شرکت برتر جهان در تولید مس قرار بگیرد.

البته اشاره به این نکته هم لازم است که شرکت ملی مس در پایان سال ۹۸، سومین شرکت بورسی کشور بود و با ارتقای رتبه در پایان سال ۹۹ دومین جایگاه را از آن خود کرد. به گفته مدیرعامل این شرکت، میزان بازدهی سهم شرکت مس در سال گذشته، ۲۸۲ درصد بوده، به این مفهوم که فملی رتبه اول در بازدهی سهام را در میان شرکت‌های دیگر از آن خود کرده است.

انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری در بخش معدن، خرید تجهیزات و تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های حفاری جدید، استفاده از نرم‌افزارهای روز اکتشافات معدنی و همچنین سیستم ابر الکترونیکی (برای ارزیابی ذخایر و پتانسیل‌های جدید) در سال جاری، استان‌های جدیدی از جمله آذربایجان غربی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و اردبیل در جرگه معدنی تولیدات معدنی مس قرار گیرند.

سعدمحمدی در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه در فضای بین‌المللی امروز، حدود ۳۹ درصد از انرژی دنیا از نفت و ۱۹ درصد از الکتریسیته تامین می‌شود بیان کرد: برنامه‌ریزی دنیا برای ۳۰ سال آینده به‌صورتی است که میزان انرژی در سال ۲۰۵۰، ۱۳ درصد از نفت و ۴۹ درصد از الکتریسیته خواهد بود. مهمترین عنصر در ایجاد این زمینه در ۳۰ سال آینده، عنصر مس است. نکته مهم دیگر آن است که در ۱۰ سال آینده ۳۵ درصد خودروها برقی خواهد شد. با توجه به اینکه خودروهای فعلی تقریبا چهار کیلوگرم مصرف مس دارند و هر خودروی برقی به ۸۹ کیلوگرم مس احتیاج خواهد داشت که با این حساب، بازار مناسبی را می‌توان برای مس تعریف کرد.

گفتنی است میزان سرانه مس در جهان ۳.۲ کیلوگرم است. با توجه به افزایش جمعیت جهان طی ۲۰ سال آینده، نیاز به پنج میلیارد تن مس خواهد بود، که بیانگر اهمیت استراتژیک عنصر مس برای سرمایه‌گذاری است.

به گفته مدیرعامل فملی، شرکت مس همسو با این نگاه بین‌المللی، تعریف سرمایه‌گذاری را به لحاظ عملیاتی تدوین کرده و با توجه به کیفیت بسیار خوب مس ایران باید بتوانیم شرایط ایجاد یک بنگاه بزرگ را به لحاظ اقتصادی برای کشور ایجاد کنیم.